نیاز شکلگیری همکاری بین صنعت خودرویی و دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهندس مصطفی میرسلیم رئیس سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت گفت: برای ارتقای صنعت موتورهای درون سوز باید قدمهای محکمی برداشته شود تا ما را به مقصدی که در شأن کشور مان هست برساند.
وی تاکید کرد:دو بحث در این موضوع مطرح است ابتدا تامین نیاز داخل و بعد توجه به بحث صادرات است.هر چند که در حال حاضر بحث واردات هم مطرح است که در حال حاضر واردات صرف تامین محصول نیست بلکه موضوع مهم واردات بی رویه و قاچاق است که بدون مهار این موضوع نمیتوانیم بحث تولید داخل را به ثمر برسانیم.
میرسلیم موضوع کیفیت را بحث مهم در حوزه خودرو خواند و تاکید کرد مراحل دهگانه را برای رسیدن به کیفیت مورد نظر پشت سر گذاشته ایم.
میرسلیم به بحث مهندسی معکوس نیز اشاره کرده و تاکید کرد بحث مهندسی معکوس در زمینه قوای محرکه را نباید با الگو برداری اشتباه گرفت. از ۲۵سال پیش طراحی برای تولید داخل با طراحان به نام آغاز شد و با موفقیت آن را پشت سر گذاشته ایم، اما در گام بعد طراحی داخلی مد نظر قرار گرفت که نمونههای زیادی داشته و به این موضوع اهتمام ویژه داشته ایم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با توجه به شکل گیری همکاری بین صنعت و دانشگاه خاطر نشان کرد: در حال حاضر در حدود یک تا دو درصد پایاننامههایی که در دانشگاهها نوشته میشود میتواند تاثیر گذار باشد و بقیه پایان نامهها عملا قابل استفاده نیست و باید هم دانشگاه در این حوزه اهتمام ویژه داشته باشد و هم شرکتها توجه بیشتری به حوزه فعالیت دانشگاهها داشته باشند.
میرسلیم به سیاست مصوب در حوزه ترابری اشاره کرده و تصریح کرد: صنعت از این مصوبه تبعیت نکرده است و ما این سیاست را نتوانستیم اجرا کنیم در واقع اقتصاد انرژی نتوانسته راه را هموارکند در واقع باید تکلیف انرژی مشخص شود یکی از دلایلی که تعداد خودرو بالاست و حتی بسیاری از خانوادهها ترجیح میدهند از خودروی شخصی خود حتی برای سفرهای طولانی استفاده کنند این است که برایشان ارزان تر تمام میشود ما نمیتوانیم با این روند اقتصاد انرژی را به مقصد برسانیم.
وی به بحث تولید داخلی نیز اشاره کرده و اضافه کرد: اگر تولید داخل نتواند به قیمت رقابتی برسد نتوانسته ایم کاری انجام دهیم چرا که نرخ محصول نهایی در زمانی که مواد اولیه گران تمام میشود قائدتا بالا میرود.
رئیس سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت به هزینههای محیط زیست ایجاد شده توسط آلایندهها بهویژه خودروهای شخصی اشاره کرده و افزود: باید راهکار برای تصحیح آینده داده شود و نباید ماحصل آن اتلاف وقت و مشکلات محیطزیستی باشد.
میرسلیم به موضوع دو نرخی بودن ارز نیز اشاره کرده و آن را مشکلی در حوزه اقتصاد کلان مطرح کرده و افزود: در برنامه هفتم این موضوع مطرح شده است چرا که در بسیاری از موارد این موضوع باعث فساد شده است یک سیاستی که وضع میشود اقدامات مناسب انجام شود.
انتهای پیام/