ارائه مدل قابلیتهای بازاریابی صادرات مبتنی بر مزیت رقابتی
به گزارش خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در تاریخ چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/25 محبوبه درخشنده دانشجو مقطع دکتری دانشگاه آزاد از رساله خود با عنوان «ارائه مدل قابلیتهای بازاریابی صادرات مبتنی بر مزیت رقابتی» در گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دفاع میکند.
در چکیده مقاله استخراج شده از این رساله آمده است که:
«نامناسب بودن عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی همواره یکی از دغدغههای مدیران حوزه کسب و کار بوده است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف چارچوب مفهومی قابلیتهای بازاریابی صادرات مبتنی بر مزیت رقابتی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران ارشد، معاونان و سرپرستان 10 شرکت صادراتی برتر به تعداد 191 نفر میباشد که از این میان، نمونهای متشکل از 130 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامهای شامل 7 بعد و 36 سوال استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و روایی همگرا و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد که قابلیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری محصول، کانالهای توزیع و هوش بازاری دارد. همچنین مشخص شد که ارتباطات بینالمللی رابطه بین قابلیتهای بازاریابی با کانالهای توزیع، نوآوری محصول و هوش بازاری را تعدیل میکند. همچنین مشخص شد که هوش بازاری، نوآوری محصول و کانالهای توزیع هر سه تاثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارند. در نهایت مشخص شد که مزیت رقابتی تاثیر معناداری بر عملکرد صادراتی دارد.»
کامل کمالی و منصوره علیقلی به عنوان استاد راهنما و مشاور، محبوبه درخشنده را در نگارش این پژوهش همراهی کردند.
پژوهشگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان میتوانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه کنند.
انتهای پیام/