دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1395 - 12:20

حجت‌الاسلام یونسی: مطلق‌گرایی و تعصب دست و پای بشر را می‌بندد

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی گفت: نگاه امام (ره) به جهان برخاسته از جان و روح حقیقت اسلام است.
کد خبر : 90539

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام علی یونسی وزیر سابق اطلاعات روز پنج‌شنبه در همایش بین‌المللی امام خمینی (ره) و امت اسلامی که با حضور میهمانان خارجی شرکت کننده در بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در هتل بین المللی لاله تهران برگزار شد طی سخنانی اظهار کرد: اسلام یک دین جهانی است نه اینکه دین یک قبیله و مذهب خاصی باشد.


وی گفت: اسلام دین نجات بخش برای همه انسان ها، در همه زمین و همه زمان ها است اسلام از زمانی که آغاز شد با جهت گیری های جهانی بود و با جهت گیری برای گروه خاصی ظهور پیدا نکرد.


یونسی گفت: رهبرانی که اسلام را درست شناختند با این نگاه اسلام را حمایت کردند متاسفانه بعد از پیامبر اسلام (ص) افکار گروهی و قبیله ای به مانند عثمان و ابن عباس حکومت های قبیله ای به راه انداختند.


دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام اضافه کرد: آنها با نام اسلام حکومت کردند در حالی که حکومتشان مبتنی بر اسلام نبوی نبود که به دور از هر گونه فرقه گرایی و سختگیری است. مشکلات امروز و آنچه تاریخ جهان اسلام را در تنگنا قرار داده ناشی از این است که دین اسلام نبوی را محدود به یک گروه و مذهب و یک سرزمین کرده اند .


یونسی گفت: این رویه از روی تعصب و دید محدود به اسلام واقعی است دین اسلام عین دانش و آگاهی است و با هرگونه تعصب ملی و فرقه ای و گروهی و مذهبی مخالف است تعصب یعنی مطلق گرایی، ترجیح یک فکر و یک نظر در همه نگاه ها و خود را حق پنداشتن است.


یونسی گفت: مطلق گرایی و تعصب دست و پای بشر را می بندد و اجازه نمی دهد پرواز کند و به نجات فکر دیگران و سرنوشت بشریت باشد.


دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام ادامه داد: جهانی فکر کردن ویژه امام خمینی (ره) بود و تکثر در جامعه بشری از دیگر ویژگی های امام خمینی (ره) بود که با نگاه به قرآن یک فرصت برای جامعه بشریت به وجود آورد.


دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام تصریح کرد: وحدت ما در تکثر و وحدت جهان اسلام در تنوع مذاهب آن است. باید این تنوع را بپذیریم. همیشه این اختلافات وجود خواهد داشت. اختلاف با زور حل و برداشته نمی شود. بازگشت به توحید این اختلافات را در جامعه به مدینه فاضله تبدیل خواهد کرد.


یونسی ادامه داد: هرگونه تلاش برای تضعیف شیعه و سنی جز اختلاف و نزاع چیز دیگری نخواهد داشت. پیامبر (ص) در جامعه متکثر حضور داشت، پیامبر اسلام همه را تحمل کردند و جامعه را در نظم و آرامش رهبری کردند.


دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام اضافه کرد: امام خمینی (ره) نیز رهبر ایران نبود بلکه رهبر همه جهان اسلام بود. رهبر همه مسلمین بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته