دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1402 - 12:26

چگونه با بانک خازنی، هزینه قبض برق را کاهش دهیم؟

چگونه با بانک خازنی، هزینه قبض برق را کاهش دهیم؟
بانک خازنی توعی تابلو برق است که از آن می‌توان برای کاهش هزینه برق استفاده کرد. راه‌کار‌های کاهش هزینه برق را در این مطلب به شما می‌گوییم.
کد خبر : 898838

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌کاهش هزینه برق با بانک خازنیهزینه‌های قبض برق که در گذشته از مشکلات و نگرانی خانواده‌ها بود، امروزه از این سطح فراتر رفته و تبدیل به دغدغه‌ای ملی شده است. باتوجه‌به هزینه‌های زیاد تولید انرژی برق و چالش‌های مختلف مراحل تولید و انتقال، دولت برای مصرف بهینه سوخت، دست به اعمال جریمه برای مشترکین پرمصرف می‌زند. در این مطلب به شما می‌گوییم که چگونه هزینه قبض برق خود را به‌صورت اصولی با استفاده از بانک خازنی کاهش دهید.

در ابتدا به طور ساده، شما را با اطلاعات و هزینه‌هایی که در قبض برق خود مشاهده می‌کنید، آشنا می‌کنیم.

جدا از موارد مالیاتی، عوارض و هزینه‌های این چنین، هزینه‌های مندرج در فیش برق را در می‌توان در دو دسته اکتیو و راکتیو قرارداد. هزینه‌های اکتیو خود به سه دسته اوج بار، کم باری و میان باری تقسیم می‌شوند که بدون استثنا هر مشترکی که از اداره برق اشتراک گرفته باشد این هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. حالا کم یا زیاد؛ چرا که حتی اگر برای یک لحظه هم یک لامپ ساده المنتی روشن شده باشد یا حتی زنگ منزل را برای یک بار زده باشند، این هزینه محاسبه می‌شود.

اما هزینه راکتیو در همه قبض‌های برق دیده نمی‌شود؛ بلکه در فیش‌های برق مجتمع‌های مسکونی و تجاری و کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی دیده می‌شود. علت این امر به ماهیت این هزینه راکتیو برمی‌گردد که فقط شامل بارهای سلفی و به‌اصطلاح موتوری می‌شود. برای مثال آسانسورها، چیلرها و موارد این چنینی، از نمونه بارهای سلفی در ساختمان‌های مسکونی هستند. در کارخانه‌های صنعتی این بارهای سلفی، شامل الکتروموتورهای مختلف هستند که برای عملکرد خود نیازمند جریان تحریک و میدان مغناطیسی خاص می‌باشند.

کاهش هزینه قبض برق

همان‌طور که گفتیم، هزینه‌های مندرج در قبض برق به دو دسته اکتیو و راکتیو تقسیم می‌شوند. هزینه‌های اکتیو قابل حذف نیستند. فقط می‌توانیم تا حدی آن‌ها را کاهش دهیم. ساده‌ترین راه کاهش هزینه‌های توان اکتیو، صرفه‌جویی و خاموش کردن وسایل پرمصرف برقی، مانند اتو، جاروبرقی و ماشین لباسشویی در ساعات اوج مصرف برق است.

نکته قابل‌توجه این است که هزینه‌های توان راکتیو کاملاً قابل حذف هستند.

همین حالا می‌توانید قبض برق مصرفی خود را مورد بررسی و مقایسه با قبض زیر قرار دهید. در تصویر زیر کادرهای قرمز حائز اهمیت هستند که در این کادرها اگر هرگونه مصرفی درج شده باشد نشان می‌دهد که مجموعه شما مستعد جریمه است. حال اگر این مصرف از حد مجاز اداره برق در یک دوره تجاوز نکرده باشد، در ماه‌های گرم سال این احتمال بسیار است که مشمول جریمه‌های اداره برق گردد.

قبض برق

اگر با بررسی قبض برق متوجه شدید که مجموعه شما دارای مصرف توان راکتیو شامل جریمه است، جای هیچ تأخیر و تأمل نیست که به فکر چاره‌ای باشید. بهترین راه‌حل استفاده از بانک‌های خازنی است. چرا که با یک هزینه ابتدایی، شما جریمه‌های دوره‌های مختلف را حذف می‌کنید و بعد از چند دوره، کل هزینه شما جبران و در دوره‌های بعدی مانند سود خواهد بود. در ادامه با بانک خازنی و اجزای آن بیشتر آشنا خواهید شد.

بانک خازنی چیست؟

بانک خازنی به مجموعه از خازن‌ها می‌گویند که به‌صورت متوالی یا موازی به سیستم برقی متصل می‌شوند. اساس کار بانک خازنی، تنظیم جریان و انرژی و تعادل توان سیستم است. وظیفه اصلی بانک خازنی در سیستم برقی، فراهم‌کردن تعادل توان است. اینجا قرار است که به طور کامل به سؤال بانک خازنی چیست جواب بدهیم.

با افزایش بار برقی در سیستم، افزایش جریان و کاهش ولتاژ رخ می‌دهد. بانک خازنی با ذخیره انرژی در خازن‌ها و تأمین توان اضافی، ولتاژ را ثابت نگه می‌دارد و از کاهش ولتاژ جلوگیری می‌کند. همچنین، با افزایش توان فعال و بهبود عامل قدرت، بانک خازنی می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم برقی کمک کند و مشکلاتی مانند تنظیم ولتاژ، کاهش تلفات قدرت و بهبود عامل قدرت را حل کند.
در واقع بانک خازنی دستگاهی است که هم تولید اکتیو و هم توان راکتیو می‌کند. یکی از انواع تابلو برق بانک خازنی است که در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و مسکونی و به‌صورت کلی مورداستفاده مصرف‌کنندگان برق قرار می‌گیرد.

بانک خازنی چه اجزایی دارد؟

بانک خازنی از یک تابلو برق، خازن سه فاز، رگولاتور بانک خازنی، کنتاکتور خازنی، کلید ورودی، کلید فیوز و فیلتر هارمونیک تشکیل می‌شود. در ادامه هریک از این اجزا را به طور خلاصه به شما معرفی می‌کنیم:

رگولاتور بانک خازنی

این رگولاتور با اهداف خاصی در تابلو برق بانک خازنی به کار گرفته می‌شود. رگولاتور به کنتاکتورهای موجود در تابلو برق دستور ورود یا خروج از شبکه را می‌دهد. این دستگاه با نمونه‌برداری از جریان ورودی به سیستم، ضریب توان شبکه قدرت را به دست می‌آورد. به همین دلیل رگولاتور بانک خازنی را به‌عنوان مغز متفکر بانک خازنی، می‌نامند. درواقع رگولاتور کنترل و مدیریت بالایی در این تابلو دارد. می‌توان گفت تمامی دستورات وصل یا قطع‌شدن در پله‌های خازنی برعهده رگولاتور است.

خازن سه فاز اصلاح ضریب قدرت

خازن‌ها تجهیزاتی هستند که با ذخیره انرژی در مواقع نیاز در مدار از آنها استفاده می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین وظایف خازن‌ها در صنعت برق صنعتی، اصلاح ضریب قدرت است. این خازن‌ها در یک دسته‌بندی کلی به دودسته فشارضعیف و فشار متوسط تقسیم می‌شوند. از خازن‌ها به‌عنوان تنظیم و کنترل‌کننده نوسانات ولتاژ در مصرف استفاده می‌شود.

کنتاکتور خازنی

وقتی خازن به شبکه وصل می‌شود، جریان بسیار بزرگ و شدیدی از آن عبور می‌کند. این جریان باعث تخریب و خال زدن روی خازن می‌شود. همچنین ممکن است باعث تخریب پلاتین‌های کنتاکتور شود. برای جلوگیری از این اتفاق، بهترین راه‌حل استفاده از کنتاکتورهای خازنی است. این کنتاکتورها که روی خود مجموعه‌ای از کنتاکت‌های کمکی را هم دارند از طریق سیم‌های مقاومت به کنتاکت اصلی وصل می‌شوند. وقتی کنتاکت اصلی بسته می‌شود، کنتاکت‌های کمکی از مدار خارج می‌شوند. در این حالت کنتاکت اصلی کار تغذیه خازن را برعهده می‌گیرد.

کلید فیوز

این کلید که به‌صورت دستی برای قطع و وصل کردن استفاده می‌شود، فیوزها را از مدار خارج می‌کند. این کلیدها در خارج از تابلو نصب می‌شوند. فیوزهای داخل کلید فیوز به‌راحتی قابل‌تعویض هستند و برای عوض‌کردن آنها نیازی به باز کردن بانک خازنی نیست. در واقع هدف اصلی وجود این کلید فیوزها، جلوگیری از خطرات احتمالی در شبکه‌های برق فشارضعیف است.

فیلتر هارمونیک

در واقع فیلترهای هارمونیک باعث کاهش بی‌نظمی‌های هارمونیک جریان می‌شود و جلوی ورود هارمونیک‌های ناخواسته به خازن را می‌گیرد. وجود فیلترسازی هارمونیک به کاهش مصرف توان اکتیو و افزایش ضریب توان مجموع کمک می‌کند.

اجزای بانک خازنی

در بانک‌های خازنی، تجهیزات مختلف دیگری نیز وجود دارند. در اینجا سعی کردیم مهم‌ترین آنها را معرفی کنیم.

آیا کاهش هزینه برق به کمک بانک خازنی قانونی است؟

خیلی از افراد همیشه به دنبال روشی هستند که بتوانند مصرف برق خود را کاهش بدهند. بعضی افراد هم دست به روش‌های غیرقانونی می‌زنند. روش‌های غیرقانونی معمولاً علاوه بر خطرناک بودن، جریمه‌های سنگینی را نیز از طرف اداره برق به همراه دارند. به همین دلیل بهتر است از راهی قانونی برای کاهش مصرف برق استفاده شود. حال این سؤال به وجود می‌آید که کم کردن مصرف برق با استفاده از خازن جبران‌ساز یا دستگاه کاهنده برق قانونی است یا خیر؟ در جواب این سوال باید گفت: بله.

این دستگاه باتوجه‌به اینکه بعد از کنتور نصب می‌گردد و به‌صورت کاملاً علمی با استفاده از خازن‌گذاری و جبران توان راکتیو مصرف برق شما را کاهش می‌دهد کاملاً قانونی است.

بانک خازنی یا دستگاه کاهنده مصرف برق چگونه عمل می‌کند؟

در این که خازن‌گذاری، مانند یک نیروگاه کوچک در کنار مصرف‌کننده‌ها، توان راکتیو را تأمین می‌کند هیچ شکی نیست. بدیهی است که این امر هم موجب کاهش و به صفر رساندن مقدار توان راکتیو دریافتی از شبکه برق می‌گردد. همین امر هم باعث صفر شدن جریمه و ضریب بدی و به‌اصطلاح زیان در قبض‌های دیماندی است. بهتر است بدانید که منظور از ضریب قدرت یک دستگاه الکتریکی، مقداری از انرژی راکتیو است که دستگاه از آن استفاده می‌کند. تابلوهای بانک خازنی دارای قابلیت تنظیم و ثابت نگه داشتن ولتاژ هستند. به همین دلیل از آسیب دیدن دستگاه‌های موردنظر به طور قابل‌توجهی جلوگیری می‌کنند.

این مورد می‌تواند مربوط به یک مجموعه بزرگ پتروشیمی با جریمه ماهیانه بالغ بر یک میلیارد تومان باشد. یا مختص به یک کارگاه کوچک یا مجتمع مسکونی با جریمه ماهیانه مابین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان باشد و در هر حالت بانک خازنی متناسب با بررسی مهندسین مربوطه طراحی و ارائه می‌گردد.

 از بانک‌های خازنی یا کاهنده برق، برای اصلاح ضریب توان استفاده می‌شود. بانک‌ها برای خنثی کردن بار القایی از دستگاه‌هایی مانند موتورهای الکتریکی و خطوط انتقال مورد نیاز هستند، بنابراین باعث می‌شود بار مقاوم شود.

چگونه برای منزل یا کارگاه خود بانک خازنی مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب دستگاه مناسب باید به شرایطی توجه کرد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم.

اگر برای کارخانه‌ها و مراکز صنعتی که تعداد مصرف‌کننده‌ها در آن‌ها زیاد است بخواهیم از کاهنده استفاده کنیم، باید برق مجموعه با نصب دستگاه پاور آنالایزر، بررسی و آنالیز و گزارش‌ها به نیروی فنی ارائه شود. برای انتخاب خازن مناسب برای مجموعه، نوع بارهای مصرفی و میزان مصرف هر کدام نیز باید بررسی شود.

برای منازل مسکونی و کارگاه‌های کوچک معمولاً بررسی پارامترها از روی قبض برق توسط مشاور فنی برای انتخاب کاهنده مصرف برق کفایت می‌کند.

قیمت و خرید بانک خازنی

دستگاه کاهش مصرف برق یا بانک خازنی، در رنج‌های مختلفی در بازار وجود دارند. کیفیت اجزای این دستگاه منجر به دست یافتن به نتیجه مطلوب و موردنظر که کاهش مصرف برق است، می‌شود. به همین دلیل خرید کاهنده مصرف برق از یک فروشگاه قابل اعتماد، امری بسیار مهم است. تسلا کالا مرجع فروش تجهیزات برق صنعتی، ارائه‌دهنده انواع بانک خازنی با بهترین قیمت بازار است. انواع این دستگاه‌ها در دسته‌بندی بر حسب کیلووار و آمپر در سایت تسلا کالا موجود هستند.

شما در صورت نیاز، می‌توانید برای مشاوره فنی رایگان، از طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۲۶۱۲۶ و یا آدرس سایت www.teslakala.com با کارشناسان فروش متخصص تسلا کالا در ارتباط باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته