قدردانی از ۵ چهره رسانهای در بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا نشست خبری بیستوچهارمین نمایشگاه رسانههای ایران صبح امروز سهشنبه ۱۷ بهمن در محل معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
فرشاد مهدیپور معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست عنوان کرد: نمایشگاه را رسانههای ایران برای دوره بیستوچهارم با یک پوست اندازی و تحولات جدید مواجه خواهد شد. چون این رویداد مهم ترین گردهمایی رسانه های ایران است مه در چند سال اخیر به دلایل مختلف مثل کرونا برگزاری آن متوقف شده بود. این رویداد در گذشته با نام نمایشگاه مطبوعات شناخته میشد و از این دوره با نمایشگاه رسانههای ایران برگزار میشود. جشنواره رسانهها هم در تابستان برگزار کردیم و نمایشگاه در زمستان برگزار شد. شعار این رویداد هم همچون جشنواره است.
رسانههای مکتوب، برخط، خبرگزاریها، رسانه های نوین و رسانه های دانش بنیان به این رویداد دعوت شدند. ما به حوزه فناوری سعی کردیم توجه زیادی داشته باشیم و بخشی برای گروه های دانش بنیان حوزه رسانه در نظر گرفته شده چون ما معتقدیم این ه رسانه به حوزه فناوری گره خورده است. گروه خاص دیگر نمایشگاه امسال، فعالان رسانهای یا انسان رسانهها هستند. ما در سال گذشته حمایت هایی از کسب و کارهای آسیب دیده در نظر گرفتیم و در تمامی بندهای آن حمایت ها اهالی رسانه در نظر گرفته شد. در این دوره نمایشگاه یک غرفه بزرگ برای انسان رسانهها و کنشگران فضای مجازی داریم.
وی افزود: نمایشگاه این دوره به صورت بینالمللی نیست ولی باتوجه به تحولات منطقه غرفه اختصاصی رویداد غزه پیش بینی شده که در آنجا تعدادی از رسانه های خارجی دعوت شدند، نمایندگانی از کشورهای روسیه، قطر، چین، لبنان و ترکیه در این رویداد حضور دارند. برای عموم بازدیدکنندگان هم در این بخش مواردی در نظر گرفته شده. ما از رسانه های بزرگ جهانی برای این دوره دعوت کردیم که هم در پوشش هم در مسایل آموزشی حضور داشته باشند.
مهدیپور اضافه کرد: در ابتدا حدود ۶۰۰ رسانه درخواست حضور دادند و از دیروز هم ثبت نام قطعی را اغاز کردیم نکته حائز اهمیت کمیته های نمایشگاه است. ما تعداد قابل توجهی نشست تخصصی در حوزه های مختلف رسانه در نظر گرفتیم و رونمایی کتاب هایی هم داریم. بحث فناوری های نو هم در لین دوره پررنگ است. امیدواریم که بیش از ۲۰ چهره پیشکسوت استان ها در این رویداد شرکت کنند و از انها تقدیر کنیم. از ۵ چهره ملی رسانه ها نیز تقدیر می شود.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نمایشگاه بیستوچهارم که امیدواریم در ۲۹ بهمن تا ۲ اسفند برگزار شود، نزدیک به انتخابات است و از جهت حضور و فعالیت رسانه ها، پویش هایی هم مرتبط با موضوعات روز خواهیم داشت.
وی عنوان کرد: ما تلاش کردیم هزینهها کم باشد به عنوان مثال برای یک غرفه ۱۲ متری مبلغ ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. امسال ما ۸۰۰ میلیارد تومان به طور مستقیم از رسانه ها حمایت شده که شامل یارانهها، کاغذ و آگهیهای دولتی بوده است و امیدواریم این رقم تا پایان سال به هزار میلیارد تومان برسد. به جز این مبالغ حمایت های غیرمستقیم هم داریم و تعداد اهالی رسانه در سامانه جامع به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده و درصد قابل توجهی از آنها در صندوق هنر بیمه هستند.
مهدیپور افزود:حدود ۳۰ نشست تخصصی برای این رویداد در نظر گرفته شده که با حضور اساتید ارتباطات و روزنامه نگاری و فعالان رسانهای برگزار می شود که جزئیات بیشتر و عناوین نشستها در روزهای آتی اعلام می شود.
وی عنوان کرد: در ادامه نشست دبیر نمایشگاه رسانههای ایران در این جلسه با اشاره به جزئیات مربوط به برنامههای جنبی این رویداد عنوان کرد: ۳۲ نشست طراحی شده و احتمال دارد اگر ظرفیت نمایشگاه اجازه دهد این عدد افزایش پیدا کند. از این میان چهار کارگاه تحت عنوان اسرا خواهیم داشت. که در این کارگاه ها هم روزنامهنگاران جامعه هدف ما هستند هم دانشجویان ارتباطات و روزنامهنگاری علاوه بر این ۴ نشست تجربه کاوی در نظر گرفتیم که تجربیات موضوعی را برگزار می کنیم که جزئیات ان اطلاع رسانی می شود. با همکاری مجید خسروانجم برای دانش آموزان و نوجوانان برگزار می شود. ۴ نکوداشت از بزرگان و پیشکسوتان خواهیم داشت.
مهدیپور گفت: نشستهایی هم با عنوان «به وقت رسانه» است که مبانی تئوری و نظری حوزه ارتباطات و رسانه در انها بررسی می شود. چهار نشست هم در حوزه کتاب و رونمایی از آن خواهیم داشت.
در ادامه مراسم از پوستر این رویداد رونمایی شد. محمد روحالامین طراح این پوستر نیز برای رونمایی از آن حضور داشت.
محمد روحالامین طراح پوستر این اثر در سخنانی گفت: امروز رسانه های جدید هیچ شباهتی با رسانه های گذشته ندارند و تبدیل شدند به موجودی که بیشتر شبیه یک ربات است. ما تصویر و صدای ان را داریم و میتوانیم به ان صدا و تصویر ارسال کنیم و من این را در قالبی متفاوت سعی کردم به تصویر بکشم که روزنامه ای با المان های ضبط و پخش فیلم باشد. در قالب یک شخصیت هم می تواند ترجمه انسان رسانه باشد که همه مسئولیت های مربوط به اخبار را خود انجام می دهد. یک اثر سوررئال برای این جشنواره طراحی کردم که تلاش کردم ارتباط مردم و رسانه را صمیمی تر کنم.
انتهای پیام/