دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

صحرایی: آنچه خواندن کتاب را لذت‌بخش می‌کند، لذت رمزگشایی در جانشینی کلمات است

صحرایی: آنچه خواندن کتاب را لذت‌بخش می‌کند، لذت رمزگشایی در جانشینی کلمات است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آنچه خواندن کتاب را لذت‌بخش می‌کند، لذت رمزگشایی در جانشینی کلمات است، گفت: وقتی‌که خواننده خود را در دنیای نویسنده سیر می‌کند، لذت خاصی را درک می‌کند. لذت رمزگشایی از زبان، کتاب را حذف‌نکردنی کرده است.
کد خبر : 900353

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد که امروز چهارشنبه 16 اسفند 1402 در محل باغ کتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره جایگاه بسبار فاخری دارد و از حضور در این جشنواره بسیار خرسندیم. موضوع کتاب امروز بیش از هر زمان دیگری در جامعه اهمیت دارد. کتاب حذف‌ناشدنی است و چیزی نمی‌تواند ما را از کتابخوانی دور کند. کتاب کاغذی فهم ما را نسبت به کتاب‌های الکترونیکی و مانیتوری عمیق‌تر می‌کند.

صحرایی با بیان اینکه آنچه خواندن کتاب را لذت‌بخش می‌کند، لذت رمزگشایی در جانشینی کلمات است، عنوان کرد: وقتی‌که خواننده خود را در دنیای نویسنده سیر می‌کند، لذت خاصی را درک می‌کند. لذت رمزگشایی از زبان، کتاب را حذف‌نکردنی کرده است.

وی افزود: نویسنده خوب نویسنده‌ای است که قدرت انتقال را در پیوستگی دارد، درغیراینصورت فهم کلمات یک‌به‌یک کار دشواری نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ارزیابی کتاب یک هنری فراتر از نشر کتاب است، اظهار کرد: مقام نقد، مقامی فراتر از نویسندگی است و ارزیابان باید از نویسندگان، تولیدکنندگان و خالقان کتاب باشند.

وی با اشاره به اینکه نشان رشد میان‌بری برای مردم جهت کشف اثرات خواندنی و اثربخش محسوب می‌شود، تصریح کرد: کودکان ذهنی پذیرا و روحی برای دریافت حرف های تازه دارند؛ لذا این ذهن پاک سرمایه بی‌بدیلی است که در اختیار ما قرار گرفته است. شاخص‌های پیشرفت ریشه در دوران کودکانی دارند و تحقق این شاخص ممکن نیست، مگر اینکه بذر آن در کودکی و نوجوانی کاشته شده باشد؛ مدرسه مزرعه چنین بذری است.

صحرایی با بیان اینکه در استفاده از کتاب‌های جشنواره رشد در کتابخانه باید بکوشیم، یادآور شد: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان علاوه‌بر وظیفه تولید آثار خوب باید به کمک ناشران دیگر بشتابند. طرح هر کلاس یک کتابخانه باید در تمام مدارس اجرا شود؛ برای ۲۰ هزار کلاس در مناطق محروم کتابخانه تعبیه کردیم و همه مدارس باید از کتاب‌های دارای نشان رشد پر شوند.

وی با بیان اینکه این اطمینان را باید به برگزیدگان بدهیم که قدر آثار آن ها را می‌دانیم و به جامعه معرفی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: کتاب‌های درسی سالانه بالغ‌بر ۱۵۰ میلیون جلد هستند که برای سطحی از عموم جامعه طراحی می‌شوند. کتاب‌های رشد باید به کمک معلمان و دانش‌آموزان جهت تکمیل اطلاعاتی که ارائه شده است، بیایند. همچنین معلمان، مدیران و دانش‌آموزان را به خواندن مجلات رشد تشویق می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب