دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1402 - 14:05
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

کاهش قیمت تمام‌شده در فولاد مبارکه ناشی از مدیریت خوب این مجموعه است

کاهش قیمت تمام‌شده در فولاد مبارکه ناشی از مدیریت خوب این مجموعه است
نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اصفهان روز شنبه ۱۶ دی‌ماه به میزبانی شرکت فولاد مبارکه و با حضور اعضای این کمیسیون برگزار شد.
کد خبر : 900161

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در این نشست اظهار کرد: فولاد مبارکه مجموعه پیشرانی است که باعث افتخار کشور است. استنباط غلطی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی در کشور رواج پیدا کرده که نیازمند اطلاع‌رسانی است. مسئولیت‌های اجتماعی صنایع شامل محافظت از محیط‌زیست، ارتقای بهره‌وری و توانمندسازی‌هاست. اقدامات خوبی در فولاد مبارکه و دیگر بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور انجام شده؛ اما نباید از صنایع براساس سود آن‌ها انتظارات بی‌جا ایجاد شود.

کاهش قیمت تمام‌شده در فولاد مبارکه ناشی از مدیریت خوب این مجموعه است و باید تشویق شود، نه اینکه مالیات بیشتری از آن گرفته شود

وی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه در کنار کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران باید کمک کند تا تفکر غلط انتظار از صنایع سودآور در کشور اصلاح شود تصریح کرد: کاهش قیمت تمام‌شده در فولاد مبارکه ناشی از مدیریت خوب این مجموعه است و باید تشویق شود، نه اینکه مالیات بیشتری از آن گرفته شود. حمایت از ایده‌های دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر مواردی است که باید در دستور کار صنایع قرار گیرد. ناترازی انرژی آسیب جدی به صنایع وارد کرده و دولت در این زمینه نباید به بنگاه‌های اقتصادی فشار وارد کند.

شکوری معتقد است صنایعی همچون فولاد مبارکه می‌توانند برای تأمین بخشی از نیاز خود نیروگاه احداث کنند، اما صنایع کوچک‌تر این امکان را ندارند. مدیریت زنجیره فولاد کشور مشکل دارد؛ زیرا نیاز صنایع فولادی به مواد اولیه همچنان برطرف نشده است. یکی از معضلات صنعت فولاد کشور این است که سازمان‌های مختلف برای اکتشافات مواد معدنی مانع ایجاد می‌کنند. امروز صنعت فولاد جهان در حال حرکت به سمت فولاد سبز و کم‌کربن است و اگر ایران به این سمت حرکت نکند، در آینده امکان صادرات محصولات خود را نخواهد داشت. بسیاری از صنایع و ارگان‌های دولتی با تفکر بخش خصوصی اداره می‌شود که یکی از آن‌ها فولاد مبارکه است. اگر موفقیت‌هایی در صنایعی همچون فولاد مبارکه حاصل شده به‌واسطه مدیریت خوب این شرکت‌هاست.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، پس از پایان این نشست نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد گفت: کمیسیون معادن و صنایع معدنی یکی از کمیسیون‌های بیست‌گانه اتاق بازرگانی ایران است که از جمعی از فعالان حوزه معادن و صنایع معدنی کشور تشکیل شده است. برگزاری جلسات این کمیسیون در استان‌های مختلف و بازدید از فعالیت بنگاه‌های اقتصادی این استان‌ها یکی از رویکردهای جدید کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران است و استان اصفهان و شرکت فولاد مبارکه اولین مقصد ما برای برگزاری این نشست بود. در این جلسه، مدیرعامل این شرکت گزارش کاملی از فعالیت فولاد مبارکه ارائه کرد. بزرگ‌ترین مانع برای فعالیت معادن و صنایع معدنی کشور بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها و عدم مشورت با فعالان اقتصادی برای اتخاذ سیاست‌های این حوزه است و همین عوامل منجر به ناترازی در برق، عدم تأمین گاز صنایع، دریافت مالیات‌ها و وضع عوارض سنگین برای صنایع شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: ارزش‌افزوده و ارزآوری ناشی از تولید فولاد با تولید دیگر محصولات قابل‌مقایسه نیست

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این نشست بیان کرد: فولاد مبارکه نه‌فقط در صنعت فولاد کشور بلکه در میان صنایع یک استثناست و این امر به‌مثابه یک شمشیر دولبه شده؛ به‌گونه‌ای که از یک طرف باعث افتخار است و از طرف دیگر، می‌خواهند مابقی صنایع فولادی کشور را که از ویژگی‌های این شرکت برخوردار نیستند، با خط‌کش فولاد مبارکه اندازه‌گیری کنند و این امر نتیجه خوبی در پی نخواهد داشت. صنایع کشور نه از منظر متخصصان، بلکه از منظر افکار عمومی متهم اصلی بحران آب هستند. آیا این مقدار مصرف آب برای تولید یک تن فولاد به‌صرفه‌تر است یا برای تولید محصولات دیگر؟ ارزش ریالی و دلاری یک تن فولاد تولیدشده در کشور و ارزآوری آن برای کشور چقدر است؟ آیا ارزش محصولات دیگر با این محصول برابری می‌کند؟ آیا تولید محصولات دیگر صنعتی یا دامداری و کشاورزی به همین میزان اشتغال‌آفرینی می‌کند؟

چرا وقتی در شهر اصفهان آلودگی وجود دارد، هوای شهر مبارکه و محل فعالیت شرکت فولاد مبارکه آلوده نیست؟

وی در تشریح میزان آلایندگی و مصرف آب صنایع گفت: در خصوص محیط‌زیست و میزان آلایندگی صنایع، این سؤال مطرح است که چرا وقتی در شهر اصفهان آلودگی وجود دارد، هوای شهر مبارکه و محل فعالیت شرکت فولاد مبارکه آلوده نیست؟ می‌گویند صنعت فولاد آب زیادی مصرف می‌کند. این سؤال مطرح است که چه صنعتی با این میزان مصرف آب می‌تواند تا این حد ارزش‌افزوده داشته باشد؟ آیا کسی می‌داند که سود ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه با چه میزان سرمایه محقق شده است؟ آیا این سود با میزان سرمایه‌گذاری در این شرکت مقایسه می‌شود؟ رقم سود مطلق فولاد مبارکه به دلیل وسعتی که دارد رقم بزرگی است، اما سود هر سهم آن چشم‌گیر نیست.

مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در کشور ما اشتباه تعریف شده

بهرام سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در کشور ما اشتباه تعریف شده؛ چراکه این صنایع از محل سودشان مالیات خود را پرداخت می‌کنند و دولت می‌تواند از محل درآمد حاصل از این مالیات برای ساخت مدرسه، بیمارستان، راه‌سازی و... اقدام کند. صنایع وظیفه‌ای برای احداث نیروگاه و تأمین انرژی ندارند و این کار بر عهده وزارت نیروست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پس از پایان این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اصفهان امروز به میزبانی فولاد مبارکه برگزار شد و تبادل‌نظرهای خوبی میان مجموعه‌های معدن و صنایع معدنی کشور صورت گرفت. این نشست منجر به ایجاد ارتباط تنگاتنگی میان صنایع فولاد، به‌ویژه شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان مصرف‌کننده سنگ‌آهن و بخش معدن کشور گردید.

رسیدن به ظرفیت تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد در کشور تا سال 1404 قابل‌تحقق است؛ اما بهره‌برداری از این میزان تولید فولاد نیازمند تقویت زیرساخت‌های لازم است

سبحانی خاطرنشان کرد: رسیدن به ظرفیت تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد در کشور تا سال 1404 قابل تحقق است؛ اما بهره‌برداری از این میزان تولید فولاد نیازمند تقویت زیرساخت‌های لازم است؛ این در حالی است که در حال حاضر ظرفیت بالقوه تولید سالانه فولاد در کشور در صورت عدم اعمال محدودیت‌های انرژی و رفع مشکل مواد اولیه، 46 میلیون تن است. با وجود مشکلات مذکور، سالانه حدود 30 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود. مشکل کمبود مواد اولیه با ورود فولادسازان به بخش اکتشاف معادن قابل‌حل است و صنایع بزرگ فولادی همچون فولاد مبارکه حتی برای رفع نیاز خود به انرژی برق، به‌صورت خودتأمین اقدام به احداث نیروگاه کرده‌اند، به شرطی که برق تولیدشده از این نیروگاه‌ها در مواقع اعمال محدودیت برق به صنایع قابل‌استفاده باشد و به شبکه سراسری برق منتقل نشود. در کنار همه این معضلات که بعضاً قابل‌حل هستند، معضل کمبود گاز برای صنایع فولادی کل کشور همچنان پابرجاست.

مدیرعامل فولاد مبارکه: فولاد مبارکه برای ورود به اکتشافات معدنی با موانع زیادی مواجه است

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در این نشست اظهار کرد: امروز فولاد مبارکه از افتخارات صنعت کشور و بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست. ارزش فعلی بازار سرمایه این شرکت نزدیک به ۵۰۰ همت است و سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی و سهم ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی بخش صنعت دارد. فولاد مبارکه دارای زنجیره تأمین گسترده‌ای شامل ۲۵۰۰ تأمین‌کننده خدمات و کالاست. به برکت فعالیت فولاد مبارکه یک زنجیره ارزش در داخل کشور شکل گرفته و این شرکت یک صنعت مادر شناخته می‌شود. فعالیت‌های گروه فولاد مبارکه به وسعت ایران است و این مجموعه دارای بالغ‌بر ۱۴۰ شرکت زیرمجموعه است.

ظرفیت فولاد کشور باید برای اکتشاف و استخراج معادن کشور به کار گرفته شود

وی با بیان اینکه بستر مناسب و ظرفیت‌های خوبی برای اقدامات اکتشافی در کشور وجود دارد، تأکید کرد: ظرفیت فولاد کشور باید برای اکتشاف و استخراج معادن کشور به کار گرفته شود؛ چراکه کمبود مواد اولیه و معدنی یکی از مشکلات صنایع فولادی کشور است. طبق آیات قرآن کریم، فولاد برای مردم سراسر منفعت است و صنعت فولاد با مدیریت کارآمد می‌تواند بدون هیچ زیانی، منافع متعددی برای مردم داشته باشد. برخی صنایع در کشورهای پیشرفته جایگاه تعیین‌کننده‌ای برای اقتصاد کشورشان دارند.

فولاد مبارکه درصدد قرار گرفتن در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر دنیاست

طیب‌نیا ادامه داد: فولاد مبارکه جهت‌گیری و هدف‌گذاری سنگینی برای خود تعریف کرده و با ورود به کسب‌وکارهای جدید و رفع گلوگاه‌های خود، درصدد قرار گرفتن در جمع ۲۰ شرکت فولادی برتر دنیاست. امسال علی‌رغم وجود محدودیت‌های انرژی، با مدیریت شرایط همچنان میزان تولید خود را حفظ کرده‌ایم. در حوزه نوآوری و فناوری‌های نوین اقدامات زیادی کرده‌ایم و درصدد توسعه کمّی، کیفی و متوازن هستیم.

موانع قانونی اجازه نمی‌دهد فولاد مبارکه وارد حوزه اکتشافات معدنی شود

وی در تشریح مشکلات صنعت فولاد و مشخصاً فولاد مبارکه تصریح کرد: گروه فولاد مبارکه برای تأمین قریب به ۲ هزار مگاوات برق از طریق احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، خورشیدی و بادی سرمایه‌گذاری کرده و در حوزه حمل‌ونقل مواد اولیه و محصولات نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده؛ اما در حوزه معدن به دلیل محدودیت قوانین با چالش مواجه است. اگر مشکل مواد اولیه فولاد مبارکه و صنایع بزرگ فولادی کشور حل شود، مشکل زنجیره تولید فولاد کشور رفع خواهد شد. فولاد مبارکه امکان اکتشاف معادن و سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات این حوزه را دارد؛ اما موانع قانونی اجازه نمی‌دهد این شرکت وارد حوزه اکتشافات معدنی شود. خلق ارزش فولاد مبارکه از سنگ معدن تا زنجیره کامل فولاد است. این شرکت در حوزه تکنولوژی‌های جدید برای فراوری مواد معدنی اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است.

اعلام آمادگی فولاد مبارکه در کنار اتاق بازرگانی ایران برای رفع مشکلات حوزه معدن و صنایع معدنی

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، این شرکت به‌عنوان یک شرکت توسعه‌محور در حال اجرای ۲۲۰ پروژه است و این در حالی است که معدود شرکت‌هایی در کشور این تعداد پروژه را در دست احداث دارند. ما معتقدیم کارفرمای خوب پیمانکار خوب می‌سازد و بر همین اساس بسیاری از پروژه‌های فولاد مبارکه همچون نیروگاه سیکل ترکیبی را پیش از موعد اجرا کرده‌ایم. در حال حاضر ۹۰ درصد قطعات و تجهیزات موردنیاز فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است. سال گذشته ۱۳۰۰ قطعه و تجهیز در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده است. این شرکت در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری باز، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده و ۵ مرکز نوآوری در دانشگاه‌ها ایجاد کرده و از ۴۰۰ پایان‌نامه دانشگاهی حمایت کرده است.

فولاد مبارکه برای مناطق کم‌برخوردار، سند پیشرفت و آبادانی مبتنی بر استعدادها، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها تعریف کرده

وی در تشریح نگاه فولاد مبارکه به مسئولیت اجتماعی گفت: این شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اقدامات زیادی به انجام رسانده و در همین راستا، برای مناطق کم‌برخوردار سند پیشرفت و آبادانی مبتنی بر استعدادها، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها تعریف کرده تا توانمندسازی در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و مشاغل خانگی را محقق سازد. بسیاری از موفقیت‌های فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون ناشی از حمایت‌های دولت‌های وقت بوده؛ اما در حال حاضر، این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است. با توجه به داشتن بسیاری از منابع و ظرفیت‌های کشور، هیچ مشکل حل‌ناشدنی در کشور نداریم و همه مشکلات با مدیریت مناسب قابل‌رفع است. فولاد مبارکه در کنار کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران آمادگی کمک‌رسانی برای رفع مشکلات حوزه معدن و صنایع معدنی را دارد.

طرح توازن در زنجیره فولاد نیازمند برخی از ادغام‌ها و مشارکت‌ها میان شرکت‌های معدنی و فولادی است

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: رشد و توسعه یک مسیر است، نه یک نقطه که بتوان یک مرتبه به آن رسید. ما در حال طی کردن مسیری هستیم که در این مسیر، سرعت رشد و هدف‌گذاری از اهمیت زیادی برخوردار است. احیای سنگ‌آهن در فولاد مبارکه به‌جای گاز طبیعی با هیدروژن انجام می‌شود و این شرکت در این حوزه روش پاک‌تری نسبت به بسیاری از فولادسازان جهان دارد. فولاد مبارکه برق موردنیاز خود را خودش تولید می‌کند و قیمت گاز برای این شرکت نزدیک به قیمت‌های جهانی است. طرح توازن در زنجیره فولاد قابل‌تحقق و شدنی است و نیازمند برخی از ادغام‌ها و مشارکت‌ها میان شرکت‌های معدنی و فولادی است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران: ضرورت ورود بخش خصوصی به حوزه اکتشافات معادن کشور

احمد خوروش، رئیس هیئت‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در جلسه نشست مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: متأسفانه واگذاری معادن به بخش خصوصی جزو اولویت‌های کشور نیست و این در حالی است که بخش خصوصی در بخش معدن توانمندی‌های زیادی دارد و اگر بخش خصوصی وارد این حوزه شود، اتفاقات بزرگی محقق خواهد شد؛ نقش بخش خصوصی در پیشرانی در حوزه معدنی باید تبیین شود. تأمین زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز انرژی و حمل‌ونقل صنایع جزو وظایف اولیه دولت است؛ اما در حال حاضر نیز بخش خصوصی در این زمینه وارد عمل شده است. صنایع فولاد و پتروشیمی دو صنعتی هستند که برای کشور ارزآوری قابل‌توجهی دارند و کمک زیادی به اقتصاد کشور می‌کنند. وضع عوارض، ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه در حوزه اکتشاف معادن، گریبان‌گیر فعالیت بخش خصوصی در کشور شده و عدم‌حمایت دولت و در کنار آن قیمت‌گذاری‌های دستوری، ازجمله مهم‌ترین عوامل عدم پیشرفت حوزه معدن کشور است. کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران جایگاه و نقش مهمی در رفع موانع و مشکلات فعالان اقتصادی کشور دارد.

گفتنی است در ادامه این نشست، برخی از اعضای کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اصفهان به ارائه نظرات خود و بحث و تبادل‌نظر برای رفع چالش‌های حوزه معدن و صنایع معدنی کشور پرداختند و پس از برگزاری این نشست، کلیه اعضای کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اصفهان از تصفیه‌خانه پساب و خطوط تولید شرکت فولاد مبارکه بازدید کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته