دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1402 - 09:46

توسعه مدارس سما در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه آزاد

توسعه مدارس سما در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه آزاد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان گفت:‌ توسعه مدارس سما در کاشان در راستای مسئولیت اجتماعی این واحد دانشگاهی است.
کد خبر : 901545

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، میثم عرب‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در جمع دانش آموزان دبیرستان پسرانه سمای این واحد دانشگاهی اظهار کرد: اینکه در پنج سال گذشته نسبت به توسعه مدارس سما در واحد کاشان اقدام کردیم که در راستای مسئولیت اجتماعی است

وی با اشاره به تحصیل بیش از ۲ هزار دانش‌آموز در ۹ مدرسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان افزود: فعالیت شایسته فرهنگی آموزشی مدارس سما باعث ارتقای وضعیت آموزشی شهرستان کاشان شده که آثار آن را به عینه شاهد هستیم.

بهترین پاداش خداوند به صابران اختصاص دارد

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان نیز گفت: صبر یکی از سجایای اخلاقی است که بدون آن تداوم زندگی و موفقیت ممکن نیست. این صفت اخلاقی به امور دینی اختصاص ندارد و هر انسانی برای هر اقدامی و هر هدفِ ریز و درشتی که در روزها، هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌های زندگی خود دنبال می‌کند، باید به صبر که لازمه دست‌یابی به آن هدف‌هاست پایبند باشد؛ البته به هر اندازه که هدف او بزرگ‌تر و دستیابی به آن دشوارتر و زمان بَرتر باشد به همان میزان صبر بیشتری نیاز دارد.

حجت‌الاسلام سیدسعید حسینی اضافه کرد: شاید به دلیل اهمیت حیات اخروی و بزرگی آن و نیز طولانی بودن زمان رسیدن به آن از نگاه بشرِ مادی، توصیه به صبر در قرآن کریم زیاد تکرار شده است. مقصود این نوشتار، مطلق صبر نیست؛ بلکه صبر از منظر قرآن کریم و نیز متون روایی بررسی می‌شود. قرآن کریم می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ. (ای اهل ایمان در کار دین شکیبا باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مُهیا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که پیروز و رستگار شود.

توسعه مدارس سما در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه آزاد

وی بیان کرد: در قرآن کریم بیش از ۱۰۰ مرتبه موضوع «صبر» مطرح و به آن توصیه و تأکید شده است. فراوانی تأکید به صبر در این کتاب راهنما، بیان‌گر آن بوده که صبر از فضایل اخلاقی درجه دو و مکمل نیست؛ بلکه حاکی از اهمیت صبر و لزوم آن برای انسان در امور مادی و معنوی و دنیوی و اخروی است و بی‌شک بدون تمسّک به صبر در هیچ امری توفیقی حاصل نمی‌شود. از این رو خداوند صبر را یکی از مهم‌ترین امور در زندگی دانسته و فرموده: «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِک لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»؛ و هر که شکیبایی ورزد و درگذرد، هر آینه آن از مهم‌ترین کارهاست.

امام جمعه کاشان توضیح داد: یکی از زیباترین جملات که با وجود کوتاهی عبارت، اهمیت و کارکرد صبر را بیان می‌کند، حدیث شریفی است از امیرالمؤمنین (ع) که فرموده : «الصبر مفتاح الفرج». صبر، کلید گشایش است. بی‌گمان برای رسیدن به اهداف خود، همان‌گونه که در بحث توکل گذشت، از تلاش و کوشش گریزی نیست. پس اگر انسان در مسیر دستیابی به هدف، تحمل سختی‌ها را بر خود هموار نکند، تلاش‌ها را نیمه‌تمام خواهد گذاشت و پیش از آنکه به نتیجه تلاش خود برسد و میوه تلاش و صبر را در قبال سختی‌ها بچیند، از ادامه کار صرف‌نظر کرده، بازمی‌ایستد. از کودکی آموخته‌ایم: «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود/مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد»

حسینی ادامه داد: البته باید توجه داشت که وجود انسان با صبر عجین است و بدون آن امورش سپری نمی‌شود. در حقیقت، هنگام تعارض خواست و تمایلات شهوانی انسان با فرامین عقل، صبر تحقق پیدا می‌کند؛ اگر انسان هوای نفس و شهواتش را نادیده گیرد و به حکم عقل یا آموزه‌های دین عمل کند؛ بنابراین صبر عبارت است از: توان ثبات محرّک‌های عقلی و دینی هنگام محرّک شهوت؛ و اگر این توان در آدمی نباشد، هرگز در امور خویش توفیقی به دست نخواهد آورد؛ بنابراین می‌بینیم که با آیاتی نظیر «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کبَدٍ و إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیرا» می‌توان به این نتیجه رسید که خلقت و زندگی انسان آمیخته با صبر بوده و بدون آن از عهده امتحانات و بلایای روزگار برنمی‌آید. پس کسی که در ایجاد و تثبیت فضیلت صبر در خود موفق‌تر باشد با ارتقای صفات انسانی خویش، موفقیت خود را نیز تضمین کرده است.

وی با اشاره به‌روز بزرگداشت شهید مطرح کرد: شهدا بر گردن تک‌تک ما حق بزرگی دارند و وظیفه داریم خانواده آنان را تکریم کنیم.

توسعه مدارس سما در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه آزاد

به گزارش آنا، این مراسم  با حضور جمعی از مسئولان با اهدای یک جلد کلام‌الله مجید از ۳۰ دانش‌آموز دبیرستان سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان که آستانه ماه مبارک رمضان به جشن بندگی و تکلیف نشستند تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته