دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور در غرفه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛

خسروپناه: نباید در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی گرفتار تساهل‌ شویم

خسروپناه: نباید در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی گرفتار تساهل‌ شویم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی باید تسهیل‌گر باشد، اما تساهل خیر! چراکه رشد علمی برایمان مهم است.
کد خبر : 897621

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در غرفه خبرگزاری علم و فناوری آنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه این خبرگزاری، درباره بازنگری آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی میدانی از نخبگان کشور و منویات مقام معظم رهبری به اصول ده‌گانه‌ای رسیدیم، اصول ده‌گانه راهبری و راهنمای تدوین آیین‌نامه ارتقا خواهد بود، البته این آیین‌نامه را وزارت علوم نوشته بود؛ اما تأکید کردیم که در ابتدا اصول حاکم بر تدوین آیین‌نامه ارتقا را نهایی کنیم تا ارتقا بر اساس اصول حاکم شود. 

وی افزود: ۱۰ اصل در آیین‌نامه ارتقای اساتید مصوب شد که یکی از اصول توجه به خانواده محوری است، به هر حال اعضای هیئت علمی نباید آنقدر غرق در مباحث علمی شوند که خانواده را رها کنند؛ چرا که خانواده مسئله مهمی است و این آیین‌نامه نباید به خانواده‌ها آسیب وارد کند. 

خسروپناه بیان کرد: رشته‌های علمی متنوع هستند و آیین‌نامه ارتقا نباید فقط به یک رشته محدود شود، تنوع در رشته‌های گوناگون در اصول ده‌گانه آیین‌نامه ارتقای اساتید دیده شده است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی از استادان آموزش محور یا پژوهش محور یا آموزش و پژوهش محور هستند، در صورتی که تنوع در آموزش و پژوهش اصل دیگری است که لحاظ شده است. 

خسروپناه اضافه کرد: توجه به مأموریت‌های هر دانشگاه در آیین‌نامه ارتقای اساتید ذکر شده است که بر اساس هر اصول تصویب خواهد شد.

وی درباره کاهش حق وتویی مقاله‌نویسی در آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی گفت: استادان از هر یک از ماده‌های آیین‌نامه ارتقا باید سطحی از نمره را کسب کنند، اما الزامی در بخش پژوهش برای نوشتن مقاله و کتاب نیست؛ چراکه باب پژوهش را باز گذاشته ایم و حواسمان هست گرفتار تساهل‌گری در ارتقا نباشیم. بین تسهیل‌گری با تساهل‌گری فرق دارد، باید آیین‌نامه ارتقا تسهیل‌گر باشد، اما تساهل خیر! چراکه ارتقای آیین‌نامه و رشد علمی برایمان مهم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته