نسخههای الکترونیک و تاخیر چند ماهه بیمهها در پرداختی به پزشکان
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ علی چنگیزی با بیان اینکه شکل فعلی اجرای نسخه الکترونیک نقایص و مشکلات زیادی دارد و عمده بار این مشکلات متوجه پزشکان و درمانگران شده است، گفت: در شکل فعلی اجرای نسخه الکترونیک، هزینه تامین دفترچههای بیمه کاغذی از دوش بیمه ها برداشته شده و عملاً دفترچه های فیزیکی حذف شده که این موجب صرفه جویی بیمه ها هم از باب تهیه این دفترچه ها و هم از باب پرسنلی شده است.
وی افزود: در همین سیستم پزشکان مجبور به تهیه و تامین سیستم کامپیوتری و اینترنت برای مراکز خود شدهاند که با توجه به افزایش قیمت ها به خصوص در حوزه اینترنت رقم های نسبتا سنگینی را متوجه پزشکان کرده اما این هزینه ها به هیچ وجه در قیمت ویزیت پزشکان دیده نشده است.
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: درحالی که طبق قانون، نسخه الکترونیک برای پزشکان الزامی است از سوی دیگر بیمه ها هم ملزم شده اند در فاصله یک ماه سهم پزشکان و مراکز را پرداخت کنند اما حالا وضع به گونهای است که فقط پزشکان به قانون عمل میکنند و بیمه ها سهم خود را با تاخیر پنج و شش ماهه پرداخت می کنند و هیچ جریمه ای هم بهخاطر دیرکرد خود نمیپردازند.
چنگیزی گفت: بیمه تامین اجتماعی در صورت یک روز دیرشدن حق بیمه پرسنل، پزشک یا مرکز را جریمه می کند اما برای بازپرداخت با تاخیر چند ماهه خود هیچ جریمه دیرکردی نمیپردازد. این نقص در اجرای قانون مشهود است و قانگذار باید همان طور که پزشک را مجبور به عقد قرارداد با بیمهها و نوشتن نسخه الکترونیک میکند، بیمهها را هم وادار به پرداخت در زمان مقرر یا پرداخت جریمه کند.
وی گفت: درخصوص معضل قطع سامانه های بیمه و مشکلاتی را که متوجه پزشکان و بیماران می کند به کرات صحبت شده و دیگر در این خصوص صحبت نمی کنم. اما نکته مهم دیگر این است که طبق روال بیمه تامین اجتماعی کد رهگیری ارائه شده را برای بیماران پیامک(اس ام اس) میکرد اما انگار این روال با اطلاعیه اخیر بیمه، در حال تغییر است و دیگر پیامکی برای بیمار ارسال نمیشود یعنی باز بیمه ها صرفهجویی میکنند اما پزشکان باید بر روی یک کاغذ کد رهگیری را به بیمار بدهند که هم بار زمانی و هم بار هزینهای دارد.
عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت: یک مشکل مهم دیگر در روند اجرای نسخه الکترونیک درخصوص بیمه های تکمیلی است. این بیمه ها نباید از بیماران بخواهند که گواهی پرداخت حق ویزیت را از پزشکان مطالبه کنند. در حالی که نسخه الکترونیک برای بیمار نوشته شده باز هم باید روی سربرگ پزشک مهر و امضا شود که هزینه ویزیت پرداخت کرده است.
وی ادامه داد: این فرایند هم زمان بر است و هم هزینه بر و همه این ها بر دوش پزشک قرار می گیرد. بیمه های تکمیلی باید به سامانه متصل باشند و زمانی که بیمار توسط پزشک ویزیت شد بهطور اتوماتیک حق ویزیت بیمه گذار محاسبه و قابل پرداخت به او باشد یا اینکه حداکثر قبض پرداخت شده از کارتخوان پزشک یا مرکز درمانی به عنوان سند پرداخت ویزیت مورد قبول این بیمهها باشد.
چنگیزی در نهایت گفت: ضمن اعتراض به این روند، از سازمان تامین اجتماعی درخواست میشود برای تکریم بیماران و عدم بروز هرگونه مشکل به روال قبلی برگردد و همچنین از قانونگذاران نیز درخواست میکنیم ضمن اصلاح روند تعرفه گذاری خدمات درمانی، بیمهها را ملزم به انجام تعهدات خود در موعد مقرر بکنند.
انتهای پیام/