اقتصاد انگلیس شدیدترین ضربه را از حملات یمن خورد
به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، نظرسنجی S&P Global PMI که این هفته منتشر شد نشان میدهد که اقتصاد بریتانیا در بین همتایان اروپایی خود به دلیل اختلالات حمل و نقل در دریای سرخ بیشترین ضربه را خورده است. بر اساس تحقیقات، ۱۲ درصد از تولیدکنندگان انگلیسی گزارش داده اند که زمان تحویل کالاهایشان به دلیل حملات مبارزان یمنی به کشتیهایی که از دریای سرخ عبور میکنند، تحت تأثیر قرار گرفته است. این حملات شرکتهای کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر کشتیها در اطراف نوک جنوبی آفریقا کرده است. شرکتهای دیگری در یونان (۹ ٪)، فرانسه و آلمان (هر دو ۸ ٪) نیز گزارش داده اند که تحت تاثیر حملات ارتش یمن به کشتیهای رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند.
تحلیلگران اس اند پی (S&P) گفتند: تجزیه و تحلیل گزارشهای ذکر شده توسط شرکتهایی که گزارش پی ام آی (PMI) را ارائه کرده اند، نشان میدهد که بحران دریای سرخ تأثیر ویژهای بر شرکتهای اروپایی در ژانویه داشته است به گونهای که از بین کشورهای اروپایی، تولیدکنندگان انگلیسی شدیدترین ضربه را از بحران جنگ در دریای سرخ دریافت کرده اند.
شرکتهای انگلیسی شرکتکننده در این نظرسنجی اظهار کردهاند که زمانهای تحویل حدود ۱۲ تا ۱۸ روز به تعویق افتاده است که برنامههای تولید را مختل کرده و باعث افزایش قیمت تمام شده است.
این بررسی نشان داد که تغییر مسیر کشتیها برای دوری از جنگ در دریای سرخ همچنین به قیمتهای تحویل بالاتر منجر شد که باعث شد هزینههای تولیدکنندگان بریتانیا در ژانویه برای اولین بار نسبت به آوریل افزایش یابد. افزایش قیمتها در مواد شیمیایی، الکترونیک، انرژی، مواد غذایی، فلزات، بسته بندی و چوب گزارش شده است. هزینههای تولید نیز بیشترین افزایش را از سپتامبر داشته است، زیرا تولیدکنندگان مجبور شدند هزینههای افزایش یافته را به قیمت تمام شده اضافه کنند. این نظرسنجی خاطرنشان کرد: حجم سفارشها نیز به دلیل تقاضای ضعیفتر هم در داخل کشورهای اروپایی و هم از خارج از آنها کاهش یافته است.
شاخص مدیریت خرید (PMI) برای تولید بریتانیا در ژانویه به ۴۷.۰ افزایش یافت، اما انتظارات قبلی را برآورده نکرد؛ چرا که بر خلاف انتظارها زیر سقف ۵۰ واحد باقی ماند که نشان دهنده بدتر شدن مداوم شرایط تولید است. شایان ذکر است که مسیر دریای سرخ معمولاً حدود ۱۵ درصد تجارت دریایی جهانی را تشکیل میدهد و یک آبراه حیاتی برای تجارت بین آسیا و اروپا است. در نتیجه این حملات، طی سه ماه گذشته ترافیک حمل و نقل دریایی در این منطقه به شدت کاهش یافته است. بر اساس گزارش فایننشال تایمز به نقل از پورت واچ صندوق بین المللی پول، در هفت روز منتهی به ۲۸ ژانویه، حجم تجارت در تنگه باب المندب در مقایسه با پایان اکتبر ۶۵ درصد کاهش داشته است.
همچنین طبق نظرسنجی S&P، حمل و نقل دریایی در دریای سرخ احتمالاً حداقل تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ با مشکل مواجه خواهد شد.
انتهای پیام/