دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اژه‌ای: مسئولیت‌های قوه قضائیه منحصر به محکمه‌داری نیست

اژه‌ای: مسئولیت‌های قوه قضائیه منحصر به محکمه‌داری نیست
رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه نباید وظایف و مسئولیت‌های قوه قضائیه را منحصر به محکمه‌داری کرد، گفت: صدور احکام در دادگاه‌ها و محاکم فقط بخشی از تکالیف قانونی عدلیه است.
کد خبر : 895160

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا‌، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروز (سه‌شنبه ۱۷ بهمن 1402) طی سخنانی در نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضائی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن تسلیت شهادت امام موسی‌‌کاظم(ع) و گرامیداشت ایام رجبیه و دهه مبارک فجر، با اشاره به در پیش بودن عید مبعث، اظهار کرد: بعثت رسول‌الله(ص) یک نعمت بزرگ برای بشریت بود و با بعثت نبی‌اکرم (ص) شرایط برای سعادت بشر در همه اعصار فراهم شد و با این اتفاق مبارک، بشر در تمامی ازمنه به هدایت رهنمون گشت. 

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در عصر جاهلیت مدرن که بدترین ظلم‌ها و ستم‌ها علیه بشریت توسط مدافعان دروغین حقوق بشر انجام می‌گرفت یک انسان الهی به نام حضرت امام خمینی(ره) که دست‌پرورده و شاگرد ممتاز مکتب بعثت و آموزه‌های دینی بودند با اتکا به خداوند و اعتماد به مردم، نهضت اسلامی را آغاز و قیام را عملی کردند و طاغوتِ مستظهر به مستکبران را شکست دادند.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: اگر امروز ایران اسلامی در برابر مستکبران و سلطه‌گران، با نهایت قدرت و صلابت ایستادگی می‌کند و اگر به تمام معنا مستقل و قدرتمند و عزتمند است و اگر شیطان بزرگ آمریکا و اذناب او و رژیم منحوس صهیونیستی را خوار و ذلیل کرده است، همه و همه مرهون قدم گذاشتن در صراط اسلام ناب و عمل به آموزه‌های دینی و فرامین امامین انقلاب است.

رئیس عدلیه گفت: مسیر سعادت دنیوی و اخروی، از اجرای تمام و کمالِ دستورات الهی و آموزه‌های دینی و عمل به فرمایشات امامین انقلاب می‌گذرد؛ بنابراین هر جا در طول این ۴۵ سال، نواقص و کاستی‌هایی در حکمرانی ما وجود داشته به سبب غفلت از اجرای کامل فرامین امامین انقلاب بوده است؛ فرامینی که مُنبعث از آموزه‌های متعالی اسلام عزیز می‌باشد.

قاضی‌القضات با تبیین و تشریح وظایف و مسئولیتهای قانونی قوه قضائیه در ذیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار کرد: تحقق عدالت در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران است و قوه قضائیه ضامن تحقق عدالت و جلوگیری از کجروی‌ها و اعوجاجات و تعدّی‌ها و ظلم‌هاست؛ قوه قضائیه مسئول است تا اجازه نده ظلمی از جانب کارگزار و یا دستگاه حکومتی علیه یکایک شهروندان اِعمال شود؛ قوه قضائیه مسئول است تا بر حُسن اجرای قوانین نظارت کند؛ قوه قضائیه در حفظ و ارتقاء سلامت نظام، نقش‌آفرین است.

محسنی اژه‌ای افزود: بنابراین نباید وظایف و مسئولیتهای قوه قضائیه را منحصر به محکمه‌داری کرد؛ صدور احکام در دادگاهها و محاکم تنها بخشی از تکالیف قانونی عدلیه است و بخشهای قابل توجهی از وظایف و تکالیف دستگاه قضا در امور دیگری معطوف و متمرکز است؛ اموری نظیر «نظارت بر حُسن اجرای قوانین» ، «رسیدگی به شکایات، دادخواهی‌ها و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدهای حکومتی»، «پیشگیری از وقوع جرم» ، «اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمین» و غیره. رئیس قوه قضائیه گفت: امر قضا از شؤون و مسئولیتهای حاکم مسلمین است و امرِ تخصصی محض می‌باشد؛ این امر تخصصی مهم که از شوؤن و مسئولیتهای حاکم مسلمین هم می‌باشد، واجد خصایص و الزاماتی است که برای جامه عمل پوشاندن به آنها، واجب است به نظریات و دیدگاههای فقهی و حقوقی امامین انقلاب بعنوان شخصیت‌های دینی برجسته و مبرز معاصر، تمسک جوییم و به این دیدگاه‌ها و نظریات توجه و عنایت ویژه و خاص داشته باشیم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: با تمسک به نظریات و دیدگاههای فقهی امامین انقلاب که از اعاظم عصر حاضر هستند، می‌توانیم خود و دستگاه خود را ایمن کنیم که مبادا خدای‌ناکرده، با گذشت زمان، نسبت پیاده‌سازی کامل احکام مسلم فقهی و احکام اولیه و ثانویه‌ی مندرج در دین، سست نشویم و در این عرصه سایش‌هایی پیدا نکنیم و به سمت و سوهای دیگری نرویم.

رئیس عدلیه بیان کرد: پس از عهده‌دار شدن مسئولیت خطیر ریاست قوه قضائیه، به زیرمجموعه خود تاکید کردم که باید در گام دوم انقلاب، ارزیابی جامعی از کمبودها و نقصان‌ها در عرصه قضا داشته باشیم و با تمسک به نظریات فقهی و حقوقی امامین انقلاب این خلاءها و کمبودها را مرتفع سازیم.

رئیس دستگاه قضا گفت: اگر بخواهیم به‌صورت تمام و کمال به وظایف و مسئولیت‌های قانونی قوه قضائیه جامه عمل بپوشانیم باید علاوه بر دانش و بینش قضایی و حقوقی، خود را به شناخت جامعه، شناخت زمان، شناخت دوست و شناخت دشمن، مجهز کنیم و در این مسیر، تمسک به دیدگاه‌ها و نظریات امامین انقلاب در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های مرتبط با حکمرانی، راهگشا است.

 محسنی اژه‌ای گفت: برای تحقق و توسعه عدالت که از مسئولیت‌های اصلی و اساسی قوه قضائیه است، الزاماتی وجود دارد؛ از جمله قانونِ متضمن عدالت، ساختاری که در قالب آن بتوان عدالت را تحقق بخشید، اعتبار و بودجه کافی و مهمتر از همه عامل انسانی که عادل و آشنا به زمان و با تدبیر باشد.

رئیس عدلیه ادامه داد: باید در راستای فراهم آوردن الزامات فوق‌الذکر، نهایت تلاش و مساعی را مصروف داریم تا شاهد تحقق و بسط عدالت باشیم‌؛ نمی‌توانیم بدون آنکه اولیات یک زندگی متعارف را برای قاضی فراهم کنیم، از او انتظار داشته باشیم که احکام متقن و مستدل و مستحکم و سریع و همه‌جانبه صادر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه و دبیر علمی همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی با اشاره به ارسال ۲۴۶ چکیده مقاله و ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ملی، گفت: همایش اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی با همکاری ۲۰ مرکز علمی، پژوهشی و حوزوی برگزار می‌شود؛ طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیز ۳۱ اجلاسیه استانی در سراسر کشور در راستای برگزاری این همایش ملی، برگزار گردید.

وی در ادامه، پیوند وثیق میان «ولایت» و «قضاوت» را عامل اصلی برگزاری همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته