دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1402 - 08:43
نوید ادهم تأکید کرد؛

لزوم گره‌زدن مباحث آینده‌پژوهی با نکات دینی و مهدوی

لزوم گره‌زدن مباحث آینده‌پژوهی با نکات دینی و مهدوی
دبیر کل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی خواستار گره‌زدن مباحث آینده‌پژوهی با نکات دینی و مهدویتی در راستای تعمیم فرهنگ انتظار میان جوانان شد.
کد خبر : 894896

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی نوید ادهم دبیر کل هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز خواستار گره زدن مباحث آینده‌پژوهی با نکات دینی و مهدویتی در راستای تعمیم فرهنگ انتظار میان جوانان شد و دانشگاه آزاد اسلامی را در این زمینه دارای جایگاهی مهم و ارزشمند برشمرد.

وی با اشاره به وجود نگاهی جدید در بحث مهدویت تأکید کرد: باید نگاهمان به بحث مهدویت را آینده‌نگر تعریف کنیم به‌گونه‌ای که وجود امام زمان (عج) را با مأموریت آینده سازی برای جهان و بشریت ببینیم و بپذیریم؛ زیرا این امام همام به اقتضای تحولات آینده برنامه‌ها و کار‌های ناتمام پیامبران الهی را به اجرا در خواهد آورد و این نگاه منشأ پدید آوردن عدالت در سطح جهان خواهد بود که همانا مأموریت جهانی و اصلی امام زمان تلقی می‌شود.

دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی بحث هویت دهی به فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در میان جوانان را یکی از امور مهم و حائز اهمیت در میان نسل جدید برشمرد و اضافه کرد: امروزه شناخت جوانان از مواریث فرهنگی ایران بسیار اندک است هرچند در کارگروه‌های مختلف واگذار شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تلاش هستیم که این آگاهی را افزایش دهیم؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به موقعیت شهر شیراز و استان فارس و دارا بودن مواریث متعدد فرهنگی در این شهر و استان، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و استان فارس موقعیت بسیار مناسبی دارند که در این زمینه پیشگام شوند و این می‌طلبد تا از ظرفیت‌های دانشگاه در راستای مسئولیت اجتماعی این دانشگاه برای پاسداشت تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی استفاده شود.

نوید ادهم با بیان برخی از مأموریت‌های هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد:‌ فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها از لحاظ شاخص‌هایی به شکل سالانه رصد و گزارش‌های مربوطه در اجلاس هیئت امناء ارائه می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به لحاظ افزایش تعداد دانشجویان همچنین فعالیت‌های حوزه علوم پزشکی و مدارس سما شاخص بوده و در ارزیابی‌های این هیئت جایگاه مناسبی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد اسلامی بتواند انتظاراتی که مقام معظم رهبری از آن دارند را محقق کند و در سه مأموریت محوله به این دانشگاه بتواند به مانند بازوی علمی، آموزشی و فرهنگی نظام فعالیت داشته باشد. استان فارس با دارا بودن قابلیت‌های متعدد این ظرفیت را داراست که به جایگاهی بیش از آنچه امروز در آن قرار دارد ارتقا یابد و به دانشگاهی تحول‌آفرین در تراز انقلاب تبدیل شود.

دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به یکی از دغدغه‌های مهم مطرح شده در هیئت امنای دانشگاه در راستای سند تحول تعالی اشاره کرد و ادامه داد:‌ حرکت دانشگاه ازنظر اقتصادی باید به سمتی پیش برود که وابستگی آن به شهریه تقلیل یابد؛ بنابراین باید بخش اقتصادی آن تقویت شود و با به‌کارگیری سرمایه‌های راکد مانند زمین و املاک بلااستفاده از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان سعی و تلاش کنیم که به رشد شایان توجهی در بحث درآمد‌های غیر شهریه‌ای نائل آییم.

نوید ادهم بیان کرد: در بحث پژوهشی و تحقیقاتی از دانشگاه انتظار می‌رود که جهت‌گیری پژوهش‌ها کاربردی باشد و دانشجویان با رویکرد‌هایی همانند آنچه در رویداد عصر امید اتفاق افتاد در راستای کاربردی کردن پژوهش‌های خویش گام بردارند.

محمدرضا قائدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز با ارائه گزارشی کوتاه از وضعیت این دانشگاه گفت: وجود دو نشریه مهم دارای رتبه علمی پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با ماهیت مهدوی و معنوی به نام‌های«اندیشه مهدویت و جامعه مطلوب» و«مطالعات سیاسی گام دوم انقلاب اسلامی» نقطه عطفی برای این دانشگاه به شمار می‌آید به‌گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد تنها دبیرخانه مهدویت موجود در کشور که دارای مجوز نشریه علمی پژوهشی بوده این واحد دانشگاهی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته