دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1403 - 08:44

چقدر طول می‌کشد پاسپورت صادر شود؟

چقدر طول می‌کشد پاسپورت صادر شود؟
اگر تابه‌حال به کشور‌های خارج سفر کرده باشید، تجربه اخذ و تمدید ویزا را داشته‌اید. حتما می‌دانید که سفر به استانبول جدا از خرید بلیط ارزان استانبول به تهران ریز کاری‌های دیگری دارد.
کد خبر : 904515

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم  وفناوری آنا، اگر تابه‌حال به کشورهای خارج سفر کرده‌ باشید، تجربه اخذ و تمدید ویزا را داشته‌اید. حتما می‌دانید که سفر به استانبول جدا از خرید بلیط ارزان استانبول به تهران ریز کاری‌های دیگری دارد. اگر بلیط ارزان استانبول به تهران را از علی‌بابا بخرید؛ ولی حواستان به اخذ پاسپورت یا تمدید آن نباشد. در فرودگاه با مشکل جدی روبه‌رو می‌شوید. پس قبل از خرید بلیط ارزان استانبول به تهران درخواست ویزا بدهید. در ادامه درباره صفر تا صد پاسپورت برایتان می‌نویسم. قلم و کاغذ را بردارید، نکاتی را درباره پاسپورت یادداشت کنید.

چرا باید درخواست پاسپورت بدهیم؟

پاسپورت مجوز خروج از کشور است. در زمان خرید بلیط ارزان استانبول به تهران از سایت علی‌بابا حتما در قسمت ثبت اطاعات شماره پاسپورت را بنویسید. پس درخواست یا تمدید پاسپورت از کارهای مهم قبل از سفر به استانبول است. درخواست پاسپورت را در کجا ثبت کنیم؟ چقدر طول می‌کشد که پاسپورت صادر شود؟ در ادامه به این سوال‌ها وسوال‌های دیگر درباره اخذ و تمدید پاسپورت جواب می‌دهیم.

درخواست یا تمدید پاسپورت

شاید اکنون بپرسید درخواست پاسپورت را در کجا ثبت کنیم؟ اگر تابه‌حال درخواست پاسپورت ندادید برای درخواست پاسپورت باید به پلیس + 10 مراجعه کنید. بعد از اینکه به پلیس +10 رفتید، مدارک موردنظر را  به افسر پاسپورت تحویل‌دهید. درخواست خودتان را ثبت می‌کنید. همچنین برای تمدید پاسپورت باید به دفاتر پلیس + 10 بروید، درخواست تمدید پاسپورت را به افسر بدهید. مدارک موردنیاز برای درخواست و تمدید پاسپورت یکسان است البته برخی مدارک برای درخواست و تمدید پاسپورت برای آقایان و خانم‌ها فرق دارد.

مدارک مورد نیاز برای پاسپورت

مدارک موردنیاز برای پاسپورت

مدارک موردنیاز برای در خواست و تمدید ویزا شامل مدارک مشترک و مدارک متفاوت برای آقایان و خانم‌ها است. قبل از مراجعه به پلیس + 10 حتما باید این مدارک را تهیه کنید.

  • اصل شناسنامه و کارت ملی اگر هنوز کارت ملی شما صادر نشده است، برگه تأیید کارت ملی را به پلیس + 10 تحویل دهید.
  • عکس که عکس به‌صورت حضوری در پلیس + 10 از شما گرفته می‌شود.
  • افراد زیر 18 سال نیاز به اجازه محضری پدر یا قیم قانونی دارند.
  • افراد بالای 15 سال باید شناسنامه عکس‌دار را به پلیس + 10 ارائه دهند.

مدارک  موردنیاز مخصوص آقایان

آقایان جدا از مدارک مشترک برای درخواست یا تمدید پاسپورت باید اصل مدرک پایان خدمت سربازی یا معافیت هوشمند را به پلیس + 10 تحویل دهند. کارت پایان خدمت سربازی قدیم فاقد اعتبار است، باید کارت هوشمند پایان خدمت سربازی و معافیت سربازی را به افسر مسئول پاسپورت بدهید.

مدارک اختصاصی بانوان برای پاسپورت

خانم‌های متاهل باید اجازه محضری و کتبی همسر خود را همراه داشته باشند. بانوانی که همسر خود را ازدست‌داده‌اند، اصل گواهی فوت همسر خود را باید به پلیس + 10 ارائه دهند. همچنین خانم‌هایی که از همسر خود جدا شده‌اند؛ باید اصل برگه طلاق را به مسئول پاسپورت در دفتر پلیس + 10 بدهید.

زمان صدور یا تمدید پاسپورت

از زمانی که درخواست پاسپورت را در دفتر پلیس + 10 ثبت می‌‌کنید. بعد از 40 روز پاسپورت به نشانی که به افسر مسئول پاسپورت داده‌اید، ارسال می‌شود. البته زمان تمدید پاسپورت کوتاه‌تر است، بعد از اینکه برای درخواست تمدید پاسپورت به پلیس + 10 رفتید. درخواستان را ثبت کردید، بعد از 10 روز پاسپورت به دست شما می‌رسد.

هزینه درخواست یا تمدید پاسپورت

یکی از مراحل مهم اداری برای درخواست یا تمدید پاسپورت، مراحلی است که در پلیس + 10 طی می‌‌کنید. برای هر مرحله در پلیس + 10 باید  هزینه جدا  بپردازید. البته پرداخت هزینه درخواست و تمدید پاسپورت فقط از طریق دستگاه کارت‌خوان موجود در پلیس + 10 امکان‌پذیر است.

هزینه درخواست و تمدید پاسپورت

دریافت فرم ثبت‌نام

1000 هزار تومان

هزینه عوارض شهرداری

3750 هزار تومان

هزینه دفتر

33000 هزار تومان

هزینه سازمان نیرو انتظامی

750000 هزار تومان

هزینه انگشت‌نگاری

15000 هزار تومان

هزینه دادرسی

20000 هزار تومان

هزینه عکاسی

420000 هزار تومان

 پاسپورت

 

افراد واجد شرایط برای پاسپورت

در خواست پاسپورت قوانین خاص خودش را دارد. افرادی می‌تواند درخواست پاسپورت بدهند که شرایط درخواست پاسپورت را داشته باشند. در ادامه درباره افرادی صحبت می‌کنیم که شرایط اخذ پاسپورت را ندارند.

  • افرادی که سوی قوه قضایی اجازه خروج از کشور را ندارند
  • افرادی که سو پیشینه دارند.
  • کسانی که مالیات خود را پرداخت نکرده باشند.

همه افرادی که شرایط بالا را نداشته باشند. می‌تواند قبل از خرید بلیط ارزان استانبول به تهران درخواست پاسپورت بدهند.

پاسپورت چقدر اعتبار دارد؟

پاسپورت پنج سال اعتبار دارد. هر فردی با پاسپورت می‌تواند در زمان اعتبار پاسپورت به بی‌نهایت کشور سفر کنند. البته ورود ایرانیان به برخی از کشورها ممنوع است، با پاسپورت نمی‌توانید به این کشورها بروید.

پاسپورت گم شد، نگران نباشید

درصورتی‌که پاسپورتان گم شد در اولین فرصت به پلیس + 10 مراجعه کنید. مفقودی پاسپورتان را به مسئول پاسپورت در دفتر پلیس + 10 اطلاع دهید. اگر اعتبار پاسپورتان تمام شده،  نیازی به ثبت مفقودی در دفتر پلیس + 10 ندارید. به دفتر پلیس + 20  بروید و درخواست جدیدی برای پاسپورت بدهید.

پاسپورت برای افراد زیر 18 سال

افراد بالای 18 سال بدون هیچ محدودیتی می‌تواند درخواست پاسپورت را بدهند. اما افراد زیر 18 سال در زمان درخواست پاسپورت نیاز به اجازه کتبی پدر و قیم قانونی دارند.

قبل سفر درخواست پاسپورت بدهید

سفر به استانبول ریزه‌کاری‌های زیادی دارد. اگر پاسپورت شما اعتبار ندارد، قبل از خرید بلیط ارزان استانبول به تهران، درخواست پاسپورت بدهید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته