تحقق مرجعیت علمی نیازمند شاخصهای جامعتر و نظام سنجش دقیقتر است + فیلم
سید سروش قاضی نوری، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره برنامههای راهبردی کشور به منظور حفظ یا ارتقای رتبه تولید علمی ایران در منطقه اظهار کرد: با وجود مهم بودن شاخصهای علمسنجی؛ اما مترادف شاخصهای مرجعیت نیستند.
وی افزود: اگر تنها شاخص مرجعیت علمی را مقاله بدانیم، تصویر ناقصی ارائه دادهایم، مقاله گفتوگوی جامعه علمی و مهم است؛ بنابراین تا زمانی که نتوانیم به زبان علمی صحبت کنیم، نمیتوانیم در جامعه علمی حضور پیدا کنیم.
قاضی نوری با بیان اینکه اگر مبنای ارتقا و کاهش مرجعیت علمی را شمارش مقالات بدانیم، ممکن است از کارهای اصلی غافل شویم، تاکید کرد: در برخی از حوزهها مقالات کمتری مینویسیم؛ اما بعدها اثر بیشتری در جامعه خواهد گذاشت و در عین احترامی که برای رتبهبندیهای علمی قائل هستم؛ اما به شاخصهای جامعتر و نظام سنجش دقیقتر برای پایش نیازمندیم تا وضعیت مرجعیت علمی کشور را مشخص و بررسی کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: نباید با پایین رفتن یک شاخص روحیه خود را از دست بدهیم یا اگر در رتبهای بهبود یافتیم احساس خوشحالی از تحقق مرجعیت علمی داشته باشیم، برخی از این تغییرات ممکن است تصادفی یا ناشی از تغییرات محیطی باشند. حتی، برخی از این تغییرات هم ممکن است برای سیاستگذاران سیگنال یا نشانی جهت آسیب شناسی، بررسی و حل مشکل باشد.
وی اظهار کرد: آییننامه ارتقای اساتید یکی از عناصر جهتدهنده به رفتار اعضای هیئت علمی است، اما استادان بخشی از فعالیتهای علمی را بر اساس انگیزه و علاقه درونی و شخصیت علمی انجام میدهند، پس آییننامه را نباید بزرگ کنیم و مشکل اصلی این است که همه استادان را در یک لباس باید ببینیم، در صورتی که یک لباس اندازه همه محققان نیست، بلکه تنوع در جامعه علمی باید وجود داشته باشد؛ چرا که اعضای هیئت علمی مختلف قابلیتهای علمی و مزایای متفاوتی دارند.
انتهای پیام/