دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1395 - 12:46

میراث فرهنگی اصفهان کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد را مرمت می‌کند

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در بازدید از عمارت تاریخی کاخ چهلستون روستای سرهنگ آباد اعلام کرد تملک و مرمت کاخ منحصر به فرد و تاریخی چهلستون سرهنگ آباد در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.
کد خبر : 90781

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الله‌یاری و جمعی از مدیران میراث فرهنگی استان، با حضور بخشدار اردستان، مدیر میراث فرهنگی شهرستان اردستان، و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی شهرستان اردستان از روستای سرهنگ آباد بازدید کرد .


در این بازدید وی و هیأت همراه از کاخ تاریخی چهلستون که در این روستا واقع شده بازدید و در جریان طرحهای مرمتی آن قرار گرفت.


مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان این بازدید تأکید کرد: «با توجه به این که کاخ چهلستون روستای سرهنگ آباد و باغهای پیرامون آن به وسعت یک و نیم هکتار در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، مقرر گردید با توجه به این که طرحهای مرمتی این عمارت تاریخی آماده شده است، با هماهنگی حوزه حقوقی و معاونت میراث فرهنگی نسبت به آزاد سازی و خرید ملک موصوف اقدام و یا با توجه به این که این مجموعه تاریخی به ثبت ملی رسیده است، با همکاری مالک نسبت به اجرای عملیات مرمت آن به سرعت اقدام شود.»


عمارت تاریخی و منحصر به فرد چهلستون ، در روستای سرهنگ آباد در 76 کیلو متری شرق شهرستان اردستان قرار گرفته است.


این روستا در دامنه کوه‌های دهستان کچو واقع شده ، لذا طراوت و سرسبزی این روستا در دل کویر باعث شده تا یکی از سرداران فلات مرکزی ایراندر عصر ناصر الدین شاه قاجار به نام سهام السلطنه عرب عامری در سال 1299 هجری این کاخ منحصر به فرد و زیبا را با الگوگیری از کاخ های چهلستون و عالیقاپو در اصفهان و باغ عفیف آباد در شیراز بنا نهد .


این کاخ دارای ایوانی به سبک کاخ چهلستون بوده و دارای تزئینات آئینه کاری و گچبری های منحصر به فردی است. با توجه به عدم رسیدگی مالکین به این بنای تاریخی، متآسفانه در دهه های گذشته بخشهایی از باغ و تشکیلات آن از میان برود، با این وصف هنوز این کاخ و محیط پیرامون آن از عظمت و شکوه وصف ناپذیری برخوردار است.


انتهای پیام/

برچسب ها: استان اصفهان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته