دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زلفی‌گل: بن‌سازه وزارت علوم در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد

زلفی‌گل: بن‌سازه وزارت علوم در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در وزارت علوم، تمام‌قد در خدمت آموزش و پرورش هستیم؛ زیرا بن‌سازه این وزارتخانه در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.
کد خبر : 896612

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دانشگاه فرهنگیان که امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: رجبعلی برزویی رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان از مفاخر علمی کشور و یکی از دانشمندان رشته ریاضی هستند؛ همچنین مدیریت اجرایی کلان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست پردیس شهید عباس‌پور و دانشگاه شهید بهشتی را برعهده دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رئیس دانشگاه فرهنگیان سردبیر و مدیرمسئول مجلات علمی هستند که تحت نمایه بین‌المللی محسوب می‌شود، عنوان کرد: همچنین در عرصه مرجعیت علمی به عنوان مسئول ستاد نقشه جامع علمی کشور فعالیت می‌کنند.

زلفی‌گل با بیان اینکه چتر دانشگاه فرهنگیان توسط انتصاب ریاست جدید باز می‌شود، اظهار کرد: رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان با ریاست جمهوری اسلامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌های علومف بهداشت و آموزش و پرورش ارتباط بسیار گسترده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان می‌تواند در جلب مشارکت عمومی برای رشد دانشگاه فرهنگیان نقش کلیدی داتشه باشد، ادامه داد: ما قدردان نعمت‌ها و سرمایه‌های نمادین کشور خود هستیم. بنده و وزیر آموزش و پرورش از دانش‌آموختگان مراکز تربیت معلم هستیم و این برای دانشگاه فرهنگیان یک شانس و فرصت محسوب می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مدیون و مرهون آموزش و پرورش هستیم، اظهار کرد: در واقع، آموزش و پرورش یک سکو برای ما بوده و با استفاده از آن به وزارتخانه‌ها ورود پیدا کردیم. بحث کم‌توجهی و بی‌مهری به مراکز تربیت معلم ظلم بزرگی بود که اتفاق افتاد.

زلفی‌گل با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در کشور، عدم نظارت صحیح است، یادآور شد: گاهی اوقات، برخی از نهاد‌ها را برای اهداف خاص راه‌اندازی می‌کنیم که به مرور با جابه‌جایی دولت، سلیقه‌های مختلف حاکم می‌شود و اساس‌نامه تشکیل نهاد و دانشگاه فراموش می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی داریم به اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان پایبند باشیم، ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام‌قد در خدمت هستیم، زیرا بن‌سازه وزارت علوم در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد. ۱۲ سال دانش‌آموزان در وزارتخانه آموزش و پرورش درس می‌خوانند و به وزارت علوم و آموزش عالی انتقال پیدا می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه داوطلبان آموزش عالی در آموزش و پرورش شکل می‌گیرند، تصریح کرد: اگر به‌صورت تمام‌قدر در خدمت آموزش و پرورش باشیم، در واقع در خدمت خودمان هستیم. به عبارت دیگر، در حال تلاش هستیم و کمک می‌کنیم که دانشجویان خوبی داشته باشیم.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه معلمی نیز یک تخصص ویژه است و باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: همان‌گونه که پزشکی یک تخصص جدی است، معلمی نیز تخصص خاص خود را دارد و باید به این باور برسیم. حتی به جرئت می‌توانیم بگوییم، معلمی بسیار فراتر از حتی تخصص پزشکی است، زیرا معلمی باید جامع‌الاطراف باشد.

وی با بیان اینکه دانش روابط‌عمومی، اجتماعی و فرهنگی معلمان باید بالا باشد، اظهار کرد: نگاه علمی و بیان معلمان بسیار اهمیت دارد و معلمان در کنار دانش علمی خود باید از دانش هنری برخوردار باشند. دانش با تخصص و توانمندی معلمی فرق دارد و دانشگاه فرهنگیان باید چتر خود را به صورت ویژه باز کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان با حساب و کتاب رشد کند، خاطرنشان کرد: این دانشگاه یک دانشگاه اولویت‌محور و مهارت‌محور است. دانشجویان مانند دانشجویان پزشکی می‌توانند به کلاس درس بروند و این مضوع یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. دانشجویان ما به این راحتی نمی‌توانند وارد میدان عمل شوند. دانشگاه فرهنگیان یک امتیاز ویژه‌ای است.

زلفی‌گل با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان باید به‌گونه‌ای رشد پیدا کند که علوم انسانی و علوم پایه ما آسیب نبیند، عنوان کرد: هم‌اکنون در رشته‌های پایه، فیزیک و ریاضی افت پیدا کرده است و تمایلی برای درس خواندن نیست؛ اما راهکار چیست؟ دانشگاه فرهنگیان باید با دانشگاه‌های بزرگ وزارت علوم برای رشته‌های علوم پایه تفاهم‌نامه منعقد کنند.

وی با بیان اینکه دروس علوم پایه در حال نابودی است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که علوم پایه و انسانی معدن است و از اساتید خواهش می‌کنم برای این موضوع فکر کنید. اینکه دانشگاه فرهنگیان تمام دانشجویان را از صفر تا صد بپذیرد کار درستی نیست و باید از ظرفیت دانشگاه‌های دولتی استفاده کنند و با این اتفاق هزینه‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و شمع رشته‌های علوم پایه روشن نگه داشته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته