پیروزی «پول» بر «سنت» با زمین لرزه تغییر اسپانسر؛ چرا تیم ملی فوتبال آلمان به همکاری ۷۷ ساله با آدیداس پایان داد؟
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ اتفاقاتی در ارتباط با تیم ملی آلمان و فدراسیون فوتبال این کشور رخ داد که قابل توجه بودند.
تیم ژرمنها معروف به «مانشافت» که در سالهای اخیر چندان حال و روز خوبی نداشته، با فاصله گرفتن از دوره پسرفت، موفق شد فرانسه، قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ و نایب قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ را در پیکاری دوستانه در لیون ۲ بر صفر شکست دهد.
همچنین هلند، یکی از مدعیان فتح اروپا را ۲ بر یک مغلوب کند. وقتی برابر این دو قدرت بزرگ و مدعی، چنین نتایجی کسب شد، در عین حال کارشناسان آلمانی بازگشت همان نظم و ترتیب مثالزدنی گذشته را به تیم ملی دیدند، به تمجید از تیم تحت هدایت «یولیان ناگلسمان» پرداختند.
آنها گفتند اگر تیم ملی همینگونه با قدرت ادامه دهد، شانس مسلم قهرمانی جام ملتهای ۲۰۲۴ خواهد بود که خود در پایان فصل میزبانی اش را برعهده دارند.
اما از سوی دیگر در فدراسیون فوتبال کشور با سابقه اروپایی، اتفاق عجیبی رخ داد. به طوریکه به همکاری ۷۷ ساله با کمپانی تولید وسایل ورزشی «آدیدادس» پایان داده شد.
فدراسیون فوتبال آلمان (DFB) به صورت رسمی اعلام کرد شرکت آمریکایی لوازم ورزشی نایکی از سال ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۴ پوشاک و تجهیزات ورزشی همه تیمهای فوتبال زنان و مردان این کشور را در تمام ردههای سنی مختلف به عنوان اسپانسر تامین خواهد کرد.
با اتخاذ چنین تصمیم غیرمنتظره ایی، همکاری عالیترین ارگان ورزشی ژرمنها و شرکت آلمانی آدیداس پس از گذشت بیش از ۷ دهه در پایان سال ۲۰۲۶ به اتمام خواهد رسید.
*آغاز دوره ایی جدید
بعد از این اعلام رسمی بود که «برند نوین دورف»، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان اظهار داشت:«مشتاقانه در انتظار همکاری با نایکی هستیم. از اعتمادی که به ما داده شده، ابراز خرسندی میکنیم. در سایه این همکاری جذاب، امکان توسعه همه جانبه فوتبال توسط فدراسیون در کشورمان در دهه آینده با سرعت بیشتری مهیا خواهد شد.»
طبق اعلام منابع مختلف، قرار است در سایه این همکاری مشترک، هر سال ۱۰۰ میلیون یورو به DFB پرداخت شود.این در حالی است که همین سازمان در شرایط کنونی هر سال از حمایت مالی آدیداس، ۵۰ میلیون یورو دریافت میکند.
با توجه به رقم بالایی که شرکت تولیدکننده آمریکایی قرار است پرداخت کند، مقامهای عالیرتبه فدراسیون مدعی هستند که نایکی بهترین پیشنهاد مالی ممکن را ارائه کرد که آنها نیز پذیرفتند.در نقطه مقابل آدیداس، نیز با انتشار بیانیهای اعلام کرد از خبر عقد قرارداد با بزرگترین رقیب متعجب شد.
این اتفاق جدید در حالی رخ میدهد فدراسیون فوتبال آلمان به عنوان پرعضوترین اتحادیه ورزشی ملی در سطح جهان با ۷ میلیون نفر به صورت رسمی و ۱۰ میلیون نفر به صورت غیر رسمی، بزرگترین فدراسیون در سطح جهان به شمار میرود.
طبق آمار رسانههای این کشور، بیش از ۲۵ هزار باشگاه تحت پوشش DFB به ثبت رسیده اند. ضمن آنکه حداقل ۸ میلیون فوتبالیست زن و مرد در این باشگاهها در سطوح مختلف تا ردههای بالا فعالیت میکنند.
*انتقادات گسترده از اقدام آلمانها
عقد قرارداد با نایکی برای آینده و پایان دادن به همکاری با آدیداس توسط DFB، واکنشهای اعتراضی فراوانی را در آلمان به همراه داشت.
از جمع مقامهای سیاسی، «روبرت هابک»، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان از جمله نفراتی بود که اعتراض خویش را چنین بیان کرد: «تصور این نکته که تیم ملی ما حاضر باشد و بدون لوگوی سه خطی به میدان رود، بسیار دشواراست.»
وی افزود:به باور من آدیداس فراتر از یک اسپانسر تیم ملی بود. آدیداس و رنگهای مشکی، قرمز و طلایی یعنی رنگ پرچم آلمان همیشه به هم گره خورده اند. چون این مجموعه، همواره بخشی از هویت ملی آلمان بوده است.
این مقام اعتقاد دارد آدیداس همانند پوما، جزو باکیفیتترین و معتبرترین برندهای تولید پوشاک و وسایل ورزشی در سطح جهان از کشور آلمان هستند و فدراسیون به همکاری با این کمپانی باید به عنوان بخشی از «نماد ملی» ادامه میداد.
هابک بیان کرد:ای کاش در زمینه اسپانسرشیپ و تامین پوشاک و وسایل ورزشی تیمهای فدراسیون، جوانب مربوط به بحث میهن پرستی را بیشتر مورد توجه قرار میداد.
کارل لوترباخ، وزیر بهداشت از حزب سوسیال دموکرات نیز شخصیت مهم سیاسی دیگری بود که ناراحتی اش را از این بابت ابراز کرد و از طریق شبکه ایکس نوشت:این اقدامی اشتباه است که متاسفانه تجارت، بخشی از میهن و سنتها را از بین میبرد.
فریدریش مرتس، رهبر حزب مخالف دموکرات مسیحی نیز این تصمیم را «غیر میهنی» خواند و آن را محکوم کرد، اما بوریس رینه، نخست وزیر ایالت هسن همان جایی که مقر فدراسیون فوتبال آلمان در شهر فرانکفورت قرارگرفته، عنوان کرد:«ما تیم ملی را با «سه خط» و «چهار ستاره اش» را بر روی سینه میشناسیم. قهرمانان جهان دست به دست هم میدهند تا پیراهنهای این شرکت را به تن کنند نه برندهای خیالی آمریکایی»
همراه با چنین واکنشهای مخالف و اعتراضی، اقدام جدید فدراسیون در جهت عقد قرارداد با نایکی و شروع همکاری با شرکت آمریکایی، مورد انتقاد گسترده هواداران فوتبال کشور اروپایی قرارگرفت به طوری که همه در شبکههای اجتماعی حضوریافته و از این اقدام مسئولان فدراسیون به شدت انتقاد کردند.
*پایان همکاری طولانی با آدیداس
با وجود ظاهرشدن چنین جو مخالفی، آنچه قطعی به نظر میرسد، همین نکته است که ژرمنها در دو تورنمنت ملی پیش رو یعنی جام ملتهای ۲۰۲۴ و جام جهانی ۲۰۲۶ با پیراهن آدیداس حضور پیدا خواهد کاما در رقابتهای جام جهانی ۲۰۲۷ زنان برای اولین بار ژرمنها از محصولات شرکت آمریکایی استفاده خواهند کرد.
این برند بزرگ و معروف از سال ۱۹۵۰ «طراحی و تولید پیراهن های» تیم ملی آلمان را برعهده داشت. در واقع «مانشافت» در تمامی چهار عنوان جام جهانی کسب شده، از لباسهایی با طراحی ادیداس استفاده کرده بود.
نوین دور میگوید:«تا پایان دوره همکاری با آدیداس، هرچه در توان داریم، برای به دست آوردن موفقیتهای مشترک دیگر با همکار قدیمی و طرف فعلی قرارداد خویش یعنی آدیداس انجام خواهیم داد.»
*همکاری با تیک تاک
دامنه تغییر و تحولات در ارتباط با تیم ملی آلمان به همین جا ختم نشد چرا که فدراسیون یک روز بعد نیز اعلام کرد با اپلیکیشن ویدیویی تیک تاک به عنوان شریک رسانه ایی جدید همکاری خواهد کرد.
برهمین پایه قرارشد از آغاز بهار کنونی، گزارشهای «کوتاه» تیم ملی آلمان توسط پلتفرم تیک تاک تولید و انتشار یابد.براساس توافقات به عمل آمده، شرکت چینی هنگام برگزاری بازیهای «مانشافت» بر روی تابلوهای داخل ورزشگاه نیز تبلیغات خویش را به نمایش خواهد گذاشت.طبق نوشته رسانهها از این همکاری، فدراسیون درآمدزایی قابل توجهی میکند که صرف تیم ملی و دیگر امور خواهد کرد.
*تغییر اسپانسر، تحولی بزرگ
بیلد از جمله نشریاتی بود که بعد از انتشار خبر شروع همکاری با کمپانی نایکی، واکنش نشان داد. روزنامه پرتیراژ نوشت:این خبر فقط شوکی به فوتبال آلمان نیست بلکه زمین لرزه ایی بود که کل فدراسیون را تکان داد. زیرا بعد از بیش از ۷۰ سال یک همکاری سنتی و پرخاطره به پایان رسید. اما امضای قرارداد جدید به معنی آن است که کمپانی آمریکایی تا دسامبر ۲۰۳۴ ضمن تامین مایحتاج پوشاکی و وسایل ورزشی تیمهای مردان و زنان آلمانی، ۸۰۰ میلیون یورو نیز به حساب فدراسیون تزریق میکند تا این سازمان بازهم بسط و گسترش یافته تا فوتبال آلمان را به مسیر متحول شده تری وارد کند. همین امر باعث درد و اندوه بیشتر برای آدیداس در شهرک هرتسوگن آوارخ خواهد شد که چرا در این مسیر، دیگر سهمی ندارد.
بیلد افزود:البته مدیران کمپانی آلمانی حالا مصمم هستند تا برای خود دورنمای جدیدی را ترسیم کنند. زیرا آنها میکوشند نظر فدراسیونهای فوتبال فرانسه و برزیل که اکنون با نایکی تا سال ۲۰۲۶ قرارداد دارند، به سوی خود جلب کنند.
طبق نوشته این روزنامه معتبر، مسئولان آدیداس تیم ملی برزیل از سال ۱۹۹۶ و فرانسه از ۲۰۱۱ از پیراهن نایکی استفاده میکند. از این رو تلاش میکنند بسته پیشنهادی آنها چنان قوی و متنوع باشد که توجه مدیران تصمیم گیرنده را به خود جلب کند.
*چه تعداد اسپانسر به آلمانها پیشنهاد دادند؟
پیشنهاد همکاری با نایکی توسط ژرمنها در حالی مورد پذیرش واقع و به عقد قرارداد منجرشد که کمپانیهای معتبر متعددی به DFB پیشنهادهای خود را ارائه دادند، اما همچنانکه گفته شد «آفر» جذاب نایکی در نهایت پذیرفته شد.
در این مورد بیلد نوشت:در مجموع ۱۰ شرکت بزرگ جهانی در مناقصه اسپانسرشیپ آلمانها شرکت کردند. حتی پوما، دیگر شرکت بزرگ آلمانی هم به خود جرائت داد و جلو آمد تا بلکه نظر فدراسیون را به سمت خود جلب کند و دامنه تغییرات فقط در سطح ملی، باقی بماند. خود آدیدادس هم حاضر شده بود به جای ۵۰ میلیون در سال، در همکاری جدید، سالیانه ۵۵ میلیون یورو پرداخت کند، اما پیشنهاد نایکی از همه بهتر و قویتر بود.
آنگونه که فابیان آلتهوف، گزارشگر این نشریه عنوان کرده، ۲۰ دقیقه قبل از مراسم اعلام رسمی اسپانسر تیم ملی، مدیران آدیداس فهمیدند شرکتی دیگر جای آنها را گرفته است.
*تامین درآمد بیشتر جهت تحولات گستردهتر
مجله هفتگی اشپورت بیلد نیز بعد از «زلزله اسپانسری» اطلاعات جالبی را چنین در اختیار خوانندگانش قرارداد:«تمام تلاش سران فدراسیون این است که به عنوان بزرگترین فدراسیون فوتبال جهان، از بالاترین میزان درآمد برای گسترش این ورزش برخوردار شود. پس باید گفت فقط نایکی، در مقام اسپانسر این سازمان وجود نخواهد داشت. چرا که حتی کمپانی خودروسازی فولکس واگن، به عنوان دومین اسپانسر بزرگ DFB جایگاه قوی تری خواهد یافت. چون این کمپانی معظم خودروسازی آلمان و جهان که لوگوی اش روی پیراهنهای تیم ملی به هنگام جلسههای تمرینی نقش میبندد، با امضای قراردادی جدید، به جای ۲۰ سالیانه ۲۸ میلیون یورو به فدراسیون میپردازد.»
مجله ورزشی همچنین خبرداد که در سال ۲۰۰۶ نایکی، میتوانست اسپانسر لباس و وسایل ورزشی این سازمان بشود. زیرا پیشنهادی مالی ۵۰۰ میلیون یورویی برای ۱۰ سال ارائه کرد که مقامهای مسئول از جمله اولیور بیرهوف، مدیر ورزشی پیشین با آن مخالفت کرده و خواستار ادامه همکاری با آدیداس شدند.
*چالشی در کار نیست
حالا با اعلام رسمی اسپانسر جدید، گستردگی تغییرات مشخص شده و به گفته مدیرانی مثل نوین دورف و واتسکه، تا پایان دوره همکاری با آدیداس، چالشی وجود نخواهد داشت.اما «لوتهار ماتئوس»، کاپیتان تیم ملی آلمان در جام جهانی منجر به قهرمانی ۱۹۹۰ و یکی از اسطورههای کشور اروپایی میگوید این که فدراسیون «بهترین پیشنهاد» را برای ارتقا و پیشرفت فوتبال بپذیرد، قابل توجه است، اما میشد با دقت بیشتری تصمیم گیری کرد.
او اظهارداشت:«قرارداد اخیر نشان داد پول بر سنت پیروز است. به همین دلیل بود که نایکی برنده مناقصه همکاری شد. اما به نظرم در این چند سال باقی مانده قرارداد با آدیداس، میتواند مشکل ساز شود. چون از خودم میپرسم این سه سال آینده چگونه خواهد بود؟ آیا باید فقط جلوی دوربین ایستاد و لبخند زد؟ به هرحال اوضاع کمی عجیب به نظر میآید. به نظر من، فدراسیون باید تلاش میکرد که قرارداد با آدیداس بعد از جام ملتها ۲۰۲۴ خاتمه پیداکند تا همکاری اش با نایکی، راحتتر آغاز شود.»
انتهای پیام/