دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

کابوس خودروهای فرسوده دست از سر شهر برنمی‌دارد

کابوس خودروهای فرسوده دست از سر شهر برنمی‌دارد
پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران با شرکت کنندگان داخلی و خارجی متعدد در حوزه‌های سبک و سنگین برگزار شد و از آنجایی که برپایی نمایشگاه‌ها علاوه‌بر عرضه محصولات و معرفی تولیدات جدید باید بتواند به حل مشکلات و چالش‌های جامعه کمک کند؛ در گزارش زیر به بررسی ارتباط نمایشگاه خودرو و حل معضلات پایتخت پرداختیم.
کد خبر : 894589

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، روز دوشنبه 9 بهمن‌ 1402 پنجمین نمایشگاه خودرو تهران در محل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب آغاز شد و اولین روز از این نمایشگاه به بازدید خبرنگاران اختصاص داشت. از آنجایی که برپایی نمایشگاه‌ها علاوه‌بر عرضه محصولات و معرفی تولیدات جدید باید بتواند به حل مشکلات و چالش‌های جامعه کمک کند؛ نمایشگاه خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. کلانشهر تهران همواره از معضلاتی اعم از آلودگی هوا و ترافیک رنج می‌برد که ‌هسته اصلی حل یا تشدید آن‌ها خودرو است.

باز هم آلودگی هوا و خودروهای فرسوده

بخش زیادی از آلودگی هوای پایتخت به خودروهای تک سرنشین و فرسوده اختصاص دارد. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آیین افتتاحیه نمایشگاه خودرو ضمن اشاره به اینکه در حوزه خودرو اعم از ساخت و فروش آن با چالش ها و مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم گفت: حد متوسط مصرف بنزین ما حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است و با مصرف کشورهای بزرگ دنیا برابری می‌‎کند. میزان مصرف سوخت ما با تعداد اتومبیل و جمعیت کمتر نسبت به کشورهایی ‌که چندین برابر ما جمعیت دارند، برابر است و این به موضوع خودرو برمی‌گردد.

تک سرنشینان فسیلی معضل پایتخت

مصرف سوخت نامناسب و فسیلی که توسط خودروها استفاده می‌شود آلودگی هوا را چند برابر کرده و هنوز هستند اتومبیل‌هایی با مصرف سوخت 15 لیتر در 100 کیلومتر در پایتخت تردد می‌کند در حالیکه دنیا به سمتی می‌رود که خودروها در 100 کیلومتر 4 لیتر سوخت مصرف کنند و صنعت خودروسازی در این حوزه می‌تواند دستاوردهای موثری داشته باشد.

این خودروهای تک سرنشین در تشدید معضل ترافیک نیز بی‌تاثیر نبوده و می‌توان ادعا کرد که گره ترافیک توسط آن‌ها کور می شود. در روزهایی که به مرور بر آلودگی هوای شهرهای کشور افزوده می‌شود، خیابان‌ها به پارکینگ‌های طولانی خودروهای تک‌سرنشین تبدیل شده است که به گفته کارشناسان حوزه حمل‌ونقل سهم زیادی در افزایش آلودگی هوا دارند.

ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است

البته اگر نخواهیم تمام تقصیرات را به گردن خودروهای تک سرنشین بیندازیم می‌توان گفت وسایل نقلیه عمومی که فرسوده هستند مانند تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها نیز در این مورد بی‌تاثیر نخواهند بود. چمران در رابطه با موضوع اتوبوس‌ها و فرسودگی‌ آن‌ها اظهار کرد: دو سال است که در شهر تهران تلاش می‌کنیم که اتوبوس تامین کنیم اما کارخانه های تولید داخل اعلام کردند که در ماه حداکثر اتوبوسی که به ما تحویل می دهند ۵۰ دستگاه بیشتر نیست و در بحث خودروهای سواری نیز همین کمبود را دارند تا جایی که کار به قرعه کشی برای خرید خودرو می‌رسد.

چندگام تا فراگیری برقی‌سازی پایتخت

البته مدیریت ششم شهری در این میان دست روی دست نگذاشته و برای حل چالش‌های مختلف در حوزه حمل و نقل اقدامات متعدد و متنوعی انجام داده است. ایده برقی‌سازی خودروهای پایتخت که گام به گام به سمت فراگیر شدن پیش می‌رود یکی از راه حل‌های مبارزه با معضلات تهران است. البته این موضوع در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران نیز موردتوجه قرار گرفته و وسایل نقلیه برقی در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو از اهمیت ویژه برخوردار هستند.

نمایشگاه را برای ساخت آینده می‌سازند

از طرفی برگزاری نمایشگاه در کشور اهداف مهم‌تری از ارائه محصولات را هم به دنبال دارد تا جایی که عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در این باره عنوان کرد: نمایشگاه، محلی برای عرضه محصولات حاضر و نقطه اتصال به آینده است. نمایشگاه را برای ساخت آینده می‌سازند و محور توسعه کشورهای پیشرفته دنیا این است که در کارگاهی به نام نمایشگاه، عرضه و توان تولیدشان را به رخ می کشند. نمایشگاه، محور توسعه و پیشانی تجاری کشورهای صاحب اقتصاد دنیا است.

هر نمایشگاه یک راه‌حل

آنچه که از صحبت‌های مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب بر‌می‌آید این است که شعار محوری نمایشگاه شهر آفتاب به ویژه در سال جاری این است که هر نمایشگاه باید حلال یک مشکل از یک صنعت کشور باشد. پس نمایشگاه خودرو بهترین فرصت برای حل چالش‌های پایتخت در حوزه خودرو است. تقدسی‌نژاد در این رابطه اضافه کرد: از آنجایی که نمایشگاه شهرآفتاب زیر مجموعه مدیریت شهری است می تواند به ارتقای کیفیت زیست شهری کمک کند و از برنامه های ما است که بتوانیم سهم خودمان را به عنوان بخشی از مجموعه مدیریت شهری در این موضوع  با ایجاد فضا برای تولید و ارائه خودروهای هیبریدی و برقی‌ ایفا کنیم.

حالا پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو مجالی شده است تا شرکت‌های داخلی در کنار برندهای خارجی به ارائه محصولات برقی، هیبریدی و ... خود بپردازند تا شاید اتفاقاتی که در آینده رقم می‌خورد گره گشای معضلات پایتخت باشد.

تحویل 2 هزار تاکسی داخلی به تاکسیرانی شهرداری

یکی از برندهای معتبر خودروسازی داخلی که در حوزه خودرو‌های برقی هم فعالیت می‌کند در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و طبق توافقاتی که با شهرداری تهران صورت گرفته متعهد شده تا برای تحویل خودروهای برقی به تاکسیرانی همکاری کند. بر اساس گفته‌های کارشناس این شرکت حدود 10 روز پیش 400 دستگاه خودرو برقی به تاکسیرانی پایتخت تحویل شده که این تنها فاز اول تفاهم‌نامه تحویل 2 هزار تاکسی بود که به مرحله امضا رسیده است. این شرکت در نظر دارد تا برای سال آینده خودروهای برقی – بنزینی تولید و برای ارائه در نمایشگاه آماده کند.

یک محصول ارائه شد اما برقی بود

یکی دیگر از شرکت‌های داخلی که تنها با یک محصول برقی در این نمایشگاه شرکت کرده بود این خودرو برقی هوشمند را در بالاترین سطح وارد کرده که مطابق استانداردهای روز اروپا است. این محصول با باتری 72 کیلووات ساعتی، بیشترین ظرفیت باتری در بین خودروهای برقی معرفی شده توسط سایر خودروسازان دارد و با این باطری قادر به پیمایش 520 کیلومتر است.

تاکسی برقی‌هایی که روانه نمایشگاه شدند

سومین تاکسی برقی تولید شده توسط یک شرکت داخلی نیز فرصت حضور در این نمایشگاه را پیدا کرد. این شرکت معتبر در راستای تسریع فرآیند برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی، افزون بر توسعه خودرو برقی را که در آینده‌ وارد مرحله تولیدانبوه خواهد شد، به تامین تاکسی از طریق شرکای خارجی خود اقدام کرده و در همین راستا سومین خودرو برقی را در نمایشگاه خودرو تهران 1402 معرفی کرد.

طبق گفته کارشناس شرکت این خودروی برقی دارای حداکثر توان ۱۴۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر بوده و ظرفیت باتری آن ۴۷.۵ کیلو وات ساعت است که می تواند در حالت شارژ سریع، ظرف مدت زمان ۳۶ دقیقه به شارژدهی برسد و در حالت عادی، در مدت هشت ساعت به طور کامل شارژ خواهد شد. این محصول برقی همچنین به منظور فراهم آوردن شرایط آسایش و راحتی راننده، از امکانات رفاهی مانند سیستم ورود و استارت خودرو بدون کلید و سیستم کنترل فاصله در هنگام پارک برخوردار است.

همانطور که انتظار می‌رود در این نمایشگاه انواع مختلفی از برندهای معتبر با محصولات پیشرفته حضور پیدا کردند و این رویداد بزرگ می‌تواند کلان‌شهر تهران را به میزان زیادی به سمت برقی شدن هدایت کند. استفاده از توان تولید داخلی در کنار ظرفیت واردات دو ابزار مهم مدیریت ششم شهری برای تحقق ایده برقی شدن تهران است که تاکنون به خوبی از آن بهره برده است. امیدواریم در آینده نزدیک نیز شاهد فراگیری خودروهای برقی و به دنبال آن کاهش ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته