دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1395 - 16:42

بیانیه پایانی هشتادوپنجمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

هشتادو پنجمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با شعار «توسعه علم و فناوری؛ کلید اقتصاد مقاومتی» سه شنبه یازدهم 1395 در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
کد خبر : 90451

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که با تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام پانزده خرداد آغاز شد، مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان، ساماندهی آموزش عالی مبتنی بر آمایش، تنوع بخشی به منابع اعتباری، دیپلماسی علم و فناوری، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و ضرورت تحول دانشگاه‌ها به دانشگاه کار آفرین، بررسی شد.


در متن بیانیه پایانی هشتادوپنجمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آمده است:


«1- شرکت‌کنندگان در این اجلاس مراتب قدرشناسی خود را نسبت به مقام معظم رهبری به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ ایشان از توسعه علم و فناوری ایران اسلامی ابراز داشتند.


2- شرکت‌کنندگان در اجلاس از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به خاطر اهتمام ویژه ایشان به امور علم، پژوهش و فناوری و بهره‏‌گیری از نظرات نخبگان دانشگاهی قدردانی کردند.


3- شرکت‌کنندگان در این اجلاس تجاری شدن دانش در کشور را در تغییر رویکرد به نظام علم و فناوری به مفهوم پرهیز از ایجاد و گسترش نهاد‌های موازی و جلوگیری از تداخل امور، به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر عنوان کردند.


4- شرکت‌کنندگان، تحول دانشگاه‌های موجود به دانشگاه‌های نسل سوم و کار‌آفرین را از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان و تاکید کردند دانشگاه کار‌آفرین ناگزیر از ایجاد کار و کسب و درآمد است که این مهم از طریق اصلاح برنامه‌ها و رشد و بروز قابلیت‌های منابع انسانی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ممکن می‌شود.


همچنین شرکت‌کنندگان کار آفرینی را به مفهوم خلاقیت‌، نوآوری، بهره‌برداری بهینه از منابع و بویژه منابع انسانی‌، خلق ارزش‌های مادی، اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی دانستند و نقش مدیریت در دانشگاه کارآفرین،‌آشکار‌سازی و آزاد‌سازی حجم عظیم قابلیت‌ها و استعداد‌های پنهان انسانی را مهم ارزیابی کردند.


5- شرکت‌کنندگان در اجلاس با در نظر گرفتن تصویب طرح آمایش آموزش عالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی‌،‌ساماندهی و کیفیت بخشی آموزش عالی‌ را از امور مهم عنوان کردند.


6- شرکت‌کنندگان به‌توسعه تعاملات و همکاری‌های علمی بین‌المللی در دوران‌ پسا‌برجام که با اقبال کشور‌های مختلف منطقه و کشور‌های اروپایی روبرو شده است‌، تاکید وتوسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی را در تامین منابع مالی مورد نیاز دانشگاه‌ها سازنده و کار‌گشا ارزیابی و آن را برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور مهم می‌دانند.


7-شرکت‌کنندگان به مبنا قرار گرفتن سند دانشگاه اسلامی به عنوان سندی بالادستی برای اداره دانشگاه‌ها تاکید می‌کنند و این سند را در رشد مشارکت و افزایش نقش آفرینی دانشگاهیان در مسیر اعتلا و پیشرفت اجتماعی و فرهنگی کشور، توسعه کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، توسعه پژوهش‌های قرآنی‌، حاکمیت فرهنگ اسلامی و ترویج سیره ائمه اطهار مهم ارزیابی می‌کنند.


8- شرکت‌کنندگان با تاکید مجدد به نقش آموزش عالی در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان‌، اصلاح ساختار دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این راستا را خواستار شدند.»


روسای دانشگاه‌ها از ستاد وزارتخانه و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل میزبانی و برنامه‏‌ریزی منظّم این اجلاس سپاسگزاری و از تلاش‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای تخصیص به موقع و مناسب اعتبارات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قدردانی کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب