آموزش برای تمام فصول
به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، از همان دورانی که رسانهها به معنای امروزین پا به عرصه جامعه گذاشتند رقابتی سخت و نفسگیر برای جلب و جذب مخاطب بیشتر را آغاز کردند. دلیل این رقابت از آنجایی ناشی میشد که رسانه وجه وجودی خود را در مخاطب میدید و این مسئله تا به امروز نیز پابرجاست چرا که رسانهی بدون مخاطب معنایی ندارد. این رقابت هر چند گاه توسط رفتار برخی رسانههای تازه به دوران رسیده، صبغهای ناخوشایند و ناجوانمردانه به خود میگیرد ولی اساسا باعث و بانی پیشرفت رسانههاست چرا که به دلیل وجود رقابتی تنگاتنگ، رسانه برای موفقیت در جذب مخاطب بیشتر مجبورند، دست به نوعآوری بزنند و راههای جدیدی برای ارتقای فعالیتها خود بیابند. مجموع این فعالیتهای رقابتی از دیگر سو باعث اعتلای سطح توقعات مخاطبین میشود و همین مسئله کار را برای رسانهها سختتر میکند. اما علیرغم تمام این سختیها باید در نظر داشت که این فرآیند در مجموع هم برای رسانهها و هم برای مردم به عنوان مخاطبان، مفید فایده بوده است چرا که باعث ارتقا و اعتلای هر دو شده و هنوز هم میشود.
رسانهها برای رقابت در ماراتونی بیپایان با هم، استراتژیهای متفاوتی دارند ولی در نهایت و به طور کلی، برخی از آنها بر محتوای نوین تکیه میکنند و برخی دیگر بر شیوههای ارائهی بدیع و خلاقانه و برخی هم بین محتوا و شیوه، بینابین حرکت میکنند. اما چه محتوا را اصل بگیریم و چه شیوه را، یک عنصر برای رسانههای مدرن و پیشتاز امروزی، مهم است و عملا وجه ممیزه به حساب میآید و آن هم چیزی نیست جز تولید محتوای اختصاصی!
فصلنیوز پیشگام در تولید محتوای اختصاصی
تولید محتوای اختصاصی پیش از هر چیز نشاندهنده احترام یک رسانه به مخاطبان خودش است چرا که این کار بدین معناست که یک رسانه، این دغدغه را دارد که دقیقا بر اساس نگاه خود و به شیوهای که خود صلاح میداند در رابطه با یک موضوع، برای مخاطبانش تولید محتوا نماید و از کپی کردن محتواهای دیگران و رونوشت برداشتن از آنها اجتناب نماید. بدیهی است که همهی رسانهها از کوچک گرفته تا بزرگ، علاقمند به این کار هستند ولی اینکه چرا در عین علاقه جنین کاری نمیکنند دلایلی واضح و مبرهن دارد. تولید محتوای اختصاصی برای یک رسانه کاری سخت و هزینهبر است. تولید محتوای اختصاصی نیازمند نیروی انسانی متخصص و ابزار کار گرانقیمت است و استخدام نیروی انسانی متخصص و ابزار فنی کارآمد هزینهی بالایی طلب میکند. همین مسئله باعث میشود بسیاری از رسانهها برای دوری از هزینه کردن و البته سود بیشتر، به جای تولید محتوای اختصاصی و اغلب بدون رعایت قوانین مربوط به کپیرایت و حقوق پدیدآورندگان، دست به رونوشت برداری و سرقت و انتشار تولید محتواهای دیگران بزنند هر چند که مخاطبان تیزبین به راحتی میتوانند در این مورد سره را از ناسره تشخیص دهند.
پایگاه خبری فصلنیوز در این میان از ابتدای شروع به کار خود و در راستای احترام به مخاطبان خود، تلاش نموده است با استخدام و به کارگیری نیروی کار متخصص در حوزههای مختلف، و تجهیز خود به ابزار آلات فنی مورد نیاز برای تولید محتوا و حتی راهاندازی استودیوی مجهز و کاربردی با توانایی تبدیل شدن به گرینباکس و بلکباکس، زمینه را برای تولید محتواهای اختصاصی با کیفیت بالا را فراهم آورد. نیروی متخصص این پایگاه خبری اعم از گروه مشاورین، خبرنگار اختصاصی، فیلمبردار، گرافیست، کارگردان، نویسنده و... همه و همه در راستای برآورده ساختن تک تک مفاد مندرج در سند چشمانداز فصلنیوز و همراه و همدل با مدیران این پایگاه خبری، تلاش و کوشش بیوقفهای را صرف تولید محتوای اختصاصی فصلنیوز میکنند چرا که همهی آنها به این باور رسیدهاند که کیفیت اتفاقی نیست!
آموزش به مثابه رکن پنهان رسانه
شاید بسیاری از مردم متوجه نقش و جایگاه آموزش در رسانهها نباشند و اساسا رسانههای خبری را به عنوان مراکزی جهت آموزش در حوزههای مختلف به رسمیت نشناسند. این مسئله از آنجایی نشات میگیرد که نگاه عموم مردم به مسئلهی آموزش با وظیفهای که یک رسانهی خبری دارد سازگار نیست. مردم آموزشگاههای مجازی یا غیرمجازی را به عنوان ارگانهای رسمی یا حتی غیررسمی آموزش میشناسند و برای رسانههای خبری، وظیفهی معمول اطلاعرسانی را در فکر و ذهن خود، تعریف کردهاند. با این حال و علیرغم این تصور عمومی، رسانهها، آموزش در حوزههای مختلف را به عنوان یک وظیفهی مهم برای خود تعریف کردهاند اما این آموزش مشخصههای خاص خود را داراست که مهمترین آن غیرمستقیم بودن آن است. برای روشن شدن مطلب میتوانید حقوق شهروندی را در نظر بگیرید. حقوق شهروندی و زیروبمهای آن، برای طیف خاصی از مردم آشناست با این حال، اگر از این طیف بپرسید که این آگاهی و دانش را از کجا به دست آوردهاند آنها یا نمیدانند و یا دقیقا به رسانههای خبری اشاره خواهند کرد. رسانههای خبری، بیآنکه مستقیم گویی کنند این حقوق را در لابهلای اخبار مختلف به مردم گوشزد میکنند و آنها را با حقوق خودشان آشنا میسازند و این کار چیزی نیست جز آموزش مستقیم. یا برای مثال پایگاه خبری فصلنیوز به طور مستمر آخرین یافتههای علم پزشکی را در قالب خبر یا رپرتاژ منتشر میکند. در میان آخرین یافتههای علمی دانشمندان حوزهی پزشکی، معمولا تاثیرات مثبت و منفی مواد خوراکی و میوهها و... جایگاهی خاص دارد. انتشار همین یافتهها در قالب اخبار علمی و پزشکی، مخاطبان را در مورد آنها آگاه میسازد. همین آگاهی باعث کاربرد آنها توسط مخاطبان میشود و این یعنی آموزش!
روزنوشتهها: مردم تاریخ مینویسند!
انتشار روزنوشتههای اشخاص معروف دیرزمانیست که در نشریات و رسانهها شروع شده است. مخاطبان رسانهها نیز استقبال قابل قبولی از این مطالب داشتهاند ولی آنچه به تازگی شروع شده است، نشر روزنوشتههای مخاطبان به عنوان مردم معمولیست. همچنانکه در کتب تاریخ دیدهایم صدای مردم در این حوزه معمولا شنیده نمیشود. تاریخنویسان مردم را یک کل منسجم و البته گاه غیرمنسجم میدانند و همهی آنها را جمع میبندند. در کتابهای تاریخ آنچه وجود دارد مردم به طور کل است و این یعنی شخصیت تک تک این مردم، ذیل گروه قرار میگیرد و عملا به صورت منفرد از کسی نام برده نمیشود مگر اینکه یکی از همین مردم، به دلیل انجام عملی قهرمانانه و... به یک قهرمان و نامآور بدل شود. ولی چنانکه همه میدانیم، هر کدام از ما شخصیت منحصربه فرد خود را داریم و در عین شباهتهایمان به دیگران، بر اساس تفاوتهایمان شناخته میشویم. بر این اساس و در تقابل با تاریخنویسی رسمی، روزنوشتههای مردمان معمولی، تاریخی از نوع دیگر را به وجود میآورد. تاریخی که اتفاقا اهمیت و اعتبار آن کم از تاریخ نوشته شده به دست تاریخنویسان نیست چرا که بخش اعظمی از مسائل را اتفاقا مردم معمولی از نزدیک درک و لمس میکنند. وقتی از تورم در این روزها صحبت میشود هر کدام از ما، بسته به موقعیت اقتصادی خودمان و بنا به شرایط زیستی و روانی منحصر به فردمان خود، تلقی و حس متفاوتی از آن داریم. نگارش این حس و حال متفاوت و تبیین آن در قالب روزنوشت، میتواند مخصوصا برای نسلهای بعد و حتی تاریخنویسان، روشنگر موقعیت دقیق مردم روزگارمان باشد.
انتهای پیام/