تحصیل بیش از ۸ هزار دانشجوی پزشکی از ۶۰ کشور جهان / دیگر نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نیست
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، صبح امروز ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ در مراسم افتتاحیه جشنواره پر سیمرغ که با هدف افزایش آگاهی و شناخت نسبت به ساختار و عملکرد شبکه دانشجویی توسعه علوم پزشکی کشور برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد گذشته، با اشاره به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایام دهه فجر فرصت مناسبی است تا ضمن مقایسه پیشرفتهای پزشکی کشور در دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب، به دستاوردهای انقلاب اشاره کنیم. از جمله آنکه پیش از انقلاب پرشکانی از کشورهای فیلیپین، اندونزی و پاکستان در کشور طبابت میکردند که حتی برخی از آنها پزشک نبودند و این در حالی است که اکنون از همین کشورها دانشجوی پزشکی داریم.
وی تحصیل بیش از ۸ هزار دانشجوی پزشکی از ۶۰ کشور جهان را نشان از قابلیتهای مختلف کشور در حوزه سلامت خواند و تاکید کرد: در سالهای قبل از انقلاب کمیسیون عالی پزشکی، مسئولیت صدور مجوز برای اعزام بیماران به خارج از کشور را داشت، اما امروز این کمیسیون تعطیل شده و نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نیست.
باقری فرد، تمامی این دستاوردها را مرهون تلاش دانشجویان و اساتید دانست و افزود: علی رغم تمام مشکلات و تحریمها در حوزه دارو، تجهیزات و حتی در بخش چاپ مقالات، خوشبختانه این افتخار نصیب کشور شده و علوم پزشکی توسعه بسیار خوبی داشته است که این امر نیز با تلاش دانشجویان و اساتید بزرگوار محقق شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، مراکز توسعه آموزش را مغز متفکر دانشگاهها عنوان کرد و گفت: این مراکز میتوانند مانع از روزمرگی دانشگاهها شوند و با رصد کردن فرآیندها، محلی برای توسعه و پژوهش (R&D) باشند.
باقری فرد همچنین از دانشجویان به عنوان صاحبان اصلی فرایندهای آموزشی یاد کرد و افزود: دانشجویان میتوانند مشکلات و چالشها را به خوبی شناسایی کرده و بهترین راهکار را برای حل آن ارائه دهند. بر این اساس در نخستین گام از رییس مرکز توسعه آموزش خواستم تا کمیتههای دانشجویی را فعال کند تا آنها عملا در فرآیند تصمیم گیری و حتی اجرا وارد شوند.
وی گفت: شما پر انرژی و نشاط هستید و وزارت بهداشت قصد دارد از این ظرفیت به خوبی استفاده کند. در واقع صاحبان اصلی فرآیند میتوانند راهکارهای بهتری ارائه دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه "گاهی تغییرات قانون از طریق پیشنهادات شما امکان پذیر است" خاطر نشان کرد: یکی از اولویتهای معاونت آموزشی بحث ساماندهی رشتهها است؛ اینکه آیا باید با همین تعداد ادامه دهیم؟ همچنین بحث اصلاح آزمونها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است لذا میخواهم که در جمعهای خود به این مسائل توجه کنید و راهکار ارائه دهید و امیدوارم که این گردهمایی منجر به تصمیمهای مهمی در حوزه آموزش علوم پرشکی و موجب تقویت تشکلهای دانشجویی شود.
باقری فرد، تقویت تشکلهای دانشجویی را موجب هویت بخشی آن خواند و افزود: هدف اصلی ما هویت یابی این کمیتهها است چرا که بیشترین تصمیمات را شما میتوانید ارائه دهید.
دانشجو، سرمایه اصلی خانواده بزرگ توسعه آموزش است
حوریه محمدی، رییس مرکز مطالعات وزارت بهداشت، ضمن قدردانی از حضور دانشجویان، گفت: شکل گیری شبکه دانشجویی، مهمترین هدف مرکز مطالعات است تا به عنوان خانواده بزرگ توسعه آموزش کشور، فعالیتهای موثر تیمی را ساماندهی کنیم.
وی کمیتههای دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت را بزرگترین تشکل دانشجویی خواند و تاکید کرد: این کمیته سال گذشته موفق به تصویب اساسنامه دانشجویی شد و اکنون یکی از ماموریتها و اهداف این نشست، آشنایی و شناخت هرچه بیشتر دانشگاهها با ساختار و عملکرد کمیتهها و کارگروهها است.
رئیس مرکز مطالعات وزارت بهداشت، ضمن قدردانی از حمایتهای دکتر باقری فرد، نخستین ماموریت خود را احیای تشکلهای دانشجویی عنوان کرد و گفت: ایشان اهمیت زیادی برای تشکلهای دانشجویی قائل هستند و همواره ازفعالیتهای دانشجویی استقبال میکنند.
وی از دانشجویان به عنوان اعضای اصلی تیم و سرمایه اصلی خانواده بزرگ توسعه آموزش یاد کرد و گفت: همه میدانیم که در سیستم آموزشی نواقصی وجود دارد که باید خودمان دست به دست دهیم و مشکلات را بر طرف کنیم.
محمدی بر ضرورت انتقال تجربه میان دانشگاههای کوچک و بزرگ تاکید کرد و گفت: در دانشگاههای بزرگ امکانات بیشتر و در دانشگاههای کوچک انعطاف پذیری بیشتر وجود دارد. از این رو میتوانید تجربیات یکدیگر را بومی سازی و باز اندیشی کنید. انتظار اصلی ما این است که بررسی وضع موجود داشته باشید و اصول بازخورد دادن را فراگیرید.
انتهای پیام/