بیش از ۱۰۰ مدرسه تکدانشآموزی در مناطق عشایری داریم
علی تیرگیر، مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره وضعیت مدارس در مناطق محروم، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در حوزه ستاد به عنوان متولی امر آموزش و تربیت بهصورت عمومی دفتری تحت عنوان دفتر توسعه عدالت آموزشی در آموزش عشایر راهاندازی کرده است.
کاهش روحیه مطالبهگری در قشر ولایتمدار
وی با اشاره به پراکنده بودن، کمجمعیت بودن، مختصات زیست و سبک زندگی مستقل جامعه عشایری، عنوان کرد: این اوامر باعث شده است که روحیه مطالبهگری آنها نسبت به سایر اقشار در بین این قشر ولایتمدار کم شود.
تیرگیر با بیان اینکه عدم روحیه مطالبهگری از طرف جامعه عشایری باعث میشود که این جامعه از خدمات دولتی و حکومتی بهرهمند نشده باشند، یادآور شد: این امر باعث شده است که این شاخصهای توسعهیافتگی از جمله شاخصهای آموزشی و تربیتی در این قشر از جامعه نسبت به سایر اقشار جامعه از نمره و میانگین پایینتری برخوردار باشند.
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در راستای تسهیلگری خدماترسانی هر چه بهتر به این قشر جامعه، دفتری تحت عنوان دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر راهاندازی کرده است، اظهار کرد: برای خدمترسانی باکیفیت و هر چه بهتر به این قشر مولد و وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی این دفتر راهاندازی شده است.
بیش از ۷ هزار و ۳۲۰ مدرسه در جامعه عشایری وجود دارد
وی با اشاره به اینکه امروز در آموزش و پرورش عشایر بیش از ۷ هزار و ۳۲۰ مدرسه داریم، تصریح کرد: پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی بالای ۹۸ درصد است و ۴۹.۵ درصد پوشش تحصیلی مختص دختران عشایری است.
تیرگیر با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی، ادامه داد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای پوشش تحصیلی دختران گام بسیار بلند و موثری برداشتیم.
بیش از ۱۰۰ مدرسه یکدانشآموزی داریم
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در جامعه عشایری بیش از ۱۰۰ مدرسه یکدانشآموزی داریم، عنوان کرد: این مورد از عنایت ویژه و دغدغهمندی نظام نسبت به تحصیل و بخش آموزش و تربیت جامعه است که جامعه عشایر نیز از این مورد مستثنی نیست؛ این مورد نشان میدهد که آموزش و پرورش محکم پای کار است و عنایت ویژهای به مناطق عشایری، مرزی و کمبرخوردار کشور دارد.
بیش از ۲۴۵ مدرسه شبانهروزی در جامعه عشایری داریم
تیرگیر با بیان اینکه بیش از ۲۴۵ مدرسه شبانهروزی در جامعه عشایری داریم، اظهار کرد: بیش از ۲۵ هزار دانشآموز دختر و پسر بهصورت جداگانه در مقاطع متوسطه اول و دوم در این مدارس مشغول به تحصیل هستند و این رشد خوبی بهشمار میآید.
وی با اشاره به تجهیزات و فضای مدارس عشایری، تصریح کرد: خوشبختانه درباره مسائل گرمایش و سرمایش با مشکل جدیای روبرو نیستیم و تقریبا توانستیم مدارس را تجهیز کنیم.
امیدواریم شکاف آموزشی روزبهروز کمتر شود
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلاتی که مناطق روستایی و عشایری در دهه ۸۰ با آن روبرو بودند، امسال وجود ندارد، یادآور شد: اما با این وجود با مشکلات و مسائلی روبرو هستیم که تمام تلاشمان این است که درآیندهای نزدیک این شکاف آموزشی که از احصای شاخصهای آموزشی حاصل میشود، با توجه به عنایت ویژه مقام عالی وزارت نسبت به عدالت آموزشی در بین مدارس عشایری و شهری روزبهروز کمتر شود.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم در سطح کمی و کیفی شاهد آموزش باکیفیت برای دانشآموزان عشایری و مناطق مرزی کشورمان باشیم.
انتهای پیام/