هنرمندان «خیمه شب بازی» صدای این هنر را به سراسر ایران میرسانند
سیاوش ستاری، هنرمند رشته «خیمهشببازی» با حضور در غرفه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: آموزشهای مقدماتی در این زمینه را از استاد شیخ «احمد خمسهای» و استاد «علی اصغر احمدی» آموختهام. در حال حاضر به اتفاق ستاره اسکندری، موزهای را تحت عنوان موزه خیمه شب بازی ایران راهاندازی کردیم و در این نمایشگاه نیز، خیمه شب بازی را به عنوان یکی از مهمترین میراث ماندگار شهر تهران به مخاطبان معرفی میکنیم.
وی در ادامه هنر قدیمی و کهن نمایش خیمهشببازی را از مهمترین هنرمندهای نیازمند فضا و حمایت در کشور دانست و با اذعان به این امر که این هنر ویژگیهای خاص دارد، افزود: هنر خیمه شب بازی همواره توسط هنرمندان دوره گرد از دیرباز در تهران اجرا میشده و این افراد، وسایل لازم برای اجرای این نمایش را بر دوش خودشان از نقطهای به نقطه دیگر حمل میکردند و هرجا که میتوانستند مخاطبی را جذب کنند، به ارائه کار میپرداختند و ما نیز، به همین سنت تماشاخانه سیاری را راه اندازی کردیم که به سراسر ایران سفر میکند و کارگاههای آموزش خیمه شب بازی را، برای عموم علاقمندان به این هنر برگزار میکند.
ستاری، در بخش دیگری از این گفتوگو، با بیان این نکته که هنرمندان این هنر در تلاش هستند تا «خیمهشببازی» را به همه نقاط ایران معرفی کنند و دایره مخاطبان آن را گسترش دهند، ادامه داد: روزگاری در طول بیش از هزار سال، تمام اقوام ایرانی این هنر را به شیوه خاص خویش اجرا کردند و همان گونه که در شعر حضرت خیام در ۹۰۰ سال پیش آمده است «ما لعبتکانبم و فلک لعبتباز»، آنقدر خیمه شب بازی برای مردم تعریف شده بوده که حضرت خیام توانسته به عنوان شاهد مثال از این هنر در شعر خویش استفاده کند و فلسفه غامض خویش را با تکیه بر چنین مفهوم عمیقی برای مخاطبان خویش شرح دهد.
این هنرمند حوزه هنرهای نمایشی در ادامه، هنر «خیمهشببازی» را یکی از مهمترین هنرهایی برشمرده که به دلیل گسترش مدرنیته در جوامع بشری از بین رفته است و بر همین اساس، با اظهار امیدواری در این زمینه که آموزشهای هنر خیمه شب بازی میبایست از کودکی به صورت سیستماتیک برای علاقمندان به این هنر آغاز شود و ادامه پیدا کند، اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که امروز در تمامی هنرها در این کشور وجود دارد این است که شیوههای آموزش به یکباره از بین رفتند و باید گفت که اگرر این آموزشها به سان قدیم، از کودکی آغاز میشد، امروز این گونه نیست و در قدیم کودک هنر را با ابزار بازی به صورت بسیار عمیق میآموخته است.
وی ضمن ابراز تاسف از این امر که بسیاری از هنرمندان عرصه هنر خیمه شب بازی به یک باره تصمیم به قطع آموزش و عدم انتقال آن به نسلهای بعد کردهاند، تصریح کرد: از آن روزی که هنرمندان این هنر سنتی تصمیم گرفتند تا این هنر را به نسل بعدی خود آموزش ندهند، جلوی گسترش این هنر گرفته شد و ضرورت آموزش برای نسلهای بعد معنا پیدا نکرد.
انتهای پیام/