شخصیتپردازی در فیلمهای قهرمانمحور تعیینکننده است/ ماندگاری «بوعلیسینا» با تصویر امین تارخ
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در بین ۲۲ فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر سال گذشته (دوره چهل و دوم)، هفت فیلم شخصیتهای واقعی تاریخ معاصر را سوژه اصلی خود قرار داده بودند.
«آسمان غرب» (شهید شیرودی)، «احمد» (شهید احمد کاظمی)، «بهشت تبهکاران» (احمد دهقان)، پرویزخان (پرویز دهداری)، «صبح اعدام «(طیب حاج رضایی) «مجنون» (مهدی زینالدین) و معجزه پروین (پروین اعتصامی) آثاری بودند که با این ویژگی به نمایش درآمده و مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفتند. از بین این آثار، دو فیلم «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و «آسمان غرب» ساخته محمد عسگری در قالب اکران نوروزی روی پرده رفتند و همچنان نیز به اکران خود ادامه میدهند.
در همین ارتباط، پدرام کریمی فیلمنامهنویس و مجری برنامههای تلویزیونی در گفتوگو با خبرنگار آنا عنوان کرد: در سالهای اخیر ساخت آثار سینمایی با محوریت شخصیتهای واقعی در حوزههای مختلف موردتوجه فیلمسازان کشورمان قرار گرفته که اتفاق بسیار مسرتبخش و خوبی است.
شناسایی مخاطبان با چهرهها و مشاهیر تاریخی
وی اظهار کرد: این گونه آثار هم زمینه را برای آشنایی مردم با این شخصیتهای اثرگذار فراهم میکننند و هم خلأ قهرمان در سینمای ما را پر میکنند. حالا این که کیفیت این فیلمها از حیث شکلی و محتوایی چگونه است، موضوع جداگانهای است و در سطح بعدی تحلیل قرار میگیرد.
این مجری برنامههای سیما گفت: علاوه بر شخصیتهای تاریخی که مربوط به دوران کهن هستند، ما در تاریخ معاصر خودمان هم مشاهیر فراوانی داریم که هم زندگی شخصی و سلوک فردیشان و هم تاثیرگذاری اجتماعی و کاری آنها میتواند سوژه چندین فیلم باشد.
کریمی افزود: من دو سال پیش به خاطر نگارش فیلمنامه فیلم «اتاقک گلی» که داستان آن در دوران دفاع مقدس میگذشت، درباره وقایع و شخصیتهای تاریخی مربوط به قصه داستان پژوهشهای زیادی داشتم. در خلال همین پژوهشها بود که متوجه شدم هنوز قهرمانان گمنام فراوانی در زمان جنگ وجود دارند که اثری از آنها درآثار نمایشی ما وجود ندارد.
ماندگاری «بوعلیسینا» با تصویر امین تارخ
این کارشناس حوزه رسانه گفت: یکی از کارکردهای مهم سینما، تصویرسازی از چهرههای شاخص تاریخی در ذهن مخاطبان است. الان بسیاری از متولدان دهه چهل و پنجاه، شخصیت «ابنسینا» را با چهره مرحوم امین تارخ در سریال ماندگار «بوعلی سینا» به یاد می آورند؛ مجموعهای به کارگردانی کیهان رهگذر که در دهه شصت روی آنتن تلویزیون رفت.
کرمی افزود: این ماندگار شدن به خاطراین است که شخصیتپردازی در این مجوعه به درستی صورت گرفته بود و بازیگران هم درست انتخاب شده بودند. بنابراین در ذهن مخاطبان به خوبی نقش بست.
این فیلمنامهنویس سینما و تلویزیون عنوان کرد: وقتی به سمت شخصیتپردازی از چهرههای واقعی و مشاهیر میرویم کیفیت فیلمنامه اهمیت فراوانی پیدا میکند و تعیین کننده است. اگر فیلمنامه اینگونه آثار کیفیت لازم را داشته باشد میتواند در ذهن چند نسل ماندگار شود.
انتهای پیام/