دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1395 - 17:33

مطالعات فقهی «به‌روز»تر می‌شوند/ یک دوفصلنامه با مقالاتی از آیات شبیری زنجانی و هاشمی

شماره اول دوفصلنامه تخصصی «مطالعات فقه معاصر» از سوی مؤسسه فقهی «مفتاح کرامت» منتشر گردید.
کد خبر : 90464

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، در نخستین شماره «مطالعات فقه معاصر» آثاری از حضرات آیات: سیدموسی شبیری زنجانی و اکبر هاشمی رفسنجانی و اساتید: محمد سروش محلاتی، ابوالقاسم علیدوست، سیدضیاء مرتضوی، سیدجواد ورعی و رضا مختاری پیش روی مشتاقان فقه جعفری قرار گرفته است.


حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد ورعی، در سرمقاله این شماره تصریح کرده است: «قلمرو مطالعات فقه معاصر، هر چند گسترده است و به حوزه خاصی از فقه اختصاص ندارد، اما مقالاتی را منتشر می­کند که به «موضوعات و مسائل مورد ابتلای روز» بپردازد و به یک نیاز در جوامع اسلامی پاسخ دهد و یا گرهی از معضلات پیش رو بگشاید».


اولین شماره این نشریه تخصصی که ویژه بهار و تابستان 1395 منتشر گردیده است؛ علاوه بر چکیده عربی و انگلیسی، شش مقاله و یک گفتگو به چشم می خورد.


نخستین مقاله این شماره به قلم مرجع عالیقدر آیت‌­الله سید موسی شبیری زنجانی است که ضمن بررسی دو دیدگاه معروف «انکار ضروری دین، موجب کفر و ارتداد است» و «انکار ضروری در صورتی که به تکذیب پیامبر منتهی شود؛ موجب کفر و ارتداد است» نتیجه گرفته است که انکار ضروری به خودی خود، موجب کفر و ارتداد نیست، هر چند اماره بر کفر و ارتداد است.


«اقتضائات دوران فقه حکومتی» در گفتگو با آیت الله هاشمی رفسنجانی، «تهذیب اجتهاد» یا ضرورت نگاه تقلیل گرایانه به استنباط­های فقهی و «تصدّی منصب در دولت جائر» از دیگر مطالب اولین شماره «مطالعات فقه معاصر» است.


لازم به ذکر است که این دوفصلنامه، با صاحب امتیازی مؤسسه فقهی «مفتاح کرامت» با نزدیک به یک دهه تلاش علمی در موضوعات فقهی، منتشر می‌شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته