دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1395 - 16:08
رئیس سازمان غذا و دارو:

ماهانه ۵ قلم دارو جمع آوری می شود

رئیس سازمان غذا و دارو، برگشت دارو از بازار دارویی را یک کار معمول دانست و گفت: ریکال دارو در دنیا و ایران، یک کار روتین است.
کد خبر : 89784

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان غذا و دارو،‌ رسول دیناروند اظهار کرد: حدود ۸ هزار قلم انواع دارو در بازار کشور داریم و تقریبا به صورت ماهانه ۵ دارو فراخوان می‌شوند.


وی افزود: فرخوان یا «ریکال» فرآیندی است که به علت مشکل کیفیت دارو، که یا توسط بازرسان وزارت بهداشت و یا خود شرکت تولید کننده یا وارد کننده شناسایی و منجر به صدور فرمان جمع آوری دارو از بازار می‌شود.


دیناروند ادامه داد: در فرآیند «ریکال» شماره سری ساخت خاصی فراخوان می‌شود و تقریبا به صورت میانگین هر هفته یک دارو فراخوان می‌شود و علت اینکه این خبر در یکی دو سال اخیر برای مردم حساس شده است وجود شبکه‌های اجتماعی در کشور است. این فراخوان‌ها و ریکال‌ها وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و مردم برای گروه‌های تماس ارسال می‌کنند. اگر در حد اطلاع رسانی باشد و پرهیز از مصرف آن دارو این پدیده می‌تواند مطلوب باشد. ولی نباید باعث نگرانی مردم شود. معمولا این داروها به صورت کامل از بازار جمع آوری می‌شوند و اگر ضرورتی برای اطلاع رسانی نباشد، یعنی خطری متوجه مردم نیست. دارویی که در روزهای اخیر فراخوان شده نیز جای نگرانی ندارد.


رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: فراخوان یا ریکال یک کار روتین است و نشان دهنده این است که دستگاه نظارتی وظیفه خود را به درستی انجام داده و اگر فرآورده‌ای در بازار مشکل داشته باشد، جمع آوری می‌شود.


دیناروند گفت: ریکال دارو در دنیا و همه کشورها وجود دارد و در کشور ما نیز این یک کار روتین است و در مورد داروهای تزریقی بیشتر به خاطر آلودگی میکروبی یا ذره‌ای است. در شرایطی که خطر خیلی بحرانی باشد از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها اعلام می‌کنیم اما در مورد این فراخوان‌ها اصلا خطر در حدی که بخواهیم بحران سازی و یا نگرانی در مردم ایجاد کنیم، نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته