دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری تشریح شد

جزئیات همایش سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد

نشست خبری سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد با حضور امیرحسین شفیعی دبیر این همایش در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر : 90005

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، شفیعی در این نشست گفت: این همایش تاکنون دو دوره برگزار شده است. نخستین دوره آن 12 سال گذشته به پیشنهاد کوروش زارعی و دوره دوم آن سال گذشته به همت حوزه هنری برپا شد. دوره پیش مجموعه‌ای از اجراها در تهران، گلزار شهدا و حرم مطهر امام‌خمینی‌(ره) برگزار شد. با تغییرات ایجاد شده در مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حضور کوروش زارعی در این مجموعه تصمیم بر این شد تا سومین دوره این همایش به صورت مستقل‌تر و منظم‌تر سالانه برگزار شود.


وی عنوان کرد: سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد تاکید زیادی بر روی تئاتر مردمی و حضور مردم در هنرهای نمایشی دارد و به همین دلیل هم عنوان تئاتر مردمی را برای آن انتخاب کردیم.


دبیر سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد بیان کرد: این همایش از 13 تا 16 خردادماه در مرقد امام‌(ره)، گلزار شهدای بهشت‌زهرا، میدان امام‌حسین(ع)، مجموعه تئاتر شهر و پارک دانشجو برپا خواهد شد و آثار متعددی در قالب آن به اجرا درمی‌آید. 14 خردادماه از صبح تا بعد از ظهر در ایستگاه امام‌خمینی‌(ره) آثار نمایشی با محوریت امام‌خمینی‌(ره) اجرا می‌شود. 15 خرداد نمایش‌هایی در ایستگاه امام‌خمینی‌(ره)


وی ضمن اظهار خرسندی از فراهم شدن شرایط در نیمه خردادماه که زمان قیام پانزده خرداد و ارتحال امام‌(ره) است، برای اجرای آثار نمایشی با این موضوعات تصریح کرد: هنرمندان با این دو عنوان آثار قابل‌توجهی ارائه خواهند کرد.


شفیعی ضمن خلاقانه دانستن عنوان تئاتر مردمی افزود: حضور مردم به عنوان مخاطب در زمان اجرای این آثار بسیار حائز اهمیت است و ساماندهی آن توسط دفتر حوزه هنری نقطه عطفی در کارنامه کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری محسوب می‌شود.


وی اعلام کرد: 16 اثر نمایشی با موضوعات حضرت امام‌(ره) و زندگی و آثار وی و همچنین نقش ایشان در انقلاب اسلامی و قیام 15 خرداد خواهد بود. سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد دو مجلس‌نامه «سوی خورشید» توسط احد صدری و «انقلاب سفید» توسط مهدی دریایی در مرقد امام رضوان‌الله‌علیه اجرا می‌شود. همچنین دو پرفورمنس با موضوع حضرت امام و 15 خرداد تحت عنوان راه بی‌پایان اثر راضیه ده‌پایینی و پابرجا اثر روح‌الله سنایی اجرا می‌شود.


شفیعی ضمن اشاره به اینکه 12 استان در این دوره از همایش تئاتر مردمی خرداد مشارکت دارند، اظهار کرد: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تمرکز زیادی بر روی شهرستان‌ها دارد و می‌خواهد از ظرفیت هنرمندان شهرستانی بیشتر استفاده کند، بنابراین بخش مهمی از آثار سومین همایش به شهرستان‌ها اختصاص خواهد داشت.


وی بیان کرد: روز 13 و 14 خردادماه زائران زیادی به تهران می‌آیند که پر کردن بخشی از اوقات فراغت آنها برعهده این همایش است. قرار است این اتفاق به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه هنری ثبت شود و هرساله به صورت منسجم‌تر و منظم‌تر برگزار شود. البته ممکن است در دوره‌های بعدی بخش نمایشنامه‌نویسی نیز به آن اضافه شود.


شفیعی در سخنانش به اجرای دو نمایش آیینی از بوشهر و گیلان اشاره کرد و سپس تصریح کرد: این دوره همایش به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، اما برای دوره بعد فراخوانی منتشر خواهیم کرد. بنابراین هنرمندان می‌توانند در دوره آتی برنامه‌ریزی لازم برای حضور داشته باشند. در این دوره به علت زمان محدودی که از ورود کوروش زارعی به حوزه هنری و همچنین 15 خرداد وجود داشت، امکان لازم برای انتشار فراخوان به وجود نیامد، بنابراین با توجه به ارتباطات با استان‌ها از گروه‌های نمایشی خواستیم تا آثارشان را در قالب این همایش ارائه کنند.


شفیعی همچنین یادآور شد: در این دوره 12 اثر برای اولین بار اجرا می‌شوند.


دبیر سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا درباره زمان اجرای آثار نمایشی گفت: در تئاتر شهر نمایش‌ها از ساعت 18:30 تا 20، در میدان امام‌حسین‌(ع) ساعت 19، متروی امام‌خمینی(ره) با توجه به حضور گسترده مردم در 14 خرداد از 9 صبح تا اذان ظهر، 13 خرداد از ساعت 19 تا پاسی از شب در مرقد امام‌(ره)، در گلزار شهدا آثار نمایشی با محوریت دفاع مقدس روز 13 خردادماه از ساعت 18:30 و روز جمعه از 9 صبح تا اذان ظهر در متروی 15 خرداد از ساعت 17 تا 20 آثار نمایشی به اجرا درمی‌آیند.


برای اولین‌بار قرار است اختتامیه سومین همایش ملی تئاتر مردمی خرداد 16 خرداد در تماشاخانه مهر حوزه هنری ساعت 18 برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: امیرحسین شفیعی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته