دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
علیرضا مجمع در گفت‌و‌گو با آنا:

مستند و انیمیشن نیازمند سالن‌های مجزاست/ دست باز پلتفرم‌ها برای اکران

مستند و انیمیشن نیازمند سالن‌های مجزاست  دست باز پلتفرم‌ها برای اکران
علیرضا مجمع منتقد سینما وجود سالن‌های خاص برای اکران مستند و انیمیشن کوتاه را ضروری دانست تا مخاطبان خاص به تماشای اینگونه آثار بنشینند.
کد خبر : 901457

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در تعطیلات نوروز بازار اکران فیلم‌های سینمایی در سینما‌ها و پلتفرم‌ها داغ است؛ رسانه‌ها برای انتشار خبر هرکدام از آثار از یکدیگر سبقت می‌گیرند، اما نشانی از مستند و انیمیشن کوتاه در اخبارشان نیست.

علیرضا مجمع منتقد سینما درباره علت جای خالی این گونه آثر در اخبرا و رخدادهای سینمایی گفت: در ذات سینما این نگاه وجود دارد که فیلم‌های مستند و انیمیشن کوتاه در قالب اکران عمومی جایی ندارند و اگر قرار است فیلمی برای عموم مردم به نمایش درآید باید فیلم داستانی بلند با زمان حداقل ۸۰ یا ۹۰ دقیقه باشد که برای این فیلم‌ها نیز، اما و اگر وجود دارد بسیاری از آنها در قالب فیلم‌های هنروتجربه اکران می‌شوند و اعتراض برخی را هم برمی‌انگیزد.

او در ادامه تاکید کرد: برای نمایش فیلم‌های مستند و انیمیشن کوتاه باید یک فکر زیربنایی شود؛ اینکه اینگونه آثار برای عموم مردم اکران شوند، پروژه شکست خورده‌ای‌ست، باید آنها را در قالبی قرار دهیم که مخاطب خود را جذب کنند. مخاطب اینگونه آثار با سینمای معمولی متفاوت است و هرکسی برای تماشای‌شان در سالن‌های سینما پولی پرداخت یا زمانی صرف نمی‌کند و نیازمند پروژه متفاوتی‌ست.

این منتقد تصریح کرد: فیلم‌های مستند، کوتاه و انیمیشن می‌توانند همچون هنروتجربه واحد جداگانه‌ای در سازمان سینمایی داشته باشند و با دارا بودن سالن‌های مجزا، در طولانی مدت به نمایش درآیند، اگر این اتفاق افتد، اکران نوروز نیز در زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد و مخاطبان می‌توانند در زمان تعطیلات، پکیج‌های جذابی مثل برنده یا نامزد‌های اسکار را در سینما‌های مخصوص مستند، کوتاه و انیمیشن تماشا کنند تا کم‌کم اطلاع‌رسانی شود و همه مردم به آنها جذب شوند.

مجمع در پایان درباره نگاه پلتفرم‌ها به مستند و انیمیشن کوتاه بیان کرد: پلتفرم‌ها برای نمایش اینگونه آثار دست‌شان بازتر از اکران عمومی‌ست کمااینکه در حال حاضر هم برخی از آنها به نمایش فیلم مستند و کوتاه در روال عادی‌شان می‌پردازند. اکران اینگونه آثار در پلتفرم‌های نمایش خانگی، نه‌تن‌ها ضرری ندارد بلکه می‌تواند مخاطب بالفعل هم جذب کنند. اگر شما مخاطب فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند باشید و پلتفرمی به نمایش آنها بپردازد، با آن همراه می‌شوید. اگر این اتفاق در پلتفرم‌ها نمی‌افتد بسیار کم کاری‌ست چراکه می‌تواند بُعد مادی خوبی برای آنها داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته