دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری همایش ملی فرهنگ شهرت مطرح شد؛

فرهنگ شهرت حذف‌شدنی نیست/ سلبریتی‌ها مهم‌ترین رسانه اجتماعی هستند

فرهنگ شهرت حذف‌شدنی نیست  سلبریتی‌ها مهم‌ترین رسانه اجتماعی هستند
دبیر علمی همایش ملی فرهنگ شهرت در تحولات هنر گفت: فرهنگ شهرت تهدیدی برای جامعه ماست؛ اما باید منطقی باشیم و بپذیریم که فرهنگ شهرت حذف‌شدنی نیست.
کد خبر : 898802

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی، اولین همایش علمی «فرهنگ شهرت: تحولات هنر، رسانه و جامعه» را در سطح ملی برگزار می‌کند.

در بخش اهداف این کنفرانس آمده است: فرهنگ شهرت و سلبریتی‌ها یکی از پدیده‌های نوظهور رسانه‌های جمعی و اجتماعی در جهان هستند که در طول یک دهۀ اخیر در ایران، رشد قابل توجهی داشتند. از طرفی فعالیت‌های گوناگون و گستردۀ آن‌ها در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، پزشکی و ... منجر به تغییر و تحولات مهمی در زندگی روزمره، شیوۀ تفکر، فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی و مسائل فرهنگی-رسانه‌ای در جامعه داشته‌است؛ لذا نیاز است تا مسئلۀ فرهنگ شهرت در ایران، در ابعاد و زوایای گسترده‌ای مطالعه و پژوهش شوند. بر این اساس اهداف این همایش به شرح زیر است:

  1. ارزیابی تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... به‌واسطۀ فرهنگ شهرت در ایران.
  2. شکل‌گیری شناخت و معرفت نظام‌مند نسبت به مقولات سلبریتی و هواداری در میان سیاستگذارن رسانه‌ای-فرهنگی ایران
  3. گسترش آگاهی نخبگان از شرایط فرهنگ شهرت و هواداری در ایران.

این همایش با هدف گسترش مطالعات شهرت، سلبریتی و هواداری در نسبت با جامعۀ ایرانی-اسلامی در ابعاد مختلف نظری، فرهنگی، اجتماعی سیاستگذاری و از سوی دیگر تعمیق مطالعات این حوزۀ نوظهور رسانه‌ای-اجتماعی برگزار می‌شود. محور‌های اصلی همایش رسانه‌های جمعی و فرهنگ شهرت؛ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ شهرت؛ فرهنگ و شهرت؛ هنر و فرهنگ شهرت؛ سیاستگذاری سلبریتی‌ها و فرهنگ شهرت؛ سواد رسانه‌ای و فرهنگ شهرت؛ گروه‌های جنسیتی و نسلی و شهرت؛ مرجعیت فکری و رفتاری سلبریتی؛ فرهنگ هواداری و دین شهرت است.

فرهنگ شهرت حذف شدنی نیست

* سلبریتی‌ها مهم‌ترین رسانه اجتماعی هستند

مجید سلیمانی ساسانی دبیر اجرایی همایش ملی فرهنگ شهرت در اولین نشست خبری این همایش گفت: امروز مهم‌ترین رسانه اجتماعی جدید، سلبریتی‌ها هستند و نمی‌توان به فرهنگ شهرت بی تفاوت بود. این همایش ملی است و تلاش می‌شود پژوهش‌های چند ساله دانشجویان و پژوهشگران در این عرصه ارائه شود.

امروز مهم‌ترین رسانه اجتماعی جدید، سلبریتی‌ها هستند و نمی‌توان به فرهنگ شهرت بی تفاوت بود

وی افزود: اعضای شورای سیاست گذار همایش را آقایان ساعی رئیس دانشگاه سوره، خیامی هیأت علمی دانشگاه امام صادق، صفار هرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، بیچرانلو عضو هیأت علمی ارتباطات دانشگاه، شاه قاسمی و مجید سلیمانی تشکیل می‌دهند.

* فرهنگ شهرت در ایران

دبیر اجرایی همایش ملی فرهنگ شهرت در تحولات هنر گفت: ارزیابی تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و.... به واسطهٔ فرهنگ شهرت در ایران، شکل‌گیری شناخت و معرفت نظام مند نسبت به مقولات سلبریتی و هواداری در میان سیاستگذاران رسانه‌ای فرهنگی ایران از اهداف این همایش به شمار می‌رود. ۳۱ فرودین مهلت ارسال چکیده پژوهش‌ها و مقالات است، ۳۱ مرداد ماه مشروح پژوهش‌ها و مقالات باید ارسال شود و ۱۵ مهر سال آینده را نیز برای برگزاری همایش در نظر گرفته‌ایم.

سلیمانی ساسانی گفت: برخی از مقالات برگزیده در همایش، در نشریات علمی پژوهشی چاپ می‌شود و برخی از مقالات در همایش قرائت خواهد شد و محل برگزاری آن نیز به طور مشترک در حوزه هنری و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران خواهد بود.‌

در ادامه احسان شاه‌قاسمی دبیر علمی همایش ملی فرهنگ شهرت در تحولات هنر، رسانه و جامعه گفت: چندسالی است در پژوهشکده و دانشگاه تهران پژوهش‌هایی انجام دادیم. طی ۱۰ سال گذشته درباره مساله شهرت هشدار دادیم. درواقع فرهنگ شهرت، تهدیدی برای جامعه ماست، اما باید منطقی باشیم و بپذیریم و فرهنگ شهرت حذف شدنی نیست. حوادث تلخ سال گذشته، بازتاب پژوهش‌های ما در سالیان قبل بود، هشدارها داده شد، ولی صدای آن به جایی نرسید.

وی ادامه داد: ما هشدار دادیم و کسی جدی نگرفت چون سلبریتی‌ها را سطحی می‌دیدند، اما سال گذشته شاهد بودیم، نوجوانان خشمگین در گروه‌های چند صد نفره حضور داشتند، نمی‌دانستند چه می‌خواهند و فقط فحاشی می‌کردند و وقت مذاکره هم کسی نبود که آنها قبولش داشته باشند و بشود فرستاد تا با آنها مذاکره کند. علوم انسانی باید پیش از وقوع پیش‌بینی کند و بعد از وقوع باید آن را حل کرد. علم قهرمان بازی ندارد و مسئله شهرت در ایران جدی بوده چراکه نوجوان‌ها را درگیر کرده است. می‌توان طرفداران «بی‌تی‌اس» را مسخره کرد، اما این تمسخر این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که در سال‌های اخیر، ایران در جست‌وجوی بی‌تی‌اس در دنیا اول شده است.

* محورهای همایش ملی فرهنگ شهرت

دبیر علمی همایش ملی فرهنگ شهرت در ادامه به معرفی اعضای هیئت علمی همایش به محورهای این رویداد پرداخت و گفت: با توجه به نیازهای پژوهش‌های در کشور، محور اول همایش، رسانه‌های جمعی و فرهنگ شهرت است. محور دوم رسانه‌ها و شبکه اجتماعی و فرهنگ شهرت است. باید توجه داشت ایرانیان رفتارهای خاص‌تری در شبکه‌های اجتماعی با توجه به فیلتر بودن آن‌ها دارند.

نمایش کار هنری در بستر مجازی مهمتر از نفس و خود آن کار و اثر هنری است

وی افزود: محور سوم فرهنگ و شهرت است. پژوهشی جالب درباره روحانیون و شهرت انجام شده، در آن بیان شده روحانیان می‌خواستند اینستاگرام را روحانی کنند، اما خود اینستاگرامی شدند و حالا تنها فرقشان با بلاگرهای دیگر، لباس روحانیت است.

حوزه دیگر هنر و فرهنگ شهرت است؛ اینکه نمایش کار هنری در بستر مجازی مهمتر از نفس و خود آن کار و اثر هنری است. سیاست گذاری و حقوق سلبریتی و فرهنگ شهرت، سواد رسانه‌ای و فرهنگ شهرت از دیگر محورهای این همایش است. توجه به این نکته ضروری است هزاران میلیارد بودجه صرف سواد رسانه‌ای شده و نتیجه آن را در زن، زندگی آزادی دیدیم.

فرهنگ شهرت حذف شدنی نیست/ سلبریتی‌ها مهم‌ترین رسانه اجتماعی هستند

محورها و تاریخ‌های مهم همایش 

شاه‌قاسمی گفت: محور گروه‌های جنسیتی و شهرت دیگر محور همایش است و در آن شرح تفاوت شهرت در دنیای مردان و زنان بسیار اهمیت دارد. محور نهم فرهنگ هواداری و این را که هواداری در ایران چه شکلی دارد شامل می‌شود و موج کره‌ای و هواداران و هواداران بی تی اس در ایران، دو زیرمجموعه آن است‌. محور دین و شهرت و دین شهرت آخرین محور این همایش محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: ما در این همایش، پژوهشی را که خوب انجام شده باشد، می‌پذیریم و در این رویداد سلایق شخصی خود را اعمال نمی‌کنیم، پس اگر نگاه مثبتی به هواداران بی‌تی‌اس دارید و پژوهش انجام می‌دهید، آن را برای ما ارسال کنید. ما تلاش کردیم کارمان را به صورت حرفه‌ای انجام دهیم و با حوصله کارها را به سرانجام برسانیم. مشارکت فعال دانشجویان کارشناسی و افرادی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند در این همایش، برای ما در اولویت است. در ضمن سعی می‌کنیم پژوهشگران فارسی زبان از سراسر دنیا بتوانند در همایش شرکت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته