دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1402 - 11:45
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان در انتظار اخذ تأییدیه‌های فنی وزارت راه و شهرسازی

۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان در انتظار اخذ تأییدیه‌های فنی وزارت راه و شهرسازی
معاون توسعه و آموزش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف مربوط به راه، مسکن و شهرسازی شناسایی شده‌اند و کاری که از سوی وزارتخانه در حال انجام است کمک به آنها برای اخذ تأییدیه‌های فنی است.
کد خبر : 900916

علی اکبر حداد‌ی هرندی، معاون توسعه و آموزش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره ظرفیت بخش راه و شهرسازی در جذب شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: در حوزه مسکن بیش از ۹۸ درصد فعالیت توسط مردم و بخش خصوصی در حال انجام است؛ اما بی‌توجهی به فناوری‌ها موجب شده تا اقبال مردم به این بخش‌ها بالا نباشد.

هرندی گفت: فناوری نباید ضد فناوری باشد و اگر درست تعریف نشود رغبتی در مردم برای استفاده از آن ایجاد نخواهد شد. علت اینکه فناوری‌ها درست معرفی نمی‌شوند، نداشتن نیرو‌های ماهر و متخصص در بخش مسکن و راه است به همین دلیل با سازمان فنی و حرفه‌ای و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها مشاغل نوآور را احصا و استاندارد‌های آن به زودی تدوین شود تا به تصویب سازمان فنی و حرفه‌ای برسد و پس از آن مربیان را برای آموزش تربیت کرد.

معاون توسعه و آموزش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف مربوط به راه، مسکن و شهرسازی شناسایی شده اند و کاری که از سوی وزارتخانه در حال انجام است کمک به آنها برای اخذ تأییدیه‌های فنی است. در دستورالعمل‌های حوزه ساختمان نیز استفاده از فناوری‌های نوین و محصولات دانش‌بنیان‌ها به‌زودی الزامی می‌شود.

راه و شهرسازی

این مسئول خاطرنشان کرد: در بحث تسهیل‌گری و سیا‌ستگذاری به دنبال آن هستیم که زمینه‌های بهبود آموزش فراهم شود.

وی گفت:‌ در حوزه حمل و نقل که امری دولتی است علت عدم استفاده درست از دانش‌بنیان‌ها باور‌های مدیران است. روزمرگی و عدم تأمین اعتبارات مناسب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز به عنوان عاملی برای عدم بهره‌گیری درست از دانش‌بنیان‌ها بدل شده است.

نبود اعتبارات بودجه‌ای زمینه‌ساز عدم‌ بهره‌گیری از فناوری‌های جدید نگهداری راه‌ها شده است

حدادی هرندی خاطرنشان کرد: درحوزه حمل و نقل اعتبارات کافی بودجه‌ای برای نگهداری راه‌ها و جاده‌ها وجود ندارد و با وجود آنکه فناوری‌های جدید نگهداری پا به عرصه گذاشته‌اند به دلیل نبود سیستم یکپارچه برای استفاده از این اطلاعات، بدون استفاده مانده است.

معاون توسعه و آموزش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به گزارشی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: اکثر دوربین‌های کنترل ترافیک تهران بدون استفاده مانده است به این دلیل که نگهداری و تعمیرات مناسبی در این حوزه انجام نمی‌شود؛ بنابراین باید با فرهنگ‌سازی تغییر نگرش را در بین مدیران ایجاد کرد.

نگاه مثبت وزیر راه به دانش‌بنیان‌ها و فناوری‌های نوین

وی ادامه داد:‌ خوشبختانه آقای بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و معاونت علمی ریاست جمهوری نگاه مثبتی در این حوزه دارند تا از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان‌ها برای بهبود ارایه خدمات در بخش حمل و نقل استفاده کرد.

راه و شهرسازی

زمینه‌سازی برای بهره گیری از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل و نقل

وی عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل نیز اقداماتی در حال انجام است تا استفاده از شرکت‌های دانش بنیان توسعه یابد.

حدادی هرندی بیان کرد: نکته حائز اهمیت ترویج و آموزش است برای ترویج بودجه بسیار اندکی هزینه می‌شود و حلقه مفقوده‌ای است که از دیدگاه مدیران مغفول مانده است.

شکاف نسلی میان نیرو‌های تازه‌استخدام شده و در معرض بازنشستگی در وزارت راه و شهرسازی

معاون توسعه و آموزش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ضرورت توجه به آموزش‌های تخصصی، خاطرنشان کرد: اکنون یک شکاف نسلی در میان نیرو‌های تازه استخدام شده و در معرض بازنشستگی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و در تلاش هستیم تا با آموزش‌های ضمن خدمت به طراحی و نگهداری و تعمیرات تخصص لازم را به دست آورند؛ البته مرکز تحقیقات این موضوع را دغدغه دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب