سودابه بیضایی: شخصیت مادر نقطهقوت «میرو» بود
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید مرتضی حسینی ـ فیلم سینمایی «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیهکنندگی سعید الهی یکی از آثار حاضر در چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر است. این فیلم روز گذشته و در چهارمین روز از جشنواره، در برج میلاد برای اهالی رسانه به نمایش در آمد.
سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دینمحمدپور، آرزو تاجنیا، ایوب افشار، ابوالفضل همراه، احمدرضا غلامی و محمد بصیرپور از جمله بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان یک خطی این فیلم آمده است: نوجوانی بلوچ برای اثبات مردانگیاش به مادر، دل به دریا میزند…
سودابه بیضایی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در این فیلم ایفاگر نقش «مادر» است. بیضایی علاوه بر بازیگری در زمینه کارگردانی فیلمهای مستند نیز فعالیت کرده است. ایفای نقش در فیلمهای سینمایی «لرد»، «تعارض»، «کودک و فرشته»، و «عطرآلود» و بازی در سریالهایی همچون «کیمیا»، «نفس»، «ارمغان تاریکی»، «آسمان من» و «هوش سیاه» از جمله فعالیتهای وی در عرصه بازیگری است.
بیضایی در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره چگونگی پذیرفتن این نقش گفت: پیش از این تجربه همکاری با آقای الهی و ریگی را نداشتم. در سال ۱۳۹۷ یکی از فیلمهای مستندی که ساخته بودم در جشنوارههای مختلف از جمله بخش مستند جشن خانه سینما حاضر بود و آقای ریگی هم در آن رویداد، یک مستند داشتند. اولین بار با ایشان در آنجا آشنا شدم.
نقشی تأثیرگذار و متفاوت
وی اظهار کرد: فیلمنامه «میرو» را دوست داشتم و وقتی آن را کامل خواندم به این نتیجه رسیدم که میتواند تجربه متفاوتی برای من رقم بزند. نقش مادر در این فیلم تأثیرگذار و متفاوت بود یعنی در روند قصه و تحول شخصیت موثر بود. فیلمنامه «میرو» در قالب سفر قهرمان، روند تحول یک پسر نوجوان به مراحل بالاتر را روایت میکند و در این بین نقش شخصیت مادر او بسیار مهم است. این موضوعی است که در فیلمنامه به خوبی به آن پرداخته شده و برای من هم مهم بود.
بازیگر فیلم «میرو» گفت: وقتی وارد کار شدم، فهمیدم که شخصیت «مادر» در فیلمهای قبلی آقای ریگی هم اهمیت محوری دارد و این شخصیت برای او مقوله مهمی است. به همین خاطر هم بود که احساس کردم در این فیلم هم نقش مادر میتواند محوریت داشته باشد و جای کار بیشتری برای بازیگر دارد؛ بنابراین در همه ابعاد فنی و حسی، تجربه متفاوت و بدیعی را برای من رقم زد.
چالش استفده از لهجه بلوچی
بیضایی درباره چگونگی یادگیری لهجه بلوچی نیز گفت: من پیش از بازی فیلم «میرو» فقط یک بار حدود یک سال قبل به استان سیستان و بلوچستان سفر کردم؛ بنابراین طبیعی بود که با لهجه و فرهنگ آن منطقه آشنایی نداشته باشم. از سوی دیگر زمان زیادی هم برای آموختن لهجه و تمرین نداشتم که همین موضوع من را به شدت نگران کرده بود. چون روی خروجی کار حساسیت دارم و اگر لهجه خوب از کار در نمیآمد حتماً به کلیت فیلم لطمه میزد. البته زمانی فرد به شکل کامل و صحیح لهجه را ادا میکند که متعلق به آن منطقه باشد و سالهای سال در آنجا زندگی کند؛ افراد غیربومی هر چقدر هم که تلاش کنند نمیتواند لهجه اهالی آن منطقه را به صورت کامل ادا کنند.
وی افزود: در زمان کمی که پیش رو داشتیم، با کمک آقای ریگی که خودشان اهل سیستان و بلوچستان هستند و همچنین کمک آقای ایوب افشار به عنوان مشاور لهجه سعی کردم که شخصیت باورپذیری از این زن بلوچ ارائه بدهم. آقای افشار در این زمینه کمک زیادی به من کردند که جا دارد از ایشان تشکر کنم. پیش از این در فیلم «کودک و فرشته» با لهجه جنوبی بازی کردم. به تازگی هم نقشی را در یک فیلم با لهجه شیرازی بازی کردهام که هنوز اکران نشده است.
بازیگر فیلم «میرو» عنوان کرد: در همان سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتم، ساکنان این خطه از کشورمان را مردمی سختکوش، مهربان و صبور دیدم؛ آدمهای ویژهای با خلق و خوی متفاوت از اهالی پایتخت و شهرهای بزرگ که گویی هنوز آن احساسات پاک و زلال خود را دارند و آلوده مناسبات پیچیده زندگی مدرن نشدهاند. حفظ هویت و اصالت برای آنها مهم است و برای همین میبینید که در شهرستانها و روستاهای این استان، هنوز زنان و جوانان با لباسهای رنگارنگ محلی به کارهای روزمره میپردازند و کودکان هم در کوچه و خیابان با همان لباسهای زیبا با هم بازی کنند.
وی افزود: همین زنها با لباسهای رنگارنگ و زیورآلات سنتی، شخصیتهای مقتدر و محکمی دارند که همه اینها به شما یک انرژی مثبت میدهد. برای من این اصالت و خلوص آدمها بسیار ارزشمند است و شاید یکی از دلایل پذیرفتن بازی در نقش یک زن بلوچ همین موضوع بود.
عوامل موثر در پذیرش نقش
بیضایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به گزیدهکاری سالهای اخیر، چه عواملی در پذیرفتن نقش برایش مهم است نیز گفت: معمولاً چند عامل را درنظر میگیرم که مهمترین آنها قوت و استحکام فیلمنامه و شخصیتها هستند. برایم مهم است که بدانم چقدر میتوانم به آن فیلمنامه رو ح بدهم و آن را زنده کنم تا از این مسیر به قلب مخاطب نفوذ کنم. دوست دارم نقشی را بپذیرم که با مخاطب ارتباط درونی برقرار کند، چون این را بزرگترین وظیفه یک بازیگر میدانم. از سوی دیگر کارگردان، بازیگران اصلی و عوامل فیلم نیز در انتخاب نقش برایم اهمیت دارند.
وی افزود: از آنجایی که سالها است که در زمینه ساخت فیلم مستند فعالیت میکنم، باورپذیر بودن و نزدیکی آن به واقعیت برایم مهم است. فکر میکنم در سینمای داستانی هم فیلمهایی که در این راستا تولید میشوند، با پذیرش بیشتری از سوی مخاطب مواجه خواهند شد.
این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: من به غیر از بازیگری در رشتههای هنری دیگری هم فعالیت دارم. نقاشی میکنم و سه فیلم مستند ساختهام. یک مجموعه داستان کوتاه هم به قلم من به تازگی چاپ شده؛ وقتی در هر کدام از این عرصهها کاری را آغاز میکنم به دنبال این هستم که از آن کار یا خلق اثر از حیث روحی و هنری حظ و لذت ببرم. خیلی به دنبال هدفگذاریهای کلان و مطرح کردن خودم نیستم.
وی در پایان گفت: امیدوارم «میرو» بتواند حرف خودش را در همه ابعاد بزند؛ فیلمی باشد که چه در زمان نمایش در جشنواره و چه در زمان اکران به قلب مخاطبان راه پیدا کند تا خستگی کار از تن گروه تولید که در شرایط سختی این اثر را تولید کردند بیرون برود.
لازم به یادآوری است، چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه با دبیر مجتبی امینی در حال برگزاری است.
انتهای پیام/