شهرداری در تعیین نرخگذاری عوارض نوسازی دخالتی ندارد/چینیها برای ساخت مسکن کارگر نمیآورند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، لطفالله فروزنده معاون مالی و اقتصادی شهرداری در نشست خبری امروز ١۵اسفند گفت اگر بخواهیم خدمات مالی شهرداری را دسته بندی کنیم، بخشی درآمد و اقتصاد بخشی رعایت قوانین و مقررات و بخشی شرکتها هستند.
وی ادامه داد: شهرداری از بودجه عمومی استفاده نمیکند باید منابع لازم برای خدمات را پیدا کند؛ منابع شهرسازی که از عوارض گرفته می شود یک بخشی مولدسازی که عمدتا در حوزه املاک و ماده پنج است و بخشی کمک دولت است.
به گفته معاون شهردار، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رشد بودجه ای خوب داشتیم و به ۳۷ درصد رسیدیم در حالیکه نیمه اول دوازده هزار میلیارد بودجه بود اما سال گذشته ۱۳۷ درصد رشد بودجه داریم البته تا پایان دی بودجه را محقق کردیم و متمم دادیم و به صد و چهار هزار میلیارد تومان رسیدیم.
فروزنده گفت: ما در حوزه شهرسازی گشایش ایجاد کردیم بافت فرسودهای که قفل شده بود را به مردم اجازه کار دادیم بنابراین ٨٠ درصد صدور پروانه در بافت فرسوده داشتیم.
فروزنده ادامه داد: بخش دیگر مولد سازی است در این بخش مطلقا خام فروشی نداشتیم و زمینها و املاک شهرداری بارگذاری و بابت دیون پرداخت شد. نزدیک ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک ارسال شد، از این رقم اکثرا مربوط به مترو بود با نرخ دلار .قرار شد نرخ دلار نیمایی باشد وشش درصد جریمه را صفر کردیم کردیم و نرخ سود هشت درصد چهار درصد شد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تسهیلات برای حمل و نقل مدنظر قرار گرفت گفت: با بانکهایی مانند تجارت تسویه کردیم. برای کمک به حمل و نقل، ارتباط با نهادها به گونه ای است که حدودا با ١٣ نهاد توافق کردیم از روش واریز برداشت استفاده کردیم و منابعی محقق شد.
وی گفت: ما امروز به جز هزینههای نقد، ٩٠ هزار میلیارد تزریق کردیم، یکی از منابع درامدی قبوض و عوارض نوسازی و پسماند است.
وی گفت: با کار خوبی که دوستان انجام داده و از فضای پیامک استفاده کردند مردم از این موضوع استقبال کردند. منبع دیگر سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی و دولت بود، چرا زمانی که ما که آمدیم پنجاه قرارداد بلاتکلیف وجود داشت و از محل حل اینها قدرالسهم شهرداری ده هزار میلیارد تومان منبع تزریق کردیم.
وی درباره میزان بدهی دولت گفت: طلب ما از دولت در سهم بلیت اتوبوس مترو است. یک سهم عوارضی که دستگاهها باید بپردازد که با استفاده از ظرفیت ماده ١٠٠ و .... عدد در حال حاضر به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، به دولت اعلام کردیم و گفتیم حاضریم تهاتر کنیم و زمین بگیریم که به مجلس هم منعکس کردیم قانون نهایی شود بخشی از مطالبات را از دولت اخذ میکنیم.
وی درباره آخرین وضعیت شهر آفتاب گفت: صحبتی با وزیر صمت داشتیم تا از ظرفیت شهر آفتاب و مراکز نمایشگاهی استفاده کنیم و همین موضوع منجر به انعقاد تفاهمنامه شد تا نمایشگاههای گسترده به شهر آفتاب برود و باقی در مرکز باشد، تفاهمنامه امضا و ابلاغ نشده اما توافق شده ۶٠ نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود البته با شیب ملایم.
معاون شهردار ادامه داد: شهرداری در تعیین نرخ گذاری عوارض نوسازی دخالت ندارد و نوع کاربری و متراژ در این عدد دخیل هستند و بالای ١٠ همت مبلغ فیشهایی صادر شده است.
وی درباره سرمایه گذاری چینیها در بحث مسکن گفت: آنها فقط قرار است سرمایه گذاری از طریق یوزانس کنند و این پول بازپس داده می شود. قرارداد نهایی نشده و چینیها کارگر نمیآورند بنابراین قرار است از نیروهای ایرانی استفاده شود.
فروزنده در رابطه با هزینههای جمع آوری پسماند نیز گفت: بخش عمدهای از پیمانکارهای پسماند تجمیع شدهاند؛ با این وجود ماهیانه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری پسماند میشود که مطابق لایحه بودجه، این رقم در سال ۱۴۰۳ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
فروزنده در پاسخ به سوال دیگری پیرامون هزینههای برقی سازی ناوگان حملونقل پایتخت گفت: برقیسازی راهبرد اصلی مدیریت شهری تهران و در یک نگاه کلیتر دولت برای مبارزه با آلودگی هواست. نزدیک به ۲.۵ میلیون یورو نیز ظرفیت مالی برای واردات ۲۵۰۰ اتوبوس برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ هزار تاکسی و… در نظر گرفته شده است که در این رابطه شاهد حمایت بی نظیر دولت و بانک مرکزی در تخصیص ارز بودهایم.
خشنود افزود: شهرداری تهران هیچ نقشی در تعیین رقم عوارض نوسازی ندارد بلکه این رقم به وسیله دو پارامتر متراژ املاک به همراه ارزش قیمت معاملاتی (ابلاغ شده توسط سازمان امروز مالیاتی) تعیین میشود که امسال نیز ضرایب ارزش قیمت معاملاتی نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کردهاست.
۱۰ درصد تخفیف خوشحسابی در عوارض نوسازی برای شهروندان در نظر گرفته شده است
مدیرکل وصول درآمد شهرداری تهران ادامه داد: سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۸۵۰۰ میلیارد تومان وصول عوارض از دولت در زمینه های مختلف داشتیم که این رقم تا به امروز با رشد ۳۰۰ درصدی به ۲۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیدهاست. پیش بینی میشود تا پایان سال از ۲۵ هزار میلیارد تومان بگذرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این تاکنون ۶ درصد بیش از رقم مصوب شورا توانستهایم درآمد پایدار برای مجموعه مدیریت شهری تهران محقق کنیم.
خشنود تاکید کرد: این روند رو به رشد در وصول درآمدهای شهرداری تهران بدین جهت است که از روز نخست دوره مسئولیتمان سعی کردیم، ظرفیتهای مالی شهرداری تهران را به درستی احصا کرده و آنها را فعال کنیم.
خشنود در گزارشی دیگر با بیان اینکه تاکنون حدود ۳.۵ میلیون فیش توزیع شده است، گفت: به دنبال حذف فیشهای کاغذی هستیم و اگر بتوانیم به شماره موبایل بیش از ۵۰ درصد مالکان دسترسی پیدا کنیم، به تدریج فرآیند حذف قبوض آغاز میشود.
وی پیرامون بخشودگیها و جرایم در نظر گرفته شده در پرداخت عوارض نیز گفت: با مساعدت شهردار تهران ۱۰ درصد تخفیف خوشحسابی در عوارض نوسازی برای شهروندان در نظر گرفته شده است که اگر این عوارض توسط مالکان تا پایان اسفند سال جاری پرداخت نشود از سال آینده باید با ۹ درصد جریمه پرداخت شود.
خشنود در پایان تاکید کرد: همچنین برای پرداخت عوارض خدمات پسماند بین ۲ تا حدود ۲۴ درصد جریمه به صورت ماهانه در نظر گرفته شدهاست.
انتهای پیام/