دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1395 - 12:24

گزارش آنا از متن و حاشیه مراسم بیست‌و هفتمین سالگرد ارتحال امام‌ خمینی(ره)

بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام‌خمینی‌(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امروز با حضور گسترده مردم، مقامات و مسئولان سیاسی، لشگری و کشوری برگزار شد.
کد خبر : 90676

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، روسای قوای سه‌گانه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله شاهرودی نایب رئیس خبرگان رهبری، سید حسن خمینی به همراه برادارانش، دختر و عروس و نوه‌های امام خمینی (ره)، علوی و رحمانی فضلی وزرای اطلاعات و کشور، محمد رضا عارف، حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سردار جعفری فرمانده سپاه، فیروزآبادی، اژه‌ای، عسگری رئیس جدید صدا و سیما، صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی، جاسبی، از جمله مسئولانی بودند که در این مراسم حضور یافته بودند.


علاوه بر آن، مردم از نقاط مختلف سراسر کشور که به گفته مسئولان و عوامل اجرایی مرقد مطهر، از چند روز قبل خودشان را به حرم مطهر رسانده بودند، امروز دوشادوش هم حاضر بودند تا در مراسم سالگرد رحلت امام‌(ره) شرکت کنند و از نزدیک شنونده سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی باشند.


بعد از نماز صبح امروز، سیل جمعیت در مرقد مطهر امام‌خمینی‌(ره) اقیانوس بزرگی را تشکیل داده بود و در اطراف مرقد، جای سوزن‌ انداختن نبود؛ چرا که از ترک، بلوچ، فارس، ترکمن، لر، کرد، عرب و همه اقوام و گویش‌ها خودشان را با هر وسیله‌ای به مرقد مطهر امام‌خمینی‌(ره) رسانده بودند.


طبق مشاهدات خبرنگار سیاسی آنا که از ساعات اولیه در جایگاه مخصوص خبرنگاران حضور داشت، مردم بی‌صبرانه منتظر حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و یادگار امام‌(ره) بودند. چند نفر از جمعیت حاضر در محوطه هم از خبرنگاران می‌پرسیدند: «نمی‌دانید حضرت آقا کی می‌آیند؟ آیا ایشان با ماشین حاضر می‌شوند یا با هلیکوپتر، چون ما می‌خواهیم ایشان را از نزدیک ببینیم و روی مبارک ایشان را ببوسیم».


در هم تنیدگی جمعیت به حدی بود که بعد از طلوع آفتاب بسیاری از مردم به علت کمبود جا نتوانستند وارد حرم مطهر شوند، اما با پهن کردن زیرانداز و زیلو در محوطه، ساعت‌ها زیر آفتاب نشستند تا رهبر معظم انقلاب و یادگار امام‌(ره) سخنرانی خودشان را آغاز کنند.


قبل از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، دسته‌جات و هیات‌ها برای سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی عزاداری می‌کردند، اما اگر از حضور چشمگیر مردم در سالروز امام‌خمینی‌(ره) بگذریم، نمی‌توان از امنیت مناسبی که نیروهای امنیتی برای مردم برقرار کرده بودند بگذریم، چرا که نیروهای امنیتی به صورت محسوس و نامحسوس در میان عاشقان ولایت حضور داشتند و به آنها رسیدگی می‌کردند.


همچنین عوامل اجرایی، هلال‌احمر و کادر پذیرایی برای جماعت حاضر در حرم مطهر سنگ‌تمام گذاشتند. در این میان برخی شعار می‌دادند: «دست‌ خدا بر سر ما/ خامنه‌ای رهبر ما».


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در بین مردم ویژه‌نامه‌هایی تحت‌ عنوان «تحریف امام(ره)» و «حیات‌ طیبه» توزیع می‌شدند، اما نکته قابل تامل این است که عکس‌های بسیار محدودی از رهبر انقلاب و بنیانگذار کبیر انقلاب در دستان مردم دیده می‌شد و تنها تعداد محدودی عکس یک روزنامه کیهان شامل تصویر رهبر انقلاب و امام‌ راحل، در دستان مردم وجود داشت.


طبق روال همیشه ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم گرامیداشت رحلت امام‌خمینی‌(ره) سخنرانی کرد، اما همانند برخی سال‌های گذشته عده‌ای با شعارهایشان سعی داشتند مانع از سخنرانی وی شوند. البته این عده در نهایت موفق نشدند به هدف خود برسند و مراسم سخنرانی یادگار امام (‌ره)، در آرامش برگزار شد.


این عده‌ معدود در حین سخنرانی سیدحسن خمینی در محوطه حرم مطهر شعار «مرگ بر منافق» سر می‌دادند، این در حالی‌ بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در دانشگاه امام‌حسین‌(ع) تاکید کرده بودند که با شعار دادن و ایجاد هیاهو در سخنرانی‌ها مخالف هستند، اما عده‌ای خودسر به بیانات ایشان بی‌اعتنایی کردند.


در ابتدا، حجت‌الاسلام انصاری، مسئول ستاد بزرگداشت امام‌خمینی‌(ره) که در کنار سیدحسن خمینی در پشت تریبون حضور داشت، با دست‌های خود سعی بر آرام کردن عده‌ای که شعار می‌دادند، داشت. اما بطور کامل موفق به چنین اقدامی نشد و البته یادگار امام بدون توجه به این حرکت‌ها سخنان خود را ایراد می‌کرد.


بعد از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایراد سخنانشان پشت تریبون قرار گرفتند. بعد از حضور ایشان جمعیتی که در داخل حیاط حرم مطهر حضور داشتند به احترام ایشان قیام کردند و شعارهایی مانند: «ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» و «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» را سر می‌دادند.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در حین سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکی از مانیتورهای داخل محوطه برای مدت کوتاهی قطع شد و مردم تنها صدای ایشان را بدون تصویر دریافت می‌کردند که این موضوع باعث ناراحتی و انتقاد مردم شد.


رهبری معظم در بخشی از سخنانی که ایراد فرمودند، وقتی به بحث آمریکا و موضوع هسته‌ای اشاره کردند، برخی شعارهای دلواپسانه سر دادند که آیت‌الله خامنه‌ای در واکنش به شعارهای برخی حاضران در مرقد امام (ره) فرمودند: این توصیه را توجه کنید؛ آن‌وقت ممکن است در بعضی از این شعارها تجدیدنظر کنید. اتحاد دولت و ملت را به هم نزنید. ممکن است شما از یک دولتی خوشت بیاید، از یک دولت دیگر خوشت نیاید، اشکالی هم ندارد؛ رقابت‌های انتخاباتی به جای خود، اختلاف‌نظرها به جای خود، حتی انتقاد هم به جای خود! اما دولت و ملت باید همه در کنار هم باشند.


همچنین، در حین سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی در حیاط حرم مطهر از طریق مانیتور مراسم سالگرد ارتحال امام‌خمینی‌(ره) و سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را نگاه می‌کرد که وی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا گفت: به علت شلوغی و کمبود جا در داخل حرم تصمیم گرفتم از داخل محوطه مراسم را پیگیری کنم!


به گزارش خبرنگار سیاسی آنا، دقایقی قبل سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای با دعاهای ایشان به پایان رسید و بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام‌خمینی‌(ره) با حضور پرشور مردم و با امنیت کامل خاتمه پیدا کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته