استفاده از شبکۀ اجتماعی اکس (توییتر) تاثیر چندانی بر ترویج یافتههای تحقیقاتی نمیگذارد
به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیمی از محققان از رشتههای مختلف دریافتهاند که استفاده از شبکۀ اجتماعی اکس (توئیتر سابق) به عنوان وسیلهای برای افزایش استناد در مقالات تحقیقاتی، تأثیر چندانی ندارد. این گروه در مطالعۀ خود که در سایت دسترسی آزاد پلوسوان منتشر شد، تعداد استنادها را برای مقالاتی که در شبکۀ اجتماعی اکس تبلیغ شده بودند و مقالاتی که تبلیغ نشده بودند مقایسه کردند.
شواهد این پژوهش که گزارشی دربارۀ آن در مجلۀ فیزیک منتشر شده است، حاکی از آن است که زمانی به مقالات تحقیقاتی بیشتر توجه میشود که توسط همکارانی که روی تحقیقات مشابهی کار می کنند به آنها استناد شود. افزایش توجه و احترام همکاران میتواند منجر به تبلیغات، دریافت کمک مالی و سایر مزایای کمتر ملموس برای پژوهشگران شود. از همین روست که محققان اغلب فعالانه میکوشند کار پژوهشی خود و مقالههای مرتبط با آن را تبلیغ کنند.
در سالهای اخیر، بسیاری از افراد جامعه علمی از رسانههای اجتماعی به عنوان راهی برای تبلیغ کار خود استفاده میکنند. به همین منظور این تیم تحقیقاتی میخواست بداند که آیا انجام این کار تأثیری واقعی و قابل اندازهگیری دارد یا خیر.
پژوهشگران تاریخچۀ استناد مقالاتی را مطالعه کردند که طی سه سال گذشته پیش یا پس از انتشار در شبکۀ اجتماعی اکس تبلیغ شده بودند. گردآوری و مقایسۀ دادهها نشان داد که ترویج مقالات در شبکۀ اجتماعی اکس هیچ تاثیر قابل اندازهگیری بر تعداد استندادها به مقاله ندارد.
با این همه پژوهشگران دریافتند که تبلیغ در شبکۀ اجتماعی اکس میتواند تاثیر زیادی بر امتیاز مقاله در سایت آلتمتریکس (Altmetrics) بگذارد. امتیاز آلتمتریکس معیاری است برای میزان توزیع پستها، دانلودها، بازدیدها یا پیوندها. این امر نشان میدهد که اگرچه ممکن است مقاله با تبلیغ در اکس بیشتر مورد استناد قرار نگرفته باشد، اما به هر صورت میتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.
این تیم تحقیقاتی اشاره میکند که علیرغم عدم افزایش استناد، توییت کردن در مورد کار مزایای دیگری مانند افزایش آگاهی از کار آنها در داخل و خارج از جامعه علمی به همراه دارد. آنها میافزایند که چنین افزایش آگاهی به جامعه و محققین نیز سود میرساند؛ مثلاً میتواند مقامات دولتی را به حمایت از تلاشهای آنها تشویق کند.
این تیم پژوهشی اشاره میکند که هر چیزی که علم را ترویج کند، به تولید علم جدید کمک بیشتری میکند. این تیم همچنین خاطرنشان میکنند که به اشتراک گذاشتن یافتههای پژوهشی، زمانی که باعث میشود افراد غیردانشمند با هیجان در مورد کار علمی دانشمندان صحبت کنند، هم سرگرمکننده و هم هیجانانگیز است.
انتهای پیام/