طراحی لیگ (INSITU) در بخش پرایمری و سکندری در هجدهمین دوره مسابقات بینالمللی ربوکاپ آزاد ایران
والا نراقی پور، سرپرست تیم اینسایتو در هجدهمین دوره مسابقات بینالمللی ربوکاپ آزاد ایران در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ما هر روز قبل از اینکه مسابقات برگزار شود، تیمها را قرنطینه و بعد از قرنطینه قوانین رو اعلام میکنیم و در همان جا به تیمها مهلت میدهیم تا رباتها را بسازند و تحویل پیست دهند و به مسابقه با یکدیگر بپردازند.
نراقی پور ادامه داد: فرق بزرگ این لیگ با تمام لیگها در این است که هزینه ساخت لیگهای دیگری مانند دانشآموزی لاین و مس بسیار بالاست و حداقل حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه ساخت رباتها میشود؛ اما در لیگ ما با پک دو تا سه میلیون تومانی میتوانند شرکتکنندگان شرکت کنند و خودشان را آماده حضور در لیگهای دیگر میکنند. اصل ما یک مقدمه برای ورود به لیگهای دیگر است.
سرپرست این تیم با بیان اینکه لیگ در دو بخش پرایمری زیر ۱۴ سال و سکندری ۱۴ تا ۱۸ سال برگزار میشود، تصریح کرد: امسال ۴۴ تیم شرکت کردند که بیشترین تعداد تیم در لیگها؛ ۲۴ تیم پرایمری و ۲۰ تیم سکندری متعلق به لیگ ماست.
وی با اشاره به اینکه هر روز دو تسک و فیچر به دانش آموزان ارائه میدهیم، ابراز کرد: تغییر خط و لاین، میز، آتشنشان، بازو، خودوری خودران و لاین فالور باید رباتی میساختند تا بتواند خط را تعقیب کند و این خطها ممکن است تقاطع داشته باشد و در آخر در کاشی مشکی توقف میکند.
نراقی پور اضافه کرد: در ربات تسک آتشنشان رباتها در کاشی قرار میگیرند و باید شمع وارمر را خاموش کنند و به نقطه آغازین بازگردند. در ربات میز و هزارتو باید ربات مسیر خودش را پیدا میکرد همچنن در لیگ امدادگر هم که به حالا ریموتی محسوب میشد به این صورت بود که یکسری قوطی نوشابه آبی و قرمز مشخص شده و در مسیر شمع و آوار بود و دوتا کاشی روی ارتفاع بود که یکی قرمز و یکی آبی در نظر گرفته میشد. در این شرایط تیمها باید با کنترل قوطی هارو جمع میکردند و در مکان مشخص شده قرار میدادند.
وی افزود: سناریو به این شکل بود که قوطی آبی مصدومهایی که احتمال بازگشت دارند و قوطیهای قرمز مصدومهایی که احتمال بازگشت ندارند را تشخیص داده و بدیهی است قوطی آبی امتیاز بیشتری دارد.
سرپرست تیم اینسایتو در هجدهمین دوره مسابقات بینالمللی ربوکاپ آزاد ایران ادامه داد: ربات خودران یک مسیر سفید است که با خط مشکی مشخص شده و تیمها باید در این مسیر حرکت کنند واین رباتها یک مسیرهایی به تونل میرسند و داخل تونل باید چراغ ربات را روشن کنند و وقتی از تونل خارج میشوند باید چراغ را خاموش کنند. تسک فوتبالیست هم به صورت سوپرتیم برگزار میشود و باهم به رقابت میپردازند.
وی افزود: بازی آرم را به صورت یک بازو ثابت طراحی میکنند و دو جسم را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال میدهند و برخلاف همه تسکهایی که بیشتر بحث برنامه نویسی بود این تسک بیشتر بر بحث مکانیک تمرکز دارد و باید محورهای مکانیکی داشته باشد.
انتهای پیام/