دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1402 - 19:33

اشخاص معروف در ارومیه

اشخاص معروف در ارومیه
در شهر ارومیه که مرکز استان آذربایجان غربی است و از دیرباز ریشه‌های غنی فرهنگ و سنت در آن رشد یافته است، چهره‌های شاخصی نیز در حوزهای مختلف به شهرت جهانی رسیده‌اند.
کد خبر : 895090

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در شهر ارومیه که مرکز استان آذربایجان غربی است و از  دیرباز ریشه‌های غنی فرهنگ و سنت در آن رشد یافته است، چهره‌های شاخصی نیز در حوزهای مختلف فرهنگ‌، هنر، ورزش، سیاست، اقتصاد و مذهبی از جمله     مداحان ارومیه قد برافراشته‌اند و حتی در برخی حوزه‌ها مانند ورزش به شهرت جهانی رسیده‌اند. چندین نفر از خبرگان این شهر در مجلس شورای اسلامی بوده‌اند و یا جوانان با استعداد بسیاری که بر سکوهای قهرمانی ایستاده‌اند.

ایران ما مهد فرهنگ است و یکی از این نمودهای فرهنگی در تنوع قومی نمایان است. در جای جای کشورمان ایران و در استان‌های مختلف قومیت‌های متفاوت با آداب و رسوم خاص خودشان زندگی می‌کنند. استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ارومیه و آیین و سنت مداحی

این آیین در شهر ارومیه همچون در دیگر نقاط کشورمان، از نسل‌های پیشین سینه به سینه نقل شده و به نسل حاضر رسیده است.  آیین مداحی در این شهر سابقه و تاریخچه‌ای کهن دارد و مداحان ارومیه در این رسم و آیین توانمندی بسیاری از خود نشان داده‌اند.

مداحان از جمله محمدباقر منصوری، مختار صادق‌زاده، میلاد پاسبانی، محمد محمدی، علی کرمی از اشخاص معروف ارومیه هستند و در طی سالها در حفظ و انتقال فرهنگ عاشورا و محرم نقش بسزایی ایفا کرده‌اند. مداحان ارومیه با بیان فضائل و ارزش‌های دینی، احساسات دینی و مذهبی مردم را تقویت می‌کنند.

باید در نظر داشت که جایگاه مداحی در مراسم مذهبی ارومیه مانند محرم و صفر، جایگاه رفیعی است. یکی از مهمترین بخش‌های مراسم مذهبی در شهر ارومیه و در ایام محرم و صفر را مداحان رهبری می‌کنند.  مداحی جزء جدایی‌ناپذیر مراسم عزاداری و سینه‌زنی در ایام محرم است و مداحان شهر ارومیه در تکایا به اجرای برنامه می‌پردازند.

از جمله اهداف مداحان ارومیه :

  •     القا و تشدید احساسات دینی و مذهبی در میان مردم شهر ارومیه و تقویت باورهای آنان؛
  •     افروختن حس همدلی، پیوستگی، اتحاد و همبستگی در میان مردم شهر؛
  •     آشنا نمودن مردم ارومیه با تاریخ و فرهنگ شیعه و قیام شکوهمند امام حسین (ع)؛
  •     الگوسازی دینی برای مردم و الهام اخلاق و رفتار حسینی ؛
  •     ترویج و تقویت فرهنگ صحیح سوگواری و عزاداری در ماه‌های محرم و صفر؛
  •     و در کنار تمامی این‌ها غنی‌سازی فرهنگ شهر ارومیه با حفظ سبک‌های سنتی مداحی از اهداف مداحان ارومیه است.
  • اشخاص معروف در ارومیه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی

بر طبق قانون از هر شهری نمایندگانی برای شرکت و فعالیت در مجلس شورای اسلامی برگزیده می‌شوند. در طی سالها نمایندگان بسیاری نیز از شهر ارومیه برگزیده شدند تا به تصمیم‌گیری‌های حیاتی درباره‌ی شهر ارومیه بپردازند. در لیست نماینده ارومیه در مجلس می‌توان نام روح‌الله حضرت‌پور که توانست با رای مردم ارومیه به مجلس یازدهم راه یابد و عضویت شورا و نیز عنوان شهردار ارومیه را کسب کند و از گروه بنیان‌گذاران جریان آبادگران در ارومیه است را مشاهده کرد.  نادر قاضی ‌پور نیز در دوره‌های هشتم، نهم و دهم  به عنوان نماینده ارومیه در مجلس برگزیده شد و نیز  سید سلمان ذاکر که در سال ۱۳۴۵ در شهر ارومیه متولد شده و در دوره‌های هستم و یازدهم به عنوان نماینده برگزیده شد، از این جمله هستند.

در نظام انتخاباتی کشور ایران براساس اصول جمهوری اسلامی، مردم به طور مستقیم نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی و دیگر سطوح انتخاب می‌کنند. انتخابات در ایران در سه سطح برگزار می‌شود که عبارتند از مجلس شورای اسلامی، شوراهای شهر و روستا، و شوراهای استانی.

در طول ادوار گذشته، عنوان نماینده ارومیه در مجلس را خیلی‌ها به دوش کشیده‌اند. به عنوان نمایندگان مردم ارومیه به بیان و حل مسائل، مشکلات، دغدغه‌ها و نیازهای آنان را در مجلس بر عهده داشته‌اند. 

چهره‌های ورزشی و هنری در ارومیه

از شهر ارومیه نیز اشخاص معروفی قد برافراشته‌اند که هر کدام در شاخه یا زمینه‌ای خاص فعالیت داشته‌اند. برخی از این چهره‌های شاخص در عرصه‌ی ورزشی، در تیم والیبال درخشیدند و شناخته شدند. 

ورزشکاران ارومیه

چهره‌های خوش نامی مثل سعید معروف، میلاد عبادی‌پور و بردیا سعادت از جمله ستاره‌ها و اشخاص معروف ارومیه هستند که درخششان در زمین والیبال خیره‌کننده بوده است.

سعید معروف در پاییز ۱۳۶۴ در محله عطایی ارومیه تولد یافت و با ذکاوت و استعداد درخشانی که نشان داد عنوان پرافتخارترین کاپیتان تیم ملی والیبال مردان ایران را به نام خود ثبت کرد. او در رقابت‌های بین المللی و آسیایی افتخارات فراوانی را کسب نمود. بارها با لقب بهترین پاسور آسیا در رقابت‌های جهانی خوش درخشید، از جمله آنکه در سال ۲۰۱۳ و در مسابقات قهرمانی والیبال مردان آسیا، به عنوان باارزش‌ترین بازیکن معرفی شد.

هنرمندان ارومیه

در شاخه‌ی هنر نیز چهره‌های هنرمندی همچون فاطمه شکری در عرصه‌ی سینما و تلویزیون درخشیدند و در زمره‌ی بازیگران شهر ارومیه مطرح شدند. فاطمه شکری فعالیت خود را در شاخه‌ی تئاتر از سال ۱۳۶۹ و در سن ۵ سالگی آغاز نمود و پس از آن به تلویزیون راه یافت. مهشید جوادی نیز از بازیگرانی است که در شهر ارومیه رشد یافته و عرصه‌ی بازیگری را برای ابراز هنر و استعداد خود برگزیده است. او که در سال ۱۳۷۴ در ارومیه بدنیا آمد در سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار در قاب تلویزیون دیده شد. اگر چه فعالیتش را از تئاتر آغاز نمود اما چند سریال تلویزیونی نیز در کارنامه دارد.

شناخت افراد معروف ارومیه در مجله خبری ایتوک

همانطور که پیش از این به طور خلاصه اشاره نمودیم، در شهر ارومیه و به پشتوانه‌ی سالها کنش اجتماعی و تبلور فرهنگی، چهره‌ها و اشخاص معروف در ارومیه به کرات دیده شده‌اند و نامشان مطرح شده است. هیچ زمینه‌ای از قبیل فرهنگی، هنر، آیین سنتی، آداب و رسوم، ورزش، سیاست، اقتصاد و ... نیست که از حضور و درخشش ارومیه‌ای‌ها خالی باشد. برای شناخت بیشتر افراد معروف در ارومیه به سایت https://etook.news مراجعه نمایید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته