راهاندازی واحد تحقیق و توسعه سیلندرهای نانوکامپوزیت کربنی و سیلیسی تحت فشار
محمد ضعیفیزاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از راهاندازی واحد تحقیق و توسعه سیلندرهای نانوکامپوزیت کربنی و سیلیسی تحت فشار در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: در راستای اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و نقشآفرینی دانشگاه در حل مسائل جامعه از یک طرف و ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت از طرف دیگر با امضای تفاهمنامه همکاری با شرکت راد صانع آتی در زمینه تحقیق و توسعه این واحد راهاندازی شد.
وی افزود: در این تفاهمنامه مقرر شد دانشگاه در زمینه تأمین نیروی انسانی متخصص در حوزه نانو الیاف، طراحی و توسعه علمی و نیز توسعه بازار مصرف با این شرکت همکاری کند. راهاندازی واحد تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در راستای استراتژی کاربستی و نقشآفرینی دانشگاه در حل مسائل صنعت و نیازهای کشور در مرز دانش است؛ چراکه تکنولوژی نانو علم مهمی بوده و ایران جزء ۱۰ کشور پیشتاز در این زمینه است. امیدواریم با اخذ تأییدیههای لازم در رفع نیازهای بازار مصرف کشور گام اساسی برداریم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل عنوان کرد: بر اساس این تفاهمنامه، شرکت مذکور که با سرمایهگذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی تأسیس شده، متعهد شد تا نمایندگی انحصاری فروش و بازرگانی بهویژه در زمینه مخازن تحتفشار O۲ و N۲ مورد استفاده در بیمارستانها، مخازن اطفای حریق، مخازن LPG و CNG و نیز سازههای عمرانی تولیدی خود را به این دانشگاه واگذار کند.
ضعیفیزاده گفت: این شرکت تولیدکننده محصولاتی نظیر نانو کامپوزیت کربنی و سیلیسی شامل مخازن تحتفشار LPG و CNG- O۲- CO۲- N۲- He-CL- Ar، مخازن اطفای حریق، میلگردهای مقاوم سازههای ساختمانی و نمای ساختمانی است.
وی با اشاره به اینکه برخی از این محصولات استانداردهای اروپا، روسیه و ایران را دریافت کردهاند، ادامه داد: مقاومت بسیار بالا در مقابل فشار از شاخصههای این تولیدات است، بهطوریکه برخی از مخازن تا ۸۰۰ بار را میتواند تحمل کند. همچنین این مخازن بسیار سبک بوده و بهعنوان نمونه سیلندرهای اکسیژن بیمارستان تولیدی این شرکت فقط هفت کیلوگرم وزن دارند؛ اما با این حال به دلیل مقاومت بالا، دو برابر وزن خود اکسیژن پر میشود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل درباره مخازن مورد استفاده در خودروهای گازسوز نیز بیان کرد: سبکی فوق العاده این محصول باعث کاهش مصرف سوخت ۱۰ درصدی خواهد شد و برخلاف مخازن معمولی در مواقع تصادف و انفجار به هیچوجه ترکش ایجاد نمیکند و انعطافپذیری بالایی دارد.
انتهای پیام/