دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1395 - 17:16
معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور:

لزوم گسترش دوره‌های آموزش تکمیلی پرستاران پزشکی قانونی در ایران

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور، بر لزوم آموزش و گسترش دوره‌های آموزش تکمیلی پرستاری قانونی در ایران تاکید کرد.
کد خبر : 89454

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر ژاله عزتی گفت: مدل کلی که از پرستاری پزشکی قانونی باید در نظر داشت و به آن توجه کرد شامل شرکت در پیشگیری، مداخله و درمان موارد قانونی براساس بهداشت عمومی، بهداشت روانی و اصول معمول پرستاری، براساس مدل جامعه نگر است.


وی اظهار کرد: انجمن بین المللی پرستاران پزشکی قانونی IAFN مسئول آموزش مدرن پرستاری از سال ۱۹۹۲ در قالب انجمن شکل گرفته و اولین کشور عضو کانادا بوده و در حال حاضر بیش از ۱۵ کشور با سه هزار عضو دارد.


عزتی بیان کرد: پرستار قانونی در پزشکی قانونی کار می‌کند و شواهد مرگ را جمع آوری کرده و علت مرگ را تعیین می‌کند. پرستار پزشکی قانونی توانایی صدور گواهی نامه قانونی برای مرگ مشکوک را دارد(مجاز به صدور گواهی نامه است) بسیاری از این متخصصان نه تنها چگونگی مرگ را تعیین می‌کنند، بلکه کارشناسایی قربانیان و اطلاع رسانی به اعضای خانواده متوفی را انجام می‌دهند.


معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور با توجه به وظایف شغلی یک پرستار پزشکی قانونی، بیان کرد: به طور معمول تماس مستقیم با بیمار ندارد، چرا که وظیفه اصلی آنها کار با افراد متوفی است. گاهی اوقات نیز پرستار پزشکی قانونی ممکن است با قربانیانی که مورد حمله قرار گرفته‌اند کار کند. اطلاعات برآورد شده توسط پرستار پزشکی قانونی معمولا در روند قانونی و یا تحقیقات دیگر استفاده می‌شود.


وی الزامات آموزشی پرستار پزشکی قانونی را عنوان کرد: کاندیداهای علاقمند به تبدیل شدن به یک پرستار پزشکی قانونی باید فارغ التحصیل کارشناسی و یا کارشناسی ارشد پرستاری باشد. برنامه‌های پرستار پزشکی قانونی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در دسترس هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته