عبداللهینژاد: رسانهها باید اعتماد اجتماعی را با مشارکت همه گروههای سیاسی تبیین کنند
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا عبداللهینژاد، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: انتخابات در نظامهای مردمسالار، اصلیترین گزینش سیاسی است و نماد مهم مشارکت سیاسی بهشمار میرود. رسانهها در دنیای امروز حائز پنج نقش اساسی هستند، که دو نقش از این نقشآفرینیها به طور مستقیم به حوزه مشارکت سیاسی و انتخابات مربوط میشود.
وی ادامه داد: اصلیترین نقشی که رسانهها دارند، با عنوان نظارت بر محیط یا نقش اطلاعرسانی و خبررسانی از آن یاد میشود. اکنون رسانهها مهمترین منبع تولید، انتشار و انتقال اطلاعات و اخبار در هر عرصهای از جمله انتخابات بهشمار میروند.
عبداللهینژاد با بیان اینکه رسانه نقشهایی همچون، ایجاد و توسعه همبستگی اجتماعی، راهنمایی و تفسیری، آموزشی و پژوهشی، انتقال میراث فرهنگی، سرگرم کنندگی، تبلیغاتی و بسیج سیاسی دارد، گفت: ما در عصری زندگی میکنیم که رسانهها در آن از حاشیه به متن آمدهاند و تمامی ساحتها و وجوه زندگی ما انسانها، در پرتو رسانه و تاثیر آن قرار گرفته است.
وی افزود: رسانهها اگر بخواهند، گفتوگوی اجتماعی، اعتماد اجتماعی فراگیر و مردمیسازی تصمیمات را تبیین کنند، باید از قدرت نمایندگی کردن همه گروهها و افرادی که ذیل نظام تعریف و وارد کنشگری سیاسی میشوند، برخوردار باشد.
استاد دانشکده علوم ارتباطات بیان کرد: رسانهها نقش بسیار اساسی در ترویج گفتمانها در جامعه دارند و این گفتگوهای فراگیر باعث افزایش سطح مشارکت در انتخابات میشود.
انتهای پیام/