دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 خرداد 1395 - 11:24
مصطفی فیض*

همایش مدیران روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در یک نگاه

همایش دوروزه مدیران روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در حالی به کار خود پایان داد که این برنامه به اذعان بسیاری از شرکت کنندگان، گامی مهم از سوی مدیریت دفتر روابط عمومی سازمان مرکزی این دانشگاه برای ارتقای عملکردی و سازمانی این حوزه محسوب می‌شود.
کد خبر : 90663

افزایش کارآمدی روابط عمومی ها در شرایطی که واحدهای دانشگاهی برای اجرای سیاست ها و طرح هایی کلانی چون تامین منابع غیرشهریه ای، طرح های اقتصادی و دانش بنیان و ... از یک سو و سیاست های جذب دانشجو و رقابت با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از سوی دیگر نیازمند تلاش جدی و خستگی ناپذیر هستند، اهرم مطمئن و مناسبی برای دستیابی به اهداف طراحی شده از سوی مدیریت عالی دانشگاه و گذر از این پیچ حساس تاریخی به شمار می رود.


به نظر می رسد با وجود مسایل مشترکی همچون تثبیت جایگاه سازمانی روابط عمومی، ارتقای چارت تشکیلاتی برای تبدیل روابط عمومی به یکی از کنشگران اصلی سازمان دانشگاه، کمبود نیروی انسانی متخصص، نگاه نازل برخی روسا و مدیران به روابط عمومی در سطح یک واحد خدماتی، نبود بودجه تعریف شده و ... برگزاری این همایش، اقدامی هوشمندانه برای رسیدن به رضایتی مشترک از سوی سازمان مرکزی بود. چراکه با حضور دکتر میرزاده، عالی ترین مقام دانشگاه، افزون بر توجه به خواسته ها و نیازهای مدیران و موافقت با رفع برخی از موانع، هوایی تازه از این دریچه جدید به فضای روابط عمومی دانشگاه دمیده شد.


نمایش خودکفایی روابط عمومی در طراحی و اجرای برنامه، کنار گذاشتن برخی کلیشه های اجرایی و ایجاد فضای تعامل چندصدایی به جای ارتباط یک سویه و تک صدایی از دیگر ویژگی های این دوره بوده است

اما آنچه که در این همایش دو روزه بیش از همه رخ می نمود فضای مثبت همدلی و دوستی در بین شرکت کنندگان همایش و همکاری با مجریانی از جنس خودشان بود که با کمترین شناخت از فضای کار و بوروکراسی حاکم در سازمان مرکزی مامور اجرای این اقدام شده بودند.


بهره گیری از توان و پتانسیل نیروهای شهرستانی در پایتخت از دیگر وجوه بارز این همایش بود که به اذعان مسئولان امر تجربه ای تازه و موفق برای الگوسازی در اجرای برنامه های دانشگاه در سطح کلان محسوب می شود.


نمایش خودکفایی روابط عمومی در طراحی و اجرای برنامه، کنار گذاشتن برخی کلیشه های اجرایی و ایجاد فضای تعامل چندصدایی به جای ارتباط یک سویه و تک صدایی از دیگر ویژگی های این دوره بوده است.


هرچند فرصت اندک بود و مجال طرح و بررسی بسیاری از مباحث فراهم نشد اما اگر حمایت و راهگشایی های مسئولان عالی رتبه و همت مدیران روابط عمومی برای اجرای وظایف ذاتی خود صورت گیرد بی شک دستاوردهای عملی چنین نشست هایی در دوره های آتی نمود بیشتری خواهد یافت.


اجرای برنامه های مشابه برای روسای واحدهای دانشگاهی نیز کمک شایانی در تبیین اهداف روابط عمومی و هماهنگ سازی مدیران ارشد با الزامات و نیازهای این حوزه خواهد کرد.


همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس


که دراز است ره مقصد و من نوسفرم


* مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته