دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1395 - 08:42

اهدای تندیس به 87 شرکت برگزیده جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری

مراسم اختتامیه چهارمین دروه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس کمیته راهبری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری، دکتر پدرام سلطانی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و صاحبان بنگاه‌های صنعتی و خدماتی امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
کد خبر : 89875

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این مراسم دکتر مهدی محمدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری به ارائه گزارشی از وضعیت اهدای این جایزه پرداخت و گفت: «همه 125 سرارزیاب، ارزیاب و مشاهده‌گری که قضاوت درباره عملکرد سازمان‌های متقاضی را بر عهده داشته‌اند، کوشیده‌اند در همه مسیر ارزیابی به این مسوولیت‌ها و وظایف خود پایبند باشند.»


او گفت: «امسال 87 شرکت در جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در سه سطح شرکت‌های نوپا و کوچک دانش‌بنیان، بنگاه‌های خدماتی و صنعتی و شرکت‌های مادر (هلدینگ) شرکت کردند. این شرکت‌ها ابتدا اظهارنامه‌ای را تکمیل و برای ما ارسال می‌کنند، بعد از تشکیل تیم ارزیابی، این شرکت‌ها از سوی چهار نفر ارزیاب در بازه زمانی 2 تا 4 روز ارزیابی و در 4 سطح رتبه‌بندی می‌شوند.»


او افزود: «از 0 تا 200 امتیاز شرکت‌ها فقط در رتبه تعهد قرار می‌گیرند یعنی اینکه این شرکت‌ها صرفا به حوزه فناوری و نوآوری متعهد شده‌اند. از 200 تا 350 امتیاز سطح توانمندی است. توانمندی به این معناست که یک شرکت شاخص‌های توسعه فناوری و نوآوری در خود ایجاد کرده است. از 350 تا 500 امتیاز سطح شایستگی، یعنی شرکت قابلیت‌های درون‌زا ایجاد کرده و از دیگران متمایز است. از 500 امتیاز به بالا شرکت‌ها وارد حوزه رقابت شده‌اند. در این مرحله شرکت‌ها می‌توانند محصولات، نوآوری‌ها و خدماتی را عرضه کند که در سطح بین‌الملل با قیمت و کیفیت مناسب عرضه شود.»


عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: «از 87 شرکتی که در جایزه امسال شرکت کرده‌اند، حدود 13 شرکت در لایه شایستگی، 50 شرکت در لایه توانمندی و حدود 20 شرکت نیز در لایه تعهد هستند. اما در لایه رقابت‌پذیری متاسفانه امسال هیچ شرکتی موفق به کسب امتیاز بیشتر از 500 نشده است. این دوره از رشد 10 درصدی نسبت به دوره سوم برخوردار بوده است. 52 بنگاه از بخش خصوصی و 35 بنگاه از بخش دولتی در این دوره شرکت کرده‌اند. از ویژگی‌های متمایزکننده جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در مقایسه با سایر رویدادهای مشابه کشور، حضور و مشارکت 60 درصدی بخش خصوصی در مقابل 40 درصد بخش دولتی است که به اذعان صاحبان تخصص، تقویت و ارتقای توان فناورانه و نوآورانه بخش خصوصی کشور از کلیدی‌ترین راهکارهای برون‌رفت از بحران اقتصادی و تقویت توان رقابت‌پذیری اقتصاد ملی در سطح تعاملات بین‌الملل است.»


او گفت: «از زاویه دیگر، در میان 87 سازمان حاضر در این دوره از فرآیند جایزه، 51 شرکت از نوع بنگاه‌های تولیدی و خدماتی، 34 شرکت در دسته شرکت‌های کوچک فناوری محور و 2 شرکت در دسته سازمان‌های مادر جای گرفتند.»


دبیر علمی چهارمین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری گفت: «در نهایت نتایج ارزیابی‌های این دوره، در سال جاری هیچ‌کدام از بنگاه‌های حاضر حائز شرایط و امتیاز لازم برای دریافت تندیس‌های سطوح رقابت‌پذیری جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری نشدند و در سایر سطوح، در سطح شایستگی سه ستاره 3 شرکت، شایستگی دو ستاره 5 شرکت، شایستگی تک ستاره 5 شرکت (مجموعا 13 شرکت در سطح شایستگی)، توانمندی سه ستاره 19 شرکت، توانمندی دو ستاره 16 شرکت، توانمندی تک ستاره 19 شرکت (مجموعا 54 شرکت در سطح توانمندی) و همچنین تعداد 20 شرکت نیز موفق به دریافت لوح تعهد شدند.»


محمدی افزود: «ما بر این باوریم که جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری می‌تواند آغاز شکل‌گیری آینده‌ای امیدبخش برای اقتصاد ملی باشد و دست‌کم نقطه‌های برای حرکت در نقشه آینده توان فناورانه و نوآورانه بنگاه‌های این میهن باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته