دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با آنا:

شایستگی‌های منتهی به هنر معلمی باید شناسایی شود

شایستگی‌های منتهی به هنر معلمی باید شناسایی شود
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: مباحث دانشی برای انتقال آموزش یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت در هنر معلمی است؛ اما علی‌رغم ویژگی‌های دانشی باید روش و منش معلمی در نظر گرفته شود؛ لذا در آزمون‌های استخدامی اخیر این تغییر رویکرد اتفاق افتاده است.
کد خبر : 898548

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مبنی‌ بر اینکه چه شیوه‌ای قرار است برای جذب معلم اجرایی شود، در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: ارزیابی شایستگی معلمی، در ارزیابی شایستگی که توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال یا در بازه زمانی اجرای آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود، دو بخشِ شایستگی‌های عمومی و تخصصی داوطلبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان سنجش آموزش کشور حداکثر ۳۰ روز کاری پس از برگزاری آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان، به میزان چند برابر ظرفیت رشته محل‌های اعلامی، داوطلبان را جهت بررسی ارزیابی شایستگی معلمی به وزارت آموزش و پرورش معرفی میکند، تصریح کرد: با در نظر گرفتن تمام شرایط، ضوابط و قوانین در آزمون‌های جدید استخدام آموزش و پرورش، آنچه که بیشتر مورد توجه است، موضوع روش و منش معلمی است و باید در وجود افراد کشف شود.

شایستگی‌های منتهی به هنر معلمی باید شناسایی شود

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه شایستگی‌هایی که منجر به هنر معلمی می‌شود، باید شناسایی شود، عنوان کرد: مباحث دانشی برای انتقال آموزش یکی از ویژگی‌های حائز اهمیت در هنر معلمی است؛ اما علی‌رغم ویژگی‌های دانشی باید روش و منش معلمی در نظر گرفته شود؛ لذا در آزمون‌های استخدامی اخیر این تغییر اتفاق افتاده است که مبتنی‌بر ارزیابی شایستگی‌های معلمی شناخت و وجه‌تمایز افراد برای کار ارزشمند معلمی شناخته می‌شود و در کنار دانش معلمی که در آزمون شرکت می‌کنند، معلم انتخاب می‌شود.

وجه روش و منش معلمی باید پررنگ شود

وی شرط هرگونه بهکارگیری در حرفه معلمی را دارابودن گواهینامه صلاحیت معلمی دانست و ادامه داد: با استناد به ماده ۴ سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‎‌بخشی دانشگاه فرهنگیان دانشجو‌معلمان ورودی ۱۴۰۲ و پس از آن ملزم به کسب گواهی‌نامه صلاحیت معلمی با شرکت و قبولی در آزمون جامع هستند؛ اما کشف منش و روش معلمی نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

زارعی با اشاره به اینکه وجه روش و منش معلمی باید در معلمان پررنگ شود، ادامه داد: لذا در درجه اول باید کشف این منش انجام شود تا این سکان ارزشمند به دست معلم سپرده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب