حوادث ترافیکی دومین عامل مرگومیر در ایران
آرزو دهقانی، متخصص سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتوگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه حوادث ترافیکی در ایران دومین علت مرگ و میر است، گفت: نخستین علت مصدومیت و سالهای از دست رفته عمر به علت مرگ زودرس هم تصادفات رانندگی است.
وی افزود: بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی درنوروز سال گذشته هزار و ۲۱۷ نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادهاند.
دهقانی بیان کرد: مطالعات نشان میدهند که ۲۰ تا ۱۵ درصد تصادفات به دلیل خوابآلودگی و ۲۵ درصد از آن ناشی از حواسپرتی راننده است. همچنین استفاده از تلفن همراه حین رانندگی افزایش ۲ تا ۴ برابری خطر بروز تصادفات را در پی دارد.
وی با بیان اینکه به ازای یک درصد افزایش در متوسط سرعت، میزان خطر حوادث منجر به فوت ۴ درصد و آسیبدیدگیهای شدید ۳ درصد افزایش پیدا میکند، گفت: به ازای ۵ درصد کاهش در متوسط سرعت، تعداد کشتههای حوادث ترافیکی تا ۳۰ درصد کاهش پیدا میکند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: احتمال مرگ برای عابران پیاده در برخورد وسایل نقلیه دارای سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۵.۴ برابر احتمال مرگ در سرعت خودرو ۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
وی تاکید کرد: اگرچه حوادث جادهای به سه عامل جاده، انسان و خودرو مرتبط است، اما نکته قابل تأمل این است که با رعایت نکات ایمنی و کاهش خطاهای انسانی، میزان این حوادث به شدت کاهش پیدا میکند، به عنوان مثال استفاده صحیح از کلاه ایمنی منجر به کاهش ۴۲ درصدی کشندگی ناشی از حوادث ترافیکی و ۶۹ درصد آسیبهای وارده به سر میشود.
دهقانی تصریح کرد: استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیبهای شدید بین رانندگان و سرنشینان جلوی وسایل نقلیه بین ۴۵ تا ۵۰ درصد و برای سرنشینان عقب تا ۲۵ درصد را کاهش خواهد داد. استفاده از صندلی ایمنی کودک نیز کاهش حداقل ۶۰ درصد از مرگ کودکان در حوادث ترافیکی را در پی دارد.
متخصص سلامت در بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: پیشگیری از حوادث ترافیکی با مدیریت سرعت، بهرهگیری از فناوریهای نوین در طراحی خودروها، اصلاح نقاط حادثه خیز راهها، ارتقای سلامت روان رانندگان، اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی، آموزش اصول پیشگیری از حوادث ترافیکی به کاربران راهها و مشارکت اجتماعی در آگاهی بخشی و اجرای قوانین امکانپذیر است.
این متخصص ادامه داد: عابران پیاده با رعایت نکاتی همچون راه رفتن در پیاده رو و عدم استفاده از سطح سواره رو، عبور از خط کشی عابر، پل عابر و زیرگذر مجاز، خودداری از از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو، عدم عبور از حصارها و لابلای درختان و بوتههای حاشیه و میانه خیابان و بزرگراه، عبور از تقاطعها با روشن شدن چراغ سبز عابر، خودداری از از پوشیدن لباسهای تیره در شب و عدم مکالمه و یا ارسال پیام در زمان عبور از خیابان از تصادفات بین خودرو و خود جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه رانندگان علاوه بر مدیریت سرعت باید فاصله مطمئن و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، یادآور شد: استفاده از موبایل، ارسال و مطالعه پیامها در حین رانندگی خودداری کنند. توجه به تابلوها و علایم رانندگی و ایمنی جاده، توقف در مکان مناسب و استراحت بویژه در رانندگی در مسیرهای طولانی به محض احساس خستگی و خواب آلودگی، قرار دادن علائم ایمنی مانند مثلث در صورت توقف در بزرگراه، عدم خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، عدم بحث و جدل در حال رانندگی با سرنشینان خودرو، اطمینان از سالم بودن چراغ روشنایی جلو و عقب و چراغ ترمز، عدم رانندگی در زمان عصبانیت، توجه به عابرین پیاده در محلهای پرجمعیت، مانند مراکز خرید، مدارس وکنار پارکها از دیگر نکاتی است که باید مد نظر رانندگان قرار گیرد.
دهقانی تاکید کرد: نشاندن کودک در صندلی ویژه کودکان، عدم ایستادن کودک در خودرو، عدم نشاندن کودکان در صندلی جلو و بغل راننده و یا فرد کنار راننده، استفاده از وسایل محافظتکننده کمربند و کلاه ایمنی و صندلی مخصوص در کودکان، الزام بستن کمربند ایمنی توسط همه سرنشینان خودرو (حتی سرنشینان عقب) و استفاده از کلاه ایمنی سفید رنگ و لباسهای روشن توسط راکبان موتور باید مورد تاکید تمام کاربران خیابان و جادهها باشد تا میزان بروز حوادث ترافیکی نه تنها در سفرهای نوروزی بله درتمام عبور مرور جادهای خیابانی کاهش پیدا کند.
انتهای پیام/