دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزشی وزارت علوم مطرح کرد:

ماموریت اصلی دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی؛ جذب نخبگان به روش استادمحوری و برنامه‌محوری

ماموریت اصلی دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی؛ جذب نخبگان به روش استادمحوری و برنامه‌محوری
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: ماموریت اصلی دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی، جذب نخبگان به روش استادمحوری و برنامه‌محوری است.
کد خبر : 898258

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در راستای سپهر برنامه‌های طرح تحول در آموزش عالی، دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی (با رویکرد فرادانشکده‌ای)، ابلاغ شد.

قاسم عموعابدینی با بیان اینکه هدف اصلی مصوبه مورخ ۲۷/۰۱/۱۴۰۲ شورای گسترش آموزش عالی، فراهم آوردن امکان جذب اعضای هیئت علمی نخبه و پذیرش دانشجویان استعداد‌های درخشان است، اظهار داشت: در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی، حرکت علمی با رویکرد توسعه تحقق مطالعات تیمی، بینارشته‌ای، نیاز محور و چندرشته‌ای است.

نائب رئیس و دبیر شورای گسترش آموزش عالی با تأکید بر لزوم اهتمام ویژه به تغییر ساختار دانشگاه‌ها از گروه محوری به برنامه محوری و حل مسائل کشور در قالب برنامه علمی و تخصصی توسط جامعه علمی کشور، اظهار داشت: دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه‌های اولویت دار علوم و فناوری‌های راهبردی، نوظهور و همگرا و ایجاد رشته‌های مورد نیاز کشور منطبق با آینده پیش رو و مشاغل نوین آینده از اهداف مهم ایجاد این دانشکده‌ها می‌باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: جذب اعضای هیئت علمی از بین نخبگان و استعداد‌های درخشان به صورت مستقیم بوده و همچنین اعضای هیئت علمی با مرتبه استادی می‌توانند با مشارکت استادیاران جوان نسبت به ارائه برنامه پنج ساله و به عنوان عضو هیئت علمی وابسته در این دانشکده‌ها فعالیت کنند.

عموعابدینی با بیان اینکه پذیرش دانشجو در این دانشکده‌ها به روش استادمحوری و در مقاطع تحصیلات تکمیلی با دو روش کارشناسی ارشد پیوسته (دیپلم به کارشناسی ارشد) و دکترای پیوسته (کارشناسی به دکترا) می‌باشد، خاطر نشان نمود، پذیرش دانشجو صرفاً در رشته‌های راهبردی، بین رشته‌ای، همگرا و رشته‌های نوظهور مرتبط با حوزه‌های مختلف علوم انسانی، فنی مهندسی و علوم تجربی انجام می‌شود.

وی همچنین اشاره کرد: توجه ویژه به برنامه محوری در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌هایی که در تولید علم بومی و بین‌المللی کشور، بیش از ۱% مشارکت دارند با ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی، تحقق می‌یابد.

گفتنی است، تعدادی از دانشگاه‌های برتر کشور، تاکنون مجوز راه‌اندازی دانشکده علوم و فناوری راهبردی را از شورای گسترش آموزش عالی دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب