محصول دانشبنیان ضدچسبندگی صنایع لبنی تولید شد
خبرگزاری علم و فناوری آنا - حسین بوذری؛ یک شرکت دانشبنیان بهعنوان شرکتی پیشرو در تولید انواع امولسیفایر و آنتیفومها فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ توسط جمعی از فعالان صنعت و دانشگاه با هدف تأمین نیازهای استراتژیک صنایع غذایی کشور با اخذ مجوزهای لازم از سازمان صنعت و معدن آغاز کرد و سال ۹۶ موفق به اخذ مجوز دانشبنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و داروی کشور شد و اکنون در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا مستقر است.
این شرکت دانشبنیان برای نخستینبار در ایران موفق به تولید ضدچسبندگی مورد استفاده در صنایع لبنی (آنتیاستیک) شده است و به فرموله کردن نیاز صنایع بزرگ لبنیات به ضد کف اقدام کرده که دستاورد بزرگی برای کشور به شمار میرود.
خبرنگار آنا در راستای بررسی جزئیات فعالیت شرکت دانشبنیان شوکا شیمی اسپادانا گفتوگویی را با مهروسادات میرمحمدی مؤسس و رئیس هیئت مدیره این شرکت که فارغالتحصیل دکتری شیمی تجزیه است ترتیب داده که در پی میآید:
تأمین نیازهای استراتژیک صنایع غذایی کشور
آنا: ابتدا خودتان را معرفی کنید.
میرمحمدی: مهروسادات میرمحمدی دکتری شیمی تجزیه، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا و یکی از مؤسسین شرکت هستم که از سال ۱۳۹۴ به مدت پنج سال در سمت مدیرعامل و از سال ۱۳۹۹ در سمت رئیس هیئت مدیره و مدیر تحقیق و توسعه شرکت مشغول به فعالیت هستم.
اکنون مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، تعدادی از سهامداران و کارکنان شرکت از کارکنان و فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند و این نشان میدهد فرزندان این دانشگاه توانمندند و هرکدام میتوانند کارآفرین و مدیر موفقی باشند و فقط باید زمینه برای بالندگی آنان مهیا شود.
آنا: درباره شرکت دانشبنیان متبوع خود و زمینه کاری آن توضیحات دهید.
میرمحمدی: شرکت بهعنوان شرکتی پیشرو در تولید انواع امولسیفایر و آنتیفومها فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ توسط جمعی از فعالان صنعت و دانشگاه با هدف تأمین نیازهای استراتژیک صنایع غذایی کشور با اخذ مجوزهای لازم از سازمان صنعت و معدن آغاز کرد و سال ۹۶ موفق به اخذ مجوز دانشبنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و داروی کشور شد.
این شرکت سالهای اخیر در راستای تلاش برای خودکفایی کشور برای نخستینبار در ایران موفق به تولید ضدچسبندگی مورد استفاده در صنایع لبنی (آنتیاستیک) شد.
در گام بعدی این شرکت دانشبنیان به تولید دیگر بهبوددهندههای غذایی اقدام کرد و اکنون انواع ضد کف ویژه خطوط تولید، شستوشوی لبنی، همینطور ضدکف ویژه صنایع قند و خمیرمایه را در سبد محصولات خود دارد و در سال ۱۴۰۲ این شرکت موفق به ثبت دانشبنیانی ۶ محصول بالا شد.
تحقیق پژوهشگران شرکت دانشبنیان در حوزه صنایع لبنی
آنا: از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کردید و تاکنون چه موفقیتهایی در مسیر طی شده حاصل شده و چه دستاوردهایی داشتهاید؟
میرمحمدی: از سال ۱۳۹۴ با تشدید تحریمهای کشور در حوزه مواد اولیه بهخصوص در صنعت غذا براساس نیاز صنایع لبنی به فرموله کردن نیاز صنایع بزرگ لبنیات به ضد کف اقدام کردیم که نخستین محصول دانشبنیان شرکت نیز بود، سپس سایر محصولات نظیر ضدچسبندگی و امولسیفایرهای لبنی و ضد کف صنایع قند با اخذ نشان سیب سلامت یا همان پروانه بهداشتی ساخت بهعنوان تنها تولیدکننده ایرانی این محصول بودهایم.
اکنون این شرکت دانشبنیان در گستره وسیعی از صنایع لبنی همکاری دارد. این مهم، نتیجه چند سال تحقیق و مطالعه کارشناسان و پژوهشگران متخصص این شرکت است.
افزایش تعداد، تنوع محصولات و تکمیل زنجیره تولید دیگر مواد اولیه صنایع غذایی، لبنی، امولسیفایرها و ... یکی از مأموریتهای اصلی شرکت شوکا شیمی اسپادانا است.
آنا: زمینه فعالیت و نوع محصول شرکت دانشبنیان شما چیست؟
میرمحمدی: زمینه فعالیت شرکت بهبوددهندههای غذایی و محصولاتی که تا به حال دانشبنیان شدهاند شامل ضدچسبندگی و ضدکف صنایع لبنی است (SHAF-۲۰۰ , SHAF-۲۰۱۷, SHAF-۱۰۲- SHAF-۱۰۶).
همچنین این شرکت دانشبنیان قابلیت تولید انواع امولسیفایرهای خوراکی و آرایشی بهداشتی را دارد که بسته به نیاز مشتری فرمولاسیون و تولید انجام میدهد.
آنا: آیا شرکت دانشبنیان شما در کسب درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه نقشی داشته و دانشگاه سهمی از فعالیت شما دارد؟
میرمحمدی: بله. دانشگاه شریک ۳۵ درصدی شرکت دانشبنیان است و بالطبع سالانه براساس سهام خود از سود شرکت برخوردار میشود.
آنا: محصول شرکت دانشبنیان شما چه نیازی از نیازهای مردم و کشور را برطرف میکند.
میرمحمدی: محصولات شرکت مستقیم به دست مصرفکننده نمیرسد و بهعنوان ماده اولیه برای صنایع لبنی درراستای استفاده در پروسه تولید محصولات لبنی از جمله پنیر UF هستند، با این شرایط توانستهایم نیازهای بسیاری از مشتریان خود را پاسخ دهیم.
محصولات شرکت براساس نیاز مشتریان تولید شده و قیمت آن هم منحصربهفرد و مقرون به صرفه است، از سویی دستورالعمل سادهای درراستای آمادهسازی سریع برای استفاده در خط تولید دارد تا موجب زحمت مشتری نشود.
همچنین ارائه محصول با کیفیت بالا، قابل اعتماد و باکیفیت، عملکرد بینظیر محصولات در مقایسه با نمونههای وارداتی و داخلی و خدمات پس از فروش و مشاوره به مشتریان از دیگر مزایای محصولات شرکت دانشبنیان است.
کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناور
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناور را بیان کنید.
میرمحمدی: با توجه به تخصص استادان، دانشجویان و خلّاقیت آنان، معمولاً ایدههای فناورانه با سرمایه شخصی یا با حمایتهای مراکز رشد در زمان معقول به نمونه اولیه تبدیل میشوند؛ اما یکی از معضلات بسیاری از کارآفرینان و فناوران، تجاریسازی این نمونههای اولیه است.
همچنین دیگر مشکلات و چالشهای شناسایی شده در این راستا شامل معضلات تأمین مالی، نبود فرهنگ خرید تولید داخلی در سازمانها، تنگناهای حقوقی و قانونی، کمبود نیروی انسانی دوسوتوان، عدم اطمینان سازمانها و ... است.
آنا: آیا حمایت لازم را از سوی دانشگاه و مراکز و نهادهای مربوط با مأموریت خود داشتهاید و انتظارتان از مسئولان چیست؟
میرمحمدی: با وجود همراهیهای مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی؛ اما بهدلیل کمبود قوانین، چارچوبهای مشخص و محدودیتهای تصمیمگیری، دانشگاه عملاً نمیتواند در زمان مقرر حمایت خاصی انجام دهد.
در حقیقت متأسفانه هنوز دانشگاه دچار بحران تعارض نقش بوده و از سویی میخواهد وارد چرخه صنعت شود تا هیئت علمی و کارکنان تولیدکننده و صنعتگر باشند؛ از سوی دیگر بهدلیل بروکراسیهای اداری، بازدارنده و نداشتن قوانین محکم در راستای قانون تجارت، نمیتواند بهعنوان یک شریک تجاری از چابکی در تصمیمگیری و سرعت عمل لازم برخوردار باشد و این تعارض سختی کار برای شرکتهایی که با دانشگاه شریک هستند را زیاد میکند.
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در دانشگاه چه پیشنهادی دارید؟
میرمحمدی: مرکز رشد یکی از بخشهای کمککننده به جهش تولید است، از سوی دیگر راهبرد در هر سازمان و نهادی بهعنوان کارراههای روشن به سازمانها کمک میکند تا بتوانند ضمن دستیابی به اهداف خود در قالب چارچوبهای تعیینشده پیش بروند، پیشنهاداتی که برای رشد و شکوفایی مراکز رشد داریم، اینکه نهادی برای استقرار مرکز رشد بهمنظور استفاده از ظرفیتهای مردمی و کمکهای مردمی معرفی شود.
استفاده از ظرفیت افراد تحصیلکرده جوان برای پیگیری امورفرآیندی، حمایت از طرحهای زودبازده برای اعتمادسازی کسب بودجه، تشکیل تمهای حمایت از طرحهای فناورانه و نوآورانه، تسهیل دسترسی به صندوق نوآوری و شکوفایی، ایجاد بستر لازم برای تبلیغات، افزایش نیروهای دارای ظرفیت و بهکارگیری افراد ایدهپرداز و خالق از دیگر پیشنهادهای من است.
آنا: و کلام آخر....
میرمحمدی: یکی از مشکلات اعضای هیئت علمی فناور تعریف دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری فناور بوده که هنوز نحوه حمایتهای دانشگاه از پروژه این افراد و شرایط مدون دفاع بهخصوص برای دانشجویان دکتری دردسترس نیست و این امر موجب سرگردانی و دلواپسی آنان شده است و به شدت نیاز به دستورالعمل حساب شدهای در این باره هستیم.
انتهای پیام/