افزایش هستههای فناورانه با ورود انجمنهای علمی دانشجویی به اکوسیستم دانشبنیان
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی بادپا، در آیین افتتاحیه اولین رویداد هماندیشی فناورانه دبیران اتحادیهها و انجمنهای علمی دانشجویی کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: در یک پروژه جمعسپاری که با کمک اداره کل سیاستگذاری وزارت علوم برگزار شد، توسط انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاههای کشور، نظام مسائل و چالشهای دانشگاهها اخذ و برنامهریزی برای حل این چالشها به مرور زمان انجام شد.
وی افزود: امروز دنیای رقابت در حوزه فناوری و نوآوری بسیار تنگاتنگ شده است. چه بسا اختراعات مختلفی با فاصله کوتاه، اما در کشورهای مختلف به نتیجه برسد و تنها به دلیل سرعت، به نام تنها یک شخص یا گروه ثبت شود.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، ایده اولیه اختراعات و اکتشافات تأثیرگذار بزرگ معمولاً در سنین ۱۸ تا ۲۷ سال به ذهن افراد خطور کرده، بنابراین این سن برای فناور شدن دانشجویان اهمیت دارد و باید جدی گرفته شود. برای حل چالشهای جامعه، تشکلهای دانشجویی باید همپای دانشگاهها رشد کنند و در رفع چالشهای جامعه از طریق فناوری و نوآوری اقدام کنند.
بادپا خاطرنشان کرد: اگر معتقد هستیم که دانشگاهها باید جامعه محور باشند و به حل چالشهای جامعه کمک کنند، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که انجمنهای علمی و تشکلهای دانشجویی همانند دهه ۶۰ و ۷۰ عمل کنند.
وی اظهار کرد: در کشور حدود ۷ هزار انجمن علمی و در مجموع ۱۷ هزار تشکل، مجموعه و نهاد دانشجویی وجود دارد که با احتساب تعداد اعضای شورای مرکزی آنها، حداقل ۱۵۰ هزار نفر را شامل میشوند؛ بنابراین میتوان گفت که این تشکلها موتور محرکه فعالیتهای فرهنگی دانشگاه محسوب میشوند.
وی افزود: اگر ۷ هزار انجمن علمی دانشجویی در سراسر کشور به نظام فناورانه کشور وارد شوند و فعالیتهای فناورانه را به صورت نظاممند یاد بگیرند، هستههای فناور بیشتری را به پارکها و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان وارد میکنیم و میتوانیم کمک شایانی به نظام دانشبنیان و فناورانه کشور داشته باشیم.
انتهای پیام/