اختصاص سه ماموریت آموزشی مهم به منطقه 4 آمایشی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وبدا، دکتر باقر لاریجانی در همایش روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور در اهواز گفت: وظیفه ما ارائه خدمات به همه مجموعه با تمام توان و قوا است، ولی استان خوزستان با سابقه غنی علمی، فرهنگی و ایثار و مقاومتی که توسط شهدا و جانبازان در آن ایجاد شد، تعهد و تلاش مضاعفتری را در همه مسئولان برای تحول ایجاد کرده است. مفهوم زندگی در خوزستان نشان از پایمردی دولت مردانی است که باعث توسعه و گسترش دانش پزشکی در این استان شدهاند.
تلاش برای جلوگیری از محرومیت
وی افزود: تمام تلاش ما جلوگیری از محروم کردن این استان از ظرفیتهای آموزشی است و امیدواریم این مسیر با تلاش همه عوامل اجرایی دخیل ادامه پیدا کند. نباید تنها به سیاستهای کلی ابلاغ شده از جانب وزارت بهداشت اکتفا کرد و باید توجه به جزئیات نیز مد نظر قرار گرفته شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: از گزارشات ارائه شده مشخص است که آنچه به دنبال آن هستیم در حال اجرا شدن است و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میداند در کدام قسمت از مسیر قرار دارد به ادامه راه واقف و هدف را در نظر دارد.
جریان معقول دانشگاه جندی شاپور
دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه پیش از این ارائه گزارش آموزش پزشکی خلاصه به چندین پاراگراف میشد، افزود: امروز مشاهده میکنیم دانشگاهها با یک نظم مشخص حرکت میکنند که در هر نقطه از این مسیر اطلاع کاملی از گذشته و اهداف خود دارند، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در یک جریان معقول در حال پیشروی است و مأموریتها را به درستی درک کرده است.
وی با بیان اینکه توزیع مسئولیتها و مأموریتها براساس ظرفیتها صورت گرفته است، افزود: شاید برخی دانشگاههای بزرگ تمایل داشته باشند در همه حیطهها فعال باشند، ولی هدف، فعال کردن کل دانشگاههای علوم پزشکی کشور است. البته محدود کردن دانشگاهها به هیچ عنوان مطرح نیست چرا که این ساختار در توسعه علم نیز معنادار نیست، ولی نباید در انجام مأموریتهای اصلی خللی وارد شود.
رشد دانشگاهها، مستلزم استراتژی
دکتر لاریجانی با اشاره به علاقمندیاش به رشد تمام دانشگاه ها که مستلزم تغییر در استراتژی و تفکر این دانشگاهها است، گفت: زمانی که دانشگاه اهداف خود را نه بر مبنای رقابت در زمینهای که هیچ گونه ظرفیتی در آن ندارند بلکه بر اساس شناسایی، سنجش و تمرکز ظرفیتها و توانمندیهای خود، بازبینی در ساختار استان و با یک برنامه مشخص پایه ریزی کند، مطمئناً میتوانند موفقتر از این عمل کند.
وی با بیان اینکه در صورت سرمایه گذاری و تمرکز، همه دانشگاه های کشور میتوانند در سطح ملی مطرح شوند، افزود: حقیقتاً سرمایه گذاری پراکنده در آموزش تأثیرگذار نیست و تقسیم منابع از سوی وزارت بهداشت ممکن است محدود باشد، درحالیکه دانشگاهها با یک استراتژی روشن میتوانند در زمینهای جدید قطب شوند.
جندی شاپور نقطه عطف علم پزشکی
دکتر لاریجانی با اشاره به دیدگاههای دکتر ایدنی، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در خصوص تاریخ و پیشینه علمی جندی شاپور و قدردانی از دغدغه وی در خصوص احیاء فرهنگی علمی جندی شاپور، گفت: به نظر میرسد احیای فرهنگ و گذشته جندی شاپور میتواند جزء مأموریتهای جدید دانشگاه باشد. به واقع جندی شاپور نقطه عطف علم پزشکی و حتی طب سنتی بوده است. جندی شاپور صادر کننده فرهنگ و تولید کننده علم و دانش نه تنها در مرزهای کشور بلکه در خارج از مرزها و حقیقتاً مرزهای فرهنگی جندی شاپور همیشه فراتر از مرزهای جغرافیایی آن بوده است که باتوجه به تأثیر گذاری آن در تاریخ پزشکی و این چنین ریشه و هویت ملی، ترجمه کتب غربی برای تدریس رشته پزشکی یک موضوع قابل تامل است.
وی با بیان اینکه در بحث آموزش همزمان با انجام امورات بسیار زیاد جاری، تحول آموزش نیز دنبال میشود، افزود: حوزه آموزش با پوشش حدود 250 هزار دانشجو که 50 هزار دانشجو در قسمت غیر دولتی و مابقی در قسمت دولتی مشغول تحصیل هستند و 18 هزار عضو هیئت علمی، نیمی از حجم کار وزارت بهداشت را بر عهده دارد.
تقسیم دانشگاههای پزشکی به 10 کلان منطقه
دکتر لاریجانی تصریح کرد:دانشگاههای علوم پزشکی به 10 کلان منطقه تقسیم شده و منطقه چهار آمایشی دارای جمعیتی متوسط، شامل 33 دانشگاه و مرکز عالی آموزش، پنج و نیم درصد جمعیت دانشجویی کشور، 18 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 5 درصد اعضای هیات علمی کشور است که سه ماموریت آموزشی مهم مربوط به محیط زیست، باروری و سرطان به این منطقه اختصاص داده شد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در حیطه آموزشی، علیرغم مشکلات زیاد، توسعه چشمگیری داشتهایم و در زمینه تربیت دانشجو به خودکفایی رسیده و دیگر نیازی به ورود متخصص از خارج از کشور نداریم، تصریح کرد: نکته مهمی که باید دانشگاههای علوم پزشکی کشور مدنظر قرار دهند، این است که عمده استعدادهای نخبه کشور متمایل به رشتههای پزشکی بوده و خوشبختانه در زمینه سنجش آموزش پزشکی و توسعه دانشگاهها ارتقاء خوبی داشتهایم.
آزمونهای بین المللی پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت بیان کرد: درصدد هستیم آزمونهای پزشکی را به تدریج بین المللی کرده و این مصوبه را داشته باشیم که در صورتی که دانشجویی مدارک بین المللی زبان داشته باشد نیازی به گذراندن واحدهای زبان در دانشگاه نداشته باشد.
وی گفت: اجرای بستههای تحول و نوآوری در دانشگاهها کار سادهای نیست ولی با همت مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه قابل انجام است و انشاءالله در آیندهای نزدیک بتوانیم شاهد اجرای این بستهها در تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشیم که جهت تحقق این امر لازم است اطلاع رسانی خوبی در دانشگاهها انجام گیرد.
رسیدن به چشم انداز افق 1404
دکتر لاریجانی اظهار کرد: برای رسیدن به چشم انداز افق 1404 لازم است فعالیتهای خوبی درتمام بخشهای دانشگاهها داشته باشیم و هر واحد دانشگاهی در زمینه کاری خود، حرفی را برای گفتن در منطقه و جهان داشته باشد. همچنین لازم است دانشگاهها سرمایه گذاریهای خوبی در زمینه پژوهش در تمامی ابعاد داشته باشند.
وی افزود: برای اجرا شدن کارهای جدید مانند پزشک خانواده نیاز به یک برنامه ریزی خوب و اجرای قاطعانهای داریم. چنانچه برای آموزش پرستاری اقدامات خوبی درحال انجام است و برای راهنمای بالینی نیز پیشنهاد تشکیل شوراها را به دانشگاهها دادهایم.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه دانشگاههای علوم پزشکی منطقهای تنها در صورت همکاری و هم فکری منطقهای پیشرفت خواهند داشت و در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز آنها را همراهی خواهد کرد، گفت: بحث ماموریتها سبب به روز شدن سیستم آموزشی شده است. در ماموریتهای مشترک پیشرفت خوبی صورت گرفته و گزارشات خوبی در این زمینه ارائه شده است.
وی خاطر نشان کرد: آموزش بخش مهمی از فضای دانشگاه است و در کنار توجه به بخش بهداشت و درمان باید توسعه آموزش نیز مدنظر قرار گیرد، باید گفتمان علمی تحول آموزشی در دانشگاه گسترش پیدا کند که در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایجاد سایتی در این خصوص کار بدیعی بود که صورت گرفته است.
دکتر لاریجانی اظهار کرد: رصد فعالیتهای صورت گرفته در خصوص مأموریتها، استفاده از تجربیات و گزینش برآیندی از بهترین فعالیت های انجام شده، میتواند مسئولان دانشگاه ها را در پیشبرد کار و کاهش خطا یاری کند، ضمن اینکه اطلاعات مناطق آمایشی وجود دارد که میتوان با بروز رسانی این اطلاعات از ظرفیتهای موجود بیشترین استفاده را کرد.
افتتاح استودیو تولید محتوا و مرکز آموزش مجازی
وی در خصوص اخلاق حرفهای نیز گفت: مشاهدات حاکی از آن است که در این خصوص باید تلاش و کار بیشتری انجام شود چراکه این وظیفه ملی بر عهده ما قرار داده شده است که سرمایه گذاری انجام شده را در جهت رشد و تربیت فردی که برای سلامت مردم و هویت کشورش ارزش قائل است، سوق دهیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه نباید استانداردها فراموش شود و احساس میشود دانشکدههای پزشکی و علوم پایه در بحث زیر ساختها نیاز به کمک جدی دارند، در خصوص برنامههای آتی در راستای برنامههای اخلاق پزشکی گفت: آموزش پزشکی به صورت مجازی برای اساتید راه اندازی شده است، در برنامه استراتژیک اخلاق مسئولیتهایی به همه دانشگاهها داده خواهد شد و فلوشیپ اخلاق راه اندازی میشود.
در پایان این همایش «استودیو تولید محتوا و مرکز آموزش مجازی» زیر مجموعه مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توسط معاون آموزشی وزارت بهداشت افتتاح شد و به بهره برداری رسید.
گفتنی است؛ روز گذشته، همایش روسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور در راستای عملیاتی کردن تحول در حوزه آموزش با حضور دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اکبری قائم مقام معاون آموزشی و سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و همچنین روسا و معاونین دانشگاههای علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور ،شامل دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، لرستان، دزفول و دانشکدههای علوم پزشکی آبادان و بهبهان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.
انتهای پیام/