دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1395 - 14:03

«باکتری کابوس» کاملاً مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک/ زنگ خطر در آمریکا به صدا درآمد

پزشکان در ایالات متحده از برخورد با یک بیمار کاملا مقاوم در برابر هر نوع آنتی بیوتیک خبر داده‌اند و این مورد، زنگ خطر را در مورد شیوع بیماری‌های عفونی لاعلاج به علت مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها به صدا درآورده است.
کد خبر : 89715

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، یک زن 49 ساله در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا مبتلا به نوعی باکتری E.coli تشخیص داده شده که در مقابل آنتی‌بیوتیک کولیستین که « آخرین چاره» آن محسوب می‌شود، کاملاً مقاوم است.


روزنامه واشنگتن پست روز گذشته خبر داد که این بیمار هنوز زنده است و در یک مرکز نظامی در پنسیلوانیا به صورت سرپایی معالجه شده است و وزارت دفاع و مرکز خدمات پزشکی ملی نظامی والتر رید پرونده او را در دست دارند. کولیستین عوارض متعدد و از جمله آسیب کلیوی جدی در پی خواهد داشت.


شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز گزارش داده است که این بیمار در طول پنج ماه گذشته به خارج از ایالات متحده سفر نکرده است و پزشکان هنوز متوجه نشده‌اند که این باکتری چگونه وارد سیستم بدن او او شده است.


به گفته پژوهشگران، این مورد بیماری زنگ خطر را در مورد پدید آمدن «باکتری‌های کاملاً مقاوم در مقابل دارو» به صدا درآورده است. چند تن از کارشناسان، از جمله تام فریدن مدیر مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا که با واشنگتن پست گفت‌و گو کرده است، این باکتری را «باکتری کابوس» (nightmare bacteria) و superbug نامیده‌اند و اعلام کرده‌اند که شایداین «پایان راه برای آنتی بیوتیک‌ها» باشد.


پیش از این یک باکتری خطرناک مقاوم به کولیستین در خوک‌ها کشف شده بود، و مواردی در چین، کانادا و اروپا نیز مشاهده شده بود.سی ان ان گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده یک نمونه از باکتری E. coli مقاوم در برابر در تنها یک نمونه از روده خوک و تلاش کرده است برای پیگیری کردن که مزرعه خوک از آمد.


این مورد بیماری به خودی خود آن‌قدر نگران کننده نیست، اما نگرانی پزشکان در حال حاضر این است که ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک بیشتری تکثیر شوند و باکتری‌های مرگبار به مراتب خطرناک‌تری را به جان جمعیت‌های انسانی بیندازند و سبب شیوع بیماری‌های مرگبار لاعلاج شوند.


در حال حاضر بیماری‌های به مراتب بدتری وجود دارد که به همه آنتی‌‌‌بیوتیک‌ها غیر از کولیستین مقاوم هستند. سی‌ان‌ان به نقل از آمار CDC (مرکز کنترل بیماری‌ها) گزارش داده است که حداقل 2 میلیون آمریکایی در هر سال آ به باکتری‌های بسیار مقاوم مبتلا می‌شوند و حداقل 23 هزار نفر از آن‌ها به علت ابتلا به بیماری می‌میرند. تکامل یک superbug واقعی آمار بسیار وحشتناک‌تری را در پی خواهد داشت.


به گزارش رویترز برخی از عوامل پیدایش superbug عبارتند از تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک توسط پزشکان، کاربرد گسترده این مواد در محصولات غذایی و بی‌میلی از شرکت های دارویی برای تخصیص منابع مالی گسترده برای پیدا کردن روش‌های درمانی جدید، چون آنتی‌بیوتیک‌ها به اندازه محصولات دیگر سودآور نیستند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پنسیلوانیا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته