مأموریت استادان باید در بهروزرسانی نقشه جامع علمی کشور مشخص شود
محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه امام حسین (ع) در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد نقش استادان برای ایجاد مأموریت گرایی دانشگاهها اظهار کرد: در بهروزرسانی نقشه جامع علمی کشور باید مأموریت دانشگاهها مشخص شود که هر دانشگاه چهکاری میخواهد انجام دهد.
حسنی آهنگر بیان کرد: در برنامهریزی کلان تحقق نقشه جامع علمی کشور، باید وزارت علوم و وزارت بهداشت ذیل آن سیاست کلان نقشه جامع بگویند دانشگاهها چهکاری میخواهند انجام دهند و نقش دانشگاه در مأموریت موردنظر مشخص شود.
وی افزود: وقتی دانشگاهها مأموریتگرا شوند و مشخص شود چهکاری میخواهند انجام دهند، آنگاه نقشه جامع هر دانشگاه باید بین دانشکدههای مختلف تقسیم و بعد در دانشکدهها بین گروههای علمی مختلف تقسیم شود و گروههای علمی که نقشههایشان را مشخص کردند، کرسی تخصصی استادان معلوم میشود.
حسنیآهنگر تأکید کرد: استادان بر اساس کرسی تخصصی که دارند مشخص میشود چه مأموریتی طی پنج الی ده سال میخواهند انجام دهند و برای گرفتن ترفیع پایه، نقشه سال آن استاد معلوم میشود یعنی باید مشخص شود استادان بر اساس کرسی تخصصی در نقشه دانشگاه خود و دانشگاه آن استاد در کلان نقشه جامع علمی کشور چه مأموریتی دارند.
رئیس دانشگاه امام حسین (ع) گفت: این نقشه یک آمایش سرزمینی برای نقشآفرینی دانشگاه در ایران اسلامی را دارد و یک آمایش تمدنی برای ایفای نقش دانشگاه در محیط بینالملل دارد که این، کار مهمی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب نقشه جامع علمی کشور انجام داده است؛ ولی آن تقسیم کار ملی و نگاشت ملی را بین وزارت علوم و وزارت بهداشت به همراه دانشگاهها انجام نشده است که این حلقه مفقود ماجراست که بر اساس آن مأموریت گرایی استادها معلوم میشود.
وی ادامه داد: اینکه استاد کار خود برای هدایت دانشجویان در رسالهها و پایاننامههایشان بر اساس آن مأموریتی که برای استاد تعریف شده است، چه رسالهای و پایاننامهای را تعریف کند و دانشجو بر اساس نیاز جامعه یا نیاز کشور (چه نیاز حال و چه نیاز آینده) کدام مأموریت را انجام بدهد و ایفای نقش کند فوقالعاده مهم است.
رئیس دانشگاه امام حسین(ع) در مورد اینکه در نقشه جامع باید اولویتها را با چه راهبردی در نظر بگیریم گفت: رصد و آیندهپژوهی لازم است و بر اساس تجربیات ۴۵ سال انقلاب اسلامی و رصد آیندهپژوهی بهعنوان دیدهبان آینده مشخص شود که در سال ۲۰۵۰ جهان به چه سمتی میرود و آینده ما چه میشود؛ بنابراین آن آیندهای را که ترسیم و کشف میکنیم، اولویتهای ما را در فناوری مشخص میکند.
حسنی آهنگر در مورد رصدخانه علم و فناوری که قرار بود در دانشگاه امام حسین(ع) راهاندازی شود، اظهار کرد: رصدخانه راهاندازی شده است و بر اساس آن نقشه نوشته شده است و اولویتهای فناوریهای نرم خیلی با اهمیت بیشتر و اولویتهای فناوری سخت نیز در حوزههای هوش مصنوعی، کوانتوم، میکروالکترونیک و مواد پیشرفته و لیزر و... را تعریف کردیم و بر اساس آن عمل میکنیم.
انتهای پیام/